-
Fler och bättre måltidsupplevelser längs Vindelälven
Ett nytt projekt har beviljats utvecklingsmedel för att utveckla fler matupplevelser och matkreatörer längs nationalälven Vindelälven och dess biflöden. Bakom projektet står Gold of Lapland tillsammans med samarbetspartners biosfärområdet Vindelälven-Juhttátahkka och Westerlunds reportagebyrå.
”Det känns så otroligt kul att vi stod oss så väl i konkurrensen om dessa utvecklingsmedel. Det här är ett viktigt projekt i områdets utvecklig mot en mer enhetlig och hållbar matturism”. Säger projektledare Cecilia Wallinder, Gold of Lapland.
Projektet kommer att arbeta med befintliga besöksnäringsföretag och restauranger, lantbrukare med intresse av att bredda verksamheten, samiska kulturbärare och renskötare, gårdsbutiker, bryggerier, vinmakare och andra dryckestillverkare i geografin.
Behov av fler hållbara måltidsupplevelser
Inom länets besöksnäring, främst i inlandet, finns det behov av fler hållbara måltidsupplevelser för att besökare ska stanna längre och uppleva mer på samma plats. Under två års tid kommer projektet Smaka på Vindelälven att arbeta för fler matupplevelser i Vindelälvens avrinningskommuner.
Med långa ljusa sommarnätter, bördig åkermark, skogslandskap och mängder av sjöar och vattendrag, med Nationalälven Vindelälven rinnandes som en livgivande ådra genom landskapet är området, från fjäll till kust, en guldgruva när det kommer till upplevelser, råvaror och livsmedelsförädlare.
Tillsammans med etablerade och nya matkreatörer vill projektet utveckla och synliggöra paketerade kommersiella smakupplevelser samt utveckla nya smakupplevelser med koppling till lantbruk och samisk matkultur.
Ett viktigt projekt i områdets utveckling
”Det känns så otroligt kul att vi stod oss så väl i konkurrensen om dessa EU-projektmedel. Det här är ett viktigt projekt i områdets utveckling mot en mer enhetlig och hållbar matturism”. Säger projektledare Cecilia Wallinder och fortsätter:
”Vi ska även paketera och synliggöra smakrundor i området som en del i att inspirera, visa och stötta befintliga och nya matkreatörer”. Säger Cecilia Wallinder.
En annan viktig del i projektet är även att inspirera och locka unga att välja mat- och besöksnäringen som yrke för att på sikt behålla matupplevelserna längs Vindelälven.
Hoppas inspirera fler att välja restaurangbranschen
”Genom matchmaking mellan elever från bland annat Restaurang- och livsmedelslinjen i Lycksele och lokala kockar som får möjlighet att laga mat och lära tillsammans hoppas vi inspirera fler att välja restaurangbranschen”. Kommenterar projektledare Cecilia Wallinder, Gold of Lapland.
Fem företag inom matbranschen och måltidsupplevelser kommer att få coaching av en av länets framgångsrika kockar.
”Just det konceptet med en lokal coach från området har vi goda erfarenheter av genom vårt nyligen avslutade projekt ”Catch and Release” där besöksnäringsföretag inom fiske fick möjlighet till coaching av lokala företagare”. Säger Cecilia Wallinder.
Kommer att kartlägga och bygga vidare
Biosfärområdet Vindelälven-Juhttátahkka kommer att kartlägga och bygga vidare på redan befintlig kartplattform med besöksmål till att även innehålla lokala matupplevelser. Projektet kommer också att ge fyra restauranger per kommun kopplade till lokala matupplevelser möjlighet att fotas och filmas. Westerlunds reportagebyrå kommer att kommunicera och få medias uppmärksamhet till projektets aktiviteter.
För att inspirera och få fler företagare att utveckla matkoncept kommer inspirationsföreläsningar och workshops att anordnas.
”Är företagare intresserad av att delta i projektet eller av projektet i allmänheten är de välkommen att kontakta mig för att få ytterligare information”. säger Cecilia Wallinder, Gold of Lapland.
Fakta
Gold of Lappland med samarbetsparterna Biosfärområde Vindelälven-Juhttátahkka samt Westerlunds reportagebyrå har beviljats utvecklingsmedel för det 2-åriga projektet Smaka på Vindelälven.
Projektet möjliggörs genom utvecklingsmedel från:
Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling
Region VästerbottenLäs mer om Vindelälven på Turismnytt här
- Text: Gold of Lapland
- Foto: Gold of Lapland
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
-
Gästbloggare
-