torsdag 18 september 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Nöjdhetsrekord för evenemanget O-Ringen i Jönköping
    • Spritmuseum – svenskt vin och cider i en smakrik utställning
    • Kraftig satsning på regionala flygplatser stärker Sverige
    • På gång hos Naturturismföretagen
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Annemarie Gubanski, Taktikon
    2022-12-10 00:39

    Annemarie Gubanski om varför Taktikon skapar ett nytt softbrand

    Ni startade nyligen ett nytt softbrand ”Taktikon Hotels” vad är anledningen till varför ni gör det?

    Vi ser att det finns ett stort behov för oberoende hotell att vara med i en gemenskap där de kan träffas och dela sina kunskaper och utmaningar i men även kan få tillgång till mycket modern teknologi och support som hjälper dem att optimera intäkterna. Teknologin gör även att vi kan erbjuda ett mycket modernt lojalitetsprogram som anpassas till vad nuvarande gäster önskar sig. Gäster nuförtiden är mindre intresserade av att samla poäng för att kunna få någon utdelning för det månader eller år senare. De vill få en personanpassad utdelning direkt. Det krävs inte bara teknologi men även kunskap som våra experter gärna kan stå till tjänst med.

    Kan du berätta lite mer om hur du hjälper oberoende hotell att optimera intäkterna?

    I och med vår långa erfarenhet av distribution och Revenue Management kan vi hjälpa till att öka lönsamheten för alla typer av hotellverksamheter. Eftersom vi inte marknadsför vårt eget varumärke kan vi skräddarsy våra marknadsföringsinsatser till det individuella hotellet. Vi erbjuder säljsupport där vi tar hand om avtalsförhandlingen med större företag. Så klart erbjuder vi en smidig process där vi även ser till att avtalen är bokningsbara i de olika distributionskanalerna.

    Det finns ju redan några franchisekedjor som erbjuder likadana services. Varför anser ni att det finns ett behov av ytterligare en kedja?

    Det stämmer. Vi är dock en kedja som riktar sig mot oberoende hotell som vill förbli oberoende tillsammans med oss. Vi erbjuder en total flexibilitet som innebär att hotellen kan erbjuda precis vad de vill. Om de vill vara ett lyxhotell som erbjuder lyxprodukter med egna starka varumärken eller vara en avskalad produkt, så är det deras eget val. Vi lägger oss inte heller i vilka system så som PMS, Sales & Catering eller hemsideleverantör hotellen väljer att arbeta i och med.

    Vi sätter upp, optimerar och arbetar i deras system och ger friheten att välja de tjänsterna de behöver hjälp med av oss. Dessutom är vi enkla att arbeta med och går alltid det extra steget för att se till att de får hjälp, hur och när de än behöver.

    Vad är Taktikon Consultancys styrka?

    Vi är ju experter på Revenue Management och Distribution. I dagsläget hjälper vi omkring 50 företag i hela Europa, totalt har vi lite över 100 anläggningar där vi ansvarar för allt Revenuearbete, det är allt från campingar till destinationshotell. Som policy berättar vi dock inte vilka dessa kunder är. Detta är först och främst för att vi inte vill använda deras varumärke för att stärka vårt eget, men också för att de ofta inte vill att deras konkurrenter vet att det är vi som står bakom deras fantastiska resultat. För det är något som vi verkligen ser på våra anläggningar att resultatet hela tiden ökar.

    Ni står bakom evenemang och seminarier där hotell kan träffas. Varför anser ni att det finns behov av arenor för hotell att träffas?

    Vi ser att behovet av att ses och utbyta idéer är stort, det finns även ett stort behov av att hitta kunskap om ny teknik. Vi saknade ett forum för detta i Skandinavien och därför startade vi Revenue Forum. Varje månad erbjuder vi seminarier, webinarier och event för hotellbranschen och flertalet av dessa är kostnadsfria.

    Den 31 januari organiserar Takikon Revenue Forum i Stockholm som är ett av de största eventen inom besöksnäringen i Skandinavien.
    Dagen kommer att innehålla spännande föreläsare både från och utanför hotellbranschen, workshops, branschmingel, nätverkande och utställning.
    Här kan ni läsa mer om det och anmäla er

    • Text: Jakob Norrby och Taktikon
    • Foto: Taktikon
    Tweet
  • O-Ringen i Jönköping under juli 2025.
    2025-09-17 18:49

    Nöjdhetsrekord för evenemanget O-Ringen i Jönköping

    O-Ringen som arrangerades juli 2025 i Jönköping var en succé. Besöksundersökningen som gjordes efter visar att deltagarna var mycket nöjda.

  • I höstens satsning samlar Spritmuseum svenska dryckesproducenter och deras hantverksprodukter i en och samma utställning.
    2025-09-16 13:56

    Spritmuseum – svenskt vin och cider i en smakrik utställning

    Spritmuseum samlar 15 svenska dryckesproducenter i en utställning. Besökare får chansen att smaka på deras hantverksprodukter.

  • Regeringen föreslår att anslaget till de icke-statliga regionala flygplatserna höjs i budgeten 2026. Ett välkommet besked för att stärka Sveriges tillgänglighet, beredskap och flyginfrastruktur.
    2025-09-16 13:34

    Kraftig satsning på regionala flygplatser stärker Sverige

    Regeringen föreslår att anslaget till icke-statliga regionala flygplatser höjs kraftigt i budgeten 2026. Ett välkommet besked.

  • Efter tre år med utvecklingsprojekt Nationellt NAV för hållbar turism har Naturturismföretagen stärkt sitt medlemserbjudande och sin position som en viktig aktör i besöksnäringen.
    2025-09-16 12:32

    På gång hos Naturturismföretagen

    Med utbildningar, projekt och nätverk fortsätter Naturturismföretagen arbeta för att lyfta branschens roll som motor för hållbar utveckling.

  • Fredriksdalsteatern, besöksnäring
    2025-09-15 04:50

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -25

    Mest under Destination, Boende och Evenemang

  • Anna Hegethorn om BarCamp 2025
    2025-09-14 19:18

    Hållbarhet i besöksnäringen – Något för dig? Anmäl dig till BarCamp 2025

    Den 6–7 oktober 2025 bjuder Nätverket Hållbar Besöksnäring och Visit Hornborgasjön in till en inspirerande icke-konferens i närheten av Skövde

  • Samarbetspartierna lägger fram ett företagarpaket i budgeten som kommer sänka kostnaderna att anställa unga, sänka skatten för fåmansföretag och minska kostnaderna att driva företag i Sverige.
    2025-09-14 16:35

    Regeringskansliet – företagarpaket för fler jobb i Sverige

    I budgetpropositionen för 2026 lägger samarbetspartierna fram ett företagarpaket som bland annat sänker kostnaderna för att anställa unga.

  • Umeå bjuder in till en höst fylld av storslagna kulturupplevelser – från cirkus och operaepos till jazz, psykologisk skräckteater, film och hårdrock.
    2025-09-12 19:15

    Hösten i Umeå bjuder på storslagna kulturupplevelser

    Umeå bjuder in till en tid fylld av kulturupplevelser. Här är åtta höjdpunkter som garanterat sätter färg på höstmörkret.

  • Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud i hela nöjesparken, förutom i Kaninlandet där allt är lagom höstbusigt.
    2025-09-12 18:03

    Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud

    I år firar Liseberg tio år sedan parken öppnade grindarna till Halloween. Inför höstens säsong väntar två nya skräckområden.

  • Kairos Future presenterar en ny undersökning av ETC om hur ny teknik stöttar effektivisering hos turismorganisationer i Europa.
    2025-09-11 21:36

    AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer

    ETC har publicerat resultaten från sin europeiska studie om användningen av AI inom turistorganisationer. Rapporten har tagits fram av Kairos Future.

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 8 september

    • Webbinarium 25 september: Marknadsföring som maktfaktor - nyckeln till internationell framgång

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Upplev Norrköping – Besöksnäringsträff – Save the date
      2025-09-24
      • Norrköping
    • Visit Swedens inspirationswebbinarium – Marknadsföring som maktfaktor – nyckeln till internationell framgång
      2025-09-25
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/visitswedensinspirationswebbinarium2025
    • Besöksnäringsforum Västerbotten – 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
      • vasterbottensweden.com/foeretagsaktiviteter/
    • Nationell konferens för Kulturarvsturism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Skara
      • www.vastsverige.com/skara/konferens/
    • Nätverket för hållbarbesöksnäring – BarCamp – 6-7 oktober
      2025-10-06
      • Skövde/Hornborgasjön
      • www.natverkethallbarbesoksnaring.se/barcamp/
    • Destinationsdag Roslagen 2025
      2025-10-08
      • Skebobruk
      • roslagen.se/branschinformation/
    • Webinarieserie – Vismer och Staaf nystar i… – ”Turism året runt – Den stora lösningen?”
      2025-10-09
      • Digitalt
      • www.lindastaaf.se/vismer-staaf-nystar
    • Kulturarvsdagarna 13–14 oktober 2025
      2025-10-13
      • Stockholm
      • www.svensktkulturarv.se/foer-medlemsmuseer/kurs-konferens/
    • Kulturpolitisk samling 2025 – Vem betalar för kulturen?
      2025-10-13
      • Stockholm
      • https://app.bwz.se/svenskscenkonst/b/
    • Hotell & Fastigheter (Fastighetsvärlden)
      2025-10-14
      • Stockholm
      • www.fastighetsvarlden.se/seminarier/hotell-fastigheter-2025/
    • Webinar Linda Staaf – Den Regenerative Resenären – så här vill hon se världen
      2025-10-15
      • Digitalt
      • www.lindastaaf.se/webinarier
    • Turismdag och 30-årsjubileum – Jämtland Härjedalen Turism
      2025-10-16
      • Östersund
      • jht.se/turismdagen-2025-jht-30ar/
    • Greentime inspirationsdag
      2025-10-22
      • Landskrona
      • greentime.se/aktiviteter/inspirationsdag-landskrona-22-okt/
    • Webbinarium: Visit Sweden 2026
      2025-10-22
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/webbinariumvisitsweden2026
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Spritmuseum – Kapten Haddock och hans drycker
      2025-10-24
      • Stockholm (Djurgården)
      • spritmuseum.se/event/kapten-haddock-och-hans-drycker-3/
    • Värmlands besöksnäringsdagar 6-7 november
      2025-11-06
      • Karlstad
      • visitvarmland.com/corporate/varmlands-besoksnaringsdagar/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringsdag Linköping
      2025-11-20
      • Linköping
      • visitlinkoping.se/
    • Besöksnäring på agendan
      2025-12-03
      • Stockholm
      • skr.se/skr/tjanster/evenemang/hittaevenemang/kalenderhandelser/besoksnaringpaagendan2025.91040.html
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-09-12 18:03

      Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud

      I år firar Liseberg ett skrämmande jubileum. Det är nämligen tio år sedan nöjesparken för första gången öppnade g...

    • 2025-09-09 18:41

      Göteborg satsar på gastronomi – premiär för matfestivalen Food Fest

      Tio dagar av smakäventyr startar nu på fredag: från spårvagnsluncher och permakultur-workshops till matpromenader...

    • 2025-09-11 21:05

      Visit Sweden lanserar nationellt API för svensk besöksnäring

      Idag lanserar Visit Sweden ett nationellt API, Application Programming Interface, som en av de f...

    • 2025-09-11 21:36

      AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer

      Den snabba utvecklingen av ny teknik omformar branscher över hela världen, inklusive turismsektorn. European Trav...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Som en del av ett nyligen genomfört uppdrag för en fjälldestination ville jag (Marcus Ståhl) utmana mig själv lite och ta fram lite extraord...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Fyra dagar i smakens och stolthetens tecken! Under två dagar i Trondheim och två dagar på Hitra och Frøya fick jag (Bianca ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet