-
Flygbolaget BRA lanserar nu Bioflygbiljetter
Bioflygbiljetter. Nej, flygbolaget tänker inte konkurrera med Filmstaden. Den spännande nyheten handlar om hållbarhet. BRA lanserar som ett av de första flygbolagen i världen möjligheten att välja biljett där biobränsle ingår i samma flöde som ordinarie flygbiljetter.
“Du har länge kunnat välja till biobränsle både hos oss och andra flygbolag så det är inget nytt. Det vi lanserar idag innebär att biobränsle hos oss inte längre är ett tillval utan du väljer istället biljett – ordinarie flygbiljett som går på vanligt flygbränsle eller Bioflygbiljett som innehåller 50 procent biobränsle.” Berättar Maria Fiskerud, hållbarhetschef på BRA.
Enklare för kunden att boka mer hållbara flygresor
Redan 2018 lanserade BRA, som första flygbolag, möjligheten att välja biobränsle som en tillvalsprodukt till den ordinarie flygbiljetten. På samma sätt och steg i bokningsprocessen som kunden väljer till incheckat bagage, avbeställningsskydd, golfbag eller plats för hund eller katt i kabinen.
Många flygbolag har sedan följt efter och erbjuder den möjligheten idag. Strax därefter lanserade BRA även möjligheten att köpa årskort och klippkort med biobränsle.
Med det nya upplägget som flygbolaget BRA presenterar nu så väljer kunden redan i första bokningssteget ordinarie flygbiljett eller bioflygbiljett och därefter biljettyp.
“Vi är glada att kunna erbjuda denna lösning som gör det betydligt enklare för kunderna att boka mer hållbara flygresor med BRA, oavsett var kunden bokar. Det ska vara lika enkelt på hemsidan, i appen och hos en resebyrå.” Säger Martin Erkenborn, Kommersiell chef på BRA. ”Det gäller både för privatresande, och för företag som vill möjliggöra ett snabbt resealternativ med lägre klimatavtryck i sin resepolicy.”
Biobränslet är certifierat enligt ISCC
Det är 150 kronor som skiljer mellan flygbiljetten och bioflygbiljetten och det går oavkortat till inköp av biobränsle. Detta är en del i BRA:s strategi att nå netto-noll utsläpp 2030.
“I arbetet med att nå vårt ambitiösa netto-noll mål redan 2030 så tittar vi nu på nya affärsmöjligheter för att göra det lättare att välja resor med lägre klimatavtryck. Den här lanseringen är ett bra exempel på det arbetet och det kommer mer framöver.” Säger Ulrika Matsgård, VD för BRA.
Råvaran som används till det tankade bioflygbränslet är UCO (Used Cooking Oil) och slaktavfall. Ingen palmolja har använts vid produktionen. Biobränslet är certifierat enligt ISCC (International Sustainability & Carbon Certification).
Viktigt att tillgången till bränslet ökar och att priset sjunker
Tekniken för biobränsle för flyget finns redan, liksom tillverkningsprocesser. Ändå tillverkas det för lite bränsle och till för hög kostnad.
“Det är viktigt att tillgången till bränslet ökar och att priset sjunker för att både vi och branschen ska klara omställningen. Därför tror vi på att tillsammans med våra kunder visa på en ökad efterfrågan av fossilfria flygbiljetter som i sin tur driver på en ökad produktion av biobränsle i Sverige.” Avslutar Maria Fiskerud.
Under hösten 2021 gick BRA som första flygbolag med i SBTi – Sciences Based Target Initiative. I det arbetet ingår dels att mäta alla utsläpp, dels att hitta lösningar både för att minska de egna utsläppen och att utveckla produkter som ger lägre klimatavtryck för kunderna.
Flygbolaget vann också 2021 års Hållbarhetspris på Grand Travel Award den 26 april 2022.
- Text: BRA flyg & Isa Mörk
- Foto: BRA flyg
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-