-
Fler och bättre måltidsupplevelser längs Vindelälven
Ett nytt projekt har beviljats utvecklingsmedel för att utveckla fler matupplevelser och matkreatörer längs nationalälven Vindelälven och dess biflöden. Bakom projektet står Gold of Lapland tillsammans med samarbetspartners biosfärområdet Vindelälven-Juhttátahkka och Westerlunds reportagebyrå.
”Det känns så otroligt kul att vi stod oss så väl i konkurrensen om dessa utvecklingsmedel. Det här är ett viktigt projekt i områdets utvecklig mot en mer enhetlig och hållbar matturism”. Säger projektledare Cecilia Wallinder, Gold of Lapland.
Projektet kommer att arbeta med befintliga besöksnäringsföretag och restauranger, lantbrukare med intresse av att bredda verksamheten, samiska kulturbärare och renskötare, gårdsbutiker, bryggerier, vinmakare och andra dryckestillverkare i geografin.
Behov av fler hållbara måltidsupplevelser
Inom länets besöksnäring, främst i inlandet, finns det behov av fler hållbara måltidsupplevelser för att besökare ska stanna längre och uppleva mer på samma plats. Under två års tid kommer projektet Smaka på Vindelälven att arbeta för fler matupplevelser i Vindelälvens avrinningskommuner.
Med långa ljusa sommarnätter, bördig åkermark, skogslandskap och mängder av sjöar och vattendrag, med Nationalälven Vindelälven rinnandes som en livgivande ådra genom landskapet är området, från fjäll till kust, en guldgruva när det kommer till upplevelser, råvaror och livsmedelsförädlare.
Tillsammans med etablerade och nya matkreatörer vill projektet utveckla och synliggöra paketerade kommersiella smakupplevelser samt utveckla nya smakupplevelser med koppling till lantbruk och samisk matkultur.
Ett viktigt projekt i områdets utveckling
”Det känns så otroligt kul att vi stod oss så väl i konkurrensen om dessa EU-projektmedel. Det här är ett viktigt projekt i områdets utveckling mot en mer enhetlig och hållbar matturism”. Säger projektledare Cecilia Wallinder och fortsätter:
”Vi ska även paketera och synliggöra smakrundor i området som en del i att inspirera, visa och stötta befintliga och nya matkreatörer”. Säger Cecilia Wallinder.
En annan viktig del i projektet är även att inspirera och locka unga att välja mat- och besöksnäringen som yrke för att på sikt behålla matupplevelserna längs Vindelälven.
Hoppas inspirera fler att välja restaurangbranschen
”Genom matchmaking mellan elever från bland annat Restaurang- och livsmedelslinjen i Lycksele och lokala kockar som får möjlighet att laga mat och lära tillsammans hoppas vi inspirera fler att välja restaurangbranschen”. Kommenterar projektledare Cecilia Wallinder, Gold of Lapland.
Fem företag inom matbranschen och måltidsupplevelser kommer att få coaching av en av länets framgångsrika kockar.
”Just det konceptet med en lokal coach från området har vi goda erfarenheter av genom vårt nyligen avslutade projekt ”Catch and Release” där besöksnäringsföretag inom fiske fick möjlighet till coaching av lokala företagare”. Säger Cecilia Wallinder.
Kommer att kartlägga och bygga vidare
Biosfärområdet Vindelälven-Juhttátahkka kommer att kartlägga och bygga vidare på redan befintlig kartplattform med besöksmål till att även innehålla lokala matupplevelser. Projektet kommer också att ge fyra restauranger per kommun kopplade till lokala matupplevelser möjlighet att fotas och filmas. Westerlunds reportagebyrå kommer att kommunicera och få medias uppmärksamhet till projektets aktiviteter.
För att inspirera och få fler företagare att utveckla matkoncept kommer inspirationsföreläsningar och workshops att anordnas.
”Är företagare intresserad av att delta i projektet eller av projektet i allmänheten är de välkommen att kontakta mig för att få ytterligare information”. säger Cecilia Wallinder, Gold of Lapland.
Fakta
Gold of Lappland med samarbetsparterna Biosfärområde Vindelälven-Juhttátahkka samt Westerlunds reportagebyrå har beviljats utvecklingsmedel för det 2-åriga projektet Smaka på Vindelälven.
Projektet möjliggörs genom utvecklingsmedel från:
Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling
Region VästerbottenLäs mer om Vindelälven på Turismnytt här
- Text: Gold of Lapland
- Foto: Gold of Lapland
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Svensk Handel – tondövt att hasta fram beslut om miljözon
Implementering av miljözon i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns och utan tid för omställning enligt Svensk Handel.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Kongress-sektorn ser bra ut för Stockholm under 2024. Kryssningssäsongen likaså. Totalt är 121 fartyg inbokade.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild baserad på statistik. April såg en ökning av utländska gäster.
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli. Från mi...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
-
Gästbloggare
-