-
Krönika från Göteborg: Besöksnäringen är igenom men långt ifrån färdiga
Igen kan vi uppleva Stadsteaterns uppsättningar. Poesin i Angered. Uppleva magin i en operaföreställning. Nu ljuder Ullevi av läktarsångerna och det perfekta målet. Liseberg kör Mamma Mia: Here we go again! Ingenstans smakar räkorna så friskt en fredagskväll, aldrig tidigare har jag upplevt framtiden så nära, utsikterna så goda, samarbetet så tight som i besöksnäringen. Vi är i Göteborg i oktober 2021 och vi har tagit oss igenom.
Vi tog stryk i pandemin. Göteborg och storstäderna tappade besökare. Personal blev uppsagda, verksamheter stängde, flygen stod på marken. Inga mässor, inga evenemang, inga möten, shower. Inga födelsedagskalas, inget klubbande, gick vi ens till frisören? Det finns fortfarande en pandemi. Men vi har börjat lära oss att hantera detta: Tvätta händerna. Håll avståndet.
Det kommer att bli bra, inte samma som förut, det kommer ändå att bli bra. Människor återvänder till kontoren, köper sin lunch på stan, handlar en tröja, går till Saluhallen, man klipper sig.
HöstGöteborg
Göteborg är särskilt vackert just i höst. När det slaskar tar vi ungarna till regnlekplatsen i Näckrosdammen, går till Alfons Åberg och så skräms vi på Halloween. Vi kan berikas på Konstmuséet, Röhsska, på Naturhistoriska. Och några drar upp humrar ur havet vid Vinga.
Igen kan vi mötas på stadens restauranger, vi ser resandet ta fart. Göteborg växer, vi bygger och utvecklar en attraktiv plats. Kungen inviger Hisingsbron som häver sig över älven, tar oss fram och åter. Jag tar gärna Älvsnabben, ibland tar jag Voi och färdas genom staden.
Studenter, forskare, personal: Akademins nätverk når överallt: För möten och konferenser riktas världens blickar mot Göteborg. Just nu mycket hybrida möten, man kan vara här eller där. Universeum bygger Visionary där forskningen ska vinna besökarnas hjärtan.
Stora delar av näringslivet visar framgång, konjunkturen pekar uppåt. Göteborg möter globaliseringen med att göra oss ännu mer attraktiva som magneter, för att vi kan. För att vi tror att varje människa räknas. Kanske nån tänker att det bara handlar om pengar?
En attraktiv stad
Forskning visar att det är kreativiteten, utbildningen, kunskapen och kulturen som är det viktiga. I en attraktiv stad skapar människorna värden tillsammans. Också krasst ekonomiska värden attraheras av en attraktiv stad.
Det bultas och bankas i Göteborg, snart står Västlänken klar, City vid Centralenområdet reser sig. Morgondagens shopping är både på nätet och i butik. Och den fossilfria kollektivtrafiken. Samtidigt öppnar Essgroup Hotell Jimmys i höghusen vid Gårda. Tänker på Karlatornet, på det upprustade Gamlestan, Liseberg öppnar äventyrsbad och hotell och vi lägger World of Volvo på minnet. Också på Petter Stordalens nyöppnade hotell the Weaver ska det sjuda av puls.
Hjältarna i besöksnäringen
För mig är alla som jobbar i besöksnäringen hjältar. Som möter besökaren mitt i natten, på morgonen över frukost, på väg ut i dagens brus, på Landvetter, Centralen, i Göteborgs Hamn och tar emot kryssningsresenärerna, redan i år med 70 skepp.
För mig är också Lalle Moberg på restaurang Farellis en hjälte. När Lalle dukar fram kaffe samlas företagare och staden, politiker och tjänstemän för att samtala om gemensamma utmaningar. Det är inte över. Nu behövs många som vill jobba i besöksnäringen, som vill göra karriär, som vill skapa platser för människor att umgås, tänka tillsammans, plats att hänga som skapar livskvalitet.
Världen uppmärksammar Göteborg
På nytt får vi se att det kommer förfrågningar och världen uppmärksammar Göteborg:
- När Guide Michelin korade guldstjärnor fick Göteborg guld med restaurang Project på Södra Vägen.
- Time Magazine listade världens platser att besöka kom Göteborg på 100-listan. De lyfte 10 år av förberedelser för vårt 400-årsjubiléum, att invånarna själva bestämmer hur staden ska firas, att jubiléumsparken på Frihamnen öppnar för bad mitt i stan. Att vi tar hållbarhet på största allvar.
- Lonely Planet utvärderade världens resmål hamnade Göteborg överst på Best sustainable city stay.
- När EU rangordnar destinationer i Europa kom Göteborg i topp som Capital of Smart tourism.
Göteborg kan och vi är långt ifrån färdiga. Vi vill vara en hållbar destination och vi tummar inte på tryggheten. Alla som besöker och upplever Göteborg, alla som bor har rätt att känna sig trygga. Vi ska hålla ihop den här staden. Alla stora satsningar som görs, räcker de?
Den hållbara destinationen
Det måste räcka. Göteborg har bestämt sig. Vi kommer att bli och vara den hållbara destinationen nu och år 2030. Vi vill att alla som väljer resmål efter miljö- och hållbarhet, den som vill bidra till en bättre morgondag, känner sig välkomna till Göteborg. Morgondagen kommer att formas av medborgare, besökare och näringslivet, vår förmåga till samarbete och av ett modigt ledarskap.
När det blåser kallt tar vi en kaffe, pratar igenom gemensamma utmaningar och prövar nya lösningar. När framgången kommer ser vi till att fira tillsammans.
Peter Grönberg
VD Göteborg & Co, en del av Göteborgs stad med uppdrag att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
- Text: Peter Grönberg
- Foto: Peter Kvarnström
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-