torsdag 31 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 30 -25
    • Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 5
    • Västerås Cityfestival: ”Det bästa året hittills”
    • Vår Gård inviger Bistron & Köket – svensk‑fransk bistrokultur
  • Platsannonser:
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Köja Fjällhotell - en del av besöksnäringen
    2025-01-13 20:43

    Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen

    Samtalet kring säkerhetspolitik domineras idag av militära och myndigheters lösningar. De är förståeligt utifrån säkerhetsläget och en ökad hotbild i Europa. Dock, för att nå verklig resiliens låt oss bredda det perspektivet. En bransch som fortfarande lyser med sin frånvaro i dessa samtal är besöksnäringen trots att den gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris.

    Under pandemin 2020 såg jag på nära håll hur besöksnäringen snabbt kunde ställa om. Som marknads- och kommunikationschef för Göteborg & Co upplevde jag hur flera restauranger trots hårda restriktioner började servera mat genom drive thru-lösningar, hotell erbjöd boende till behövande och kulturbegåvade nådde ut digitalt till en befolkning i isolering.

    Det är en lärdom som sträcker sig bortom pandemin. Besöksnäringen visade förmåga att mobilisera, ställa om verksamheter och bidra till lokalsamhällets behov. Detta kan visa sig avgörande också vid andra typer av kriser: klimatförändringar, energikris eller geopolitiska spänningar.

    Det är tid att lyfta fram alla duktiga företag och människor i besöksnäringen som nyckelspelare i Sveriges säkerhetsarbete. Ett forum för detta kan vara Almedalen, ett annat Folk och Försvars rikskonferens som pågår nu.

    Arena att bredda beredskapsdebatten

    Sedan 1940 har Folk och Försvar fungerat som en mötesplats där politiker, näringsliv och civilsamhälle samlas för att diskutera Sveriges säkerhet och krisberedskap. Med dagens säkerhetspolitik där hela samhället mobiliserar för nya hotbilder är det dags att inkludera besöksnäringen i dessa samtal.

    Besöksnäringen är en av Sveriges största arbetsgivare med över 200 000 jobb och en omsättning på över 300 miljarder kronor. Betydelsen för denna bransch går långt utöver ekonomi och jobbskapande. Lokala matproducenter som gårdsbutiker, bagerier, slakterier, bryggerier och caféer skapar hållbara försörjningskedjor att klara globala störningar. Småskalig gårdsförsäljning av öl och vin bygger starka lokala samhällen och landsbygdens turistnäring bär infrastruktur och nätverk som kan aktiveras vid behov.

    Vid Folk och Försvar kan samtalen breddas utöver det militära och civila försvaret till hur sektorer som besöksnäringen kan:

    •     Bidra till lokal livsmedelssäkerhet genom småskaliga och robusta försörjningskedjor.
    •     Stärka samhällets sammanhållning och motståndskraft i kris genom nätverk, kultur och mötesplatser.
    •     Stå för infrastruktur som hotell, restauranger och center för krislogistik.

    Plats vid bordet

    Säkerhetsläget har förändrats och det öppnar för nya sätt att tänka. Ett instabilt Europa, klimatkriser och framtida pandemier ger alla delar av samhället en roll att spela. Besöksnäringen har redan visat sin förmåga att agera i kris.

    Ge besöksnäringen plats vid bordet på Folk och Försvars rikskonferens. Bjud in företrädare till kommande programpunkter i Almedalen och lyft fram besöksnäringen i tv, radio och tidningar. Låt besöksnäringen bli en självklar del av Sveriges resiliens, så kan vi mobilisera lokala aktörer, stärka samhällsgemenskapen och skapa förutsättningar för att hela landet ska stå starkt.

    Pandemin lärde oss vikten av flexibilitet och lokalt engagemang. Ett oroligt Europa aktualiserar vikten av robusthet. Besöksnäringen har en unik roll att spela i detta. Är vi redo att ge platsen den förtjänar?

    Läs mer om och av Turismnytts bloggare Andrea Hartmann Jovell

    Bilden visar Köja Fjällhotell i Edsåsdalen Jämtland, ett av de ägarledda hotellen med charm och personlighet, och med en betydelse som sträcker sig bortom jobb och ekonomi – väl värt en omväg.

    • Text: Andrea Hartmann Jovell
    • Foto: Edsåsdalen
    Tweet
  • Sommar 2025 - Besöksnäring Hermanö
    2025-07-28 04:47

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 30 -25

    Mest om Destination, Tåg och Konstateranden/beslut/rapporter

  • Almedalsveckan 2025 - Mikael Genberg om stugan på månen
    2025-07-28 01:35

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 5

    Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 5

  • Västerås Cityfestival 2025. Torsdag den 26 juni under Jireels konsert.
    2025-07-27 16:04

    Västerås Cityfestival: ”Det bästa året hittills”

    Årets Västerås Cityfestival blev en milstolpe. Med rekord i biljettförsäljning är den nu större än någonsin.

  • Bistron & köket - Vår Gårds nyrenoverade restaurang.
    2025-07-24 21:06

    Vår Gård inviger Bistron & Köket – svensk‑fransk bistrokultur

    Vår Gård i Saltsjöbaden fortsätter att utveckla sitt gastronomiska utbud med öppnandet av restaurangen Bistron & Köket,

  • Parkera bilen och låna en fatbike istället, bo klimatsmart i en Zero cabin eller hälsa på fåren som bekämpar invasiv jätteloka. Det är några exempel på hur boenden som är anslutna till Svenska Turistföreningen gör det lättare att turista mer hållbart i hela landet.
    2025-07-24 18:00

    Svenska Turistföreningen lovar hållbar turism från Ystad till Råneå

    Svenska Turistföreningen gör det lättare att turista hållbart. Boendena välkomnar gäster att uppleva natur- och kultur utan att tynga jorden.

  • En AI-genererad skiss av hur Svenska Musikmuseet i Västervik kan komma att se ut.
    2025-07-24 17:19

    Svenska Musikmuseet i Västervik kan bli verklighet redan 2027

    I januari startades ett finansieringsprojekt - Svenska Musikmuseet i Västervik. Ett halvår in är över hälften säkrad, vilket bådar gott för en invigning 2027.

  • Låna till semestern?
    2025-07-24 01:55

    Allt fler svenskar lånar till semestern – så kan du undvika fallgroparna

    Trots höga levnadskostnader ökar svenskarnas resande – och fler än tidigare tar lån för att kunna åka iväg. Enligt en färsk undersökning från YouGov uppger 11 % av svenska resenärer att de finansierar...

  • Bad under sommaren är omåttligt populärt. En ny undersökning från Momondo visar också att nakenbad inte alls är så ovanligt som man kan tro.
    2025-07-23 13:31

    Nästan var tredje svensk har testat nakenbad – Momondo listar stränder

    Nakenbad är långt ifrån en udda företeelse. Momondo listar några av Sveriges mest uppskattade nakenbad.

  • Tutankhamon – The Immersive Exhibition passerar 10 000 besökare i Norrköping.
    2025-07-23 12:56

    Tutankhamon – The Immersive Exhibition passerar 10 000 besökare i Norrköping

    Utställningen har lockat besökare från hela landet till Norrköping. Det visar på ett intresse för historia och destinationens kulturvärde.

  • Sverige växer som en populär campingdestination i Europa. Trenden syns tydligt under sommaren.
    2025-07-23 12:02

    Sverige växer som campingdestination i Europa – stark internationell trend

    Sverige stärker sin position som en populär campingdestination i Europa. Enligt Svensk Camping ser bokningsläget bättre ut än förra året.

  • Veckans profil

    Madelaine Pettersson, Spritmuseum

    Madelaine Pettersson

    Spritmuseums kommersiella chef

    Om produktutveckling och att skapa ett levande museum

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-07-23 13:31

      Nästan var tredje svensk har testat nakenbad – Momondo listar stränder

      Nakenbad är långt ifrån en udda företeelse i Sverige. En ny undersökning från hotell- och resesöksajten M...

    • 2025-07-23 12:02

      Sverige växer som campingdestination i Europa – stark internationell trend

      Sverige stärker sin position som en populär sommar och campingdestination bland europeiska turister. Enligt en fä...

    • 2025-07-24 21:06

      Vår Gård inviger Bistron & Köket – svensk‑fransk bistrokultur

      Vår Gård i Saltsjöbaden fortsätter att utveckla sitt gastronomiska utbud med öppnandet av Bistro...

    • 2025-07-24 17:19

      Svenska Musikmuseet i Västervik kan bli verklighet redan 2027

      Januari 2025 startades ett finansieringsprojekt – Svenska Musikmuseet i Västervik. Ett halvår in i projekte...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet