-
Trelleborg och Sydkusten är tyskarnas favorit i Skåne
När SCB:s officiella inkvarteringsstatistik redovisar resultatet för augusti månad kan besöksnäringen i Trelleborgs kommun fira stora tyska framgångar. Destinationen har nämligen avancerat till att ha den högsta andelen tyska gästnätter i hela Skåne. Närmare bestämt 19,1% att jämföra med fjolårets 12,9% för samma period.
Därutöver är även antalet tyska gästnätter med 25 344 högst bland Skånes kommuner (storstadskommunen Malmö undantaget). Vilket gör att rekordet på helårsbasis från ifjol på 23 256 redan har passerats.
Framgången är tack vare kontinuitet
Trelleborg, med sitt strategiska läge vid Skånes sydkust, välkomnande atmosfär och viktiga färjeförbindelser med kontinenten, har länge varit ett uppskattat resmål för tyska besökare. Årets ökning av antalet tyska gästnätter bekräftar att destinationens utbud och upplevelser har potential att locka ännu fler resenärer framöver.
Visit Trelleborgs VD, Maarja Edman, pekar på betydelsen av långsiktighet när det gäller att öka utländska målgruppers kännedom om vad destinationen har att erbjuda.
”Vi är uppstickardestinationen som i stabil och hållbar takt fortsätter att attrahera fler och fler tyskspråkiga besökare till vår del av landet. Självklart har den låga kronkursen också spelat roll just i år. Men det har varit prisvärt i hela Skåne och ändå toppar andelen tyska övernattningar hos just oss. Vilket är ett extra bra betyg för företagens utbud, upplevelsen på plats och vår gemensamma marknadsföring.”
Även danskar har hittat till Trelleborg i större utsträckning
Även danskar har hittat till Trelleborg i större utsträckning än tidigare. Där antalet gästnätter hittills i år har ökat med 56,4%.
Bakomliggande faktorer för dessa internationella framgångar spås vara kombinationen av besöksnäringsföretagens idoga arbete med att utveckla sina produkter och tjänster tillsammans med Sydkustens ökade mediala exponering och riktade marknadsföring som återigen har gett tydliga resultat.
Visit Trelleborg och destinationens företag ser nu fram emot att fortsatt välkomna fler besökare från Tyskland, Danmark och andra delar av världen.
Inkvarteringsstatistiken kommer från SCB/Tillväxtverket och avser enbart kommersiella övernattningar på hotell, stugbyar, vandrarhem och camping. Dagbesök, övernattningar i fritidshus, besök hos släkt och vänner eller privat hyrda boenden via exempelvis Airbnb ingår inte.Läs mer om Trelleborg på Turismnytt här.
- Text: Visit Trelleborg
- Foto: Visit Trelleborg
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-