-
SJ – Naturen är populär men storstad ökar som semestermål
För andra året i rad har SJ frågat över 3 000 resenärer hur pandemin påverkat deras semesterplaner och deras resvanor. Jämfört med för ett år sedan kan fler tänka sig resa utanför sitt närområde. Naturen är populär, liksom är intresset för att besöka släkt och vänner. Men intresset för storstadsemester ökar mest vad undersökningen visar.
50 procent kommer ta en semester i Sverige
Det som sticker ut jämfört med för ett år sedan är framförallt att hälften, 50 procent uppger att de helt säkert kommer att göra en semesterresa i Sverige i år. Förra året vid samma tid vara det bara 19 procent som kunde säga det.
I år är det också färre som uppger att semesterplanerna beror på myndigheternas rekommendationer, 33 procent jämför med 58 procent för ett år sedan.
De som vet att de ska göra en semesterresa har också bestämt sig tidigare än i fjol. 24 procent hade planerat sin semester före maj, jämfört med 11 procent förra året.
Andelen som ännu inte vet om de ska planera en semester eller ej, har sjunkit från 28 procent förra året till 15 procent i år.
Naturupplevelser, släkt, vänner och storstäder
Det är inte längre lika intressant att semestra runt husknuten. I fjol kunde mer än varannan, 53 procent, tänka sig att semestra i sitt närområde. I år har den andelen sjunkit till 36 procent.
Naturupplevelser och att besöka släkt och vänner är fortfarande den populäraste semesteraktivitet hos lite mer än hälften av de som svarat.
Intresset för att besöka en storstad har börjat komma tillbaka och är den semesterupplevelse som ökar mest, från 13 procent i fjol till 24 procent i år. Det är främst de över 39 år som är intresserade av storstadssemester i sommar.
“Att våra resenärer i högre grad planerar en sommarsemester och har gjort sin planering tidigare än i fjol är säkert ett tecken på att vaccinering har effekt och att många vill återgå till ett mer normalt liv. På SJ märker vi det på att fler tåg blir slutsålda. Den som inte bokat sin sommarresa än bör fundera på det.” Säger, Mats Almgren, Chef för SJ:s kommersiella trafik.
Om undersökningen:
SJ har ställt frågor om sommarens resor till SJ Prio-kunder. I undersökningen 2021 svarade 3 544 respondenter. Frågorna skickades ut i maj 2020 och i maj/juni 2021.
- Text: SJ AB
- Foto: SJ AB
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
-
Gästbloggare
-