-
Annemarie Gubanski om varför Taktikon skapar ett nytt softbrand
Ni startade nyligen ett nytt softbrand ”Taktikon Hotels” vad är anledningen till varför ni gör det?
Vi ser att det finns ett stort behov för oberoende hotell att vara med i en gemenskap där de kan träffas och dela sina kunskaper och utmaningar i men även kan få tillgång till mycket modern teknologi och support som hjälper dem att optimera intäkterna. Teknologin gör även att vi kan erbjuda ett mycket modernt lojalitetsprogram som anpassas till vad nuvarande gäster önskar sig. Gäster nuförtiden är mindre intresserade av att samla poäng för att kunna få någon utdelning för det månader eller år senare. De vill få en personanpassad utdelning direkt. Det krävs inte bara teknologi men även kunskap som våra experter gärna kan stå till tjänst med.
Kan du berätta lite mer om hur du hjälper oberoende hotell att optimera intäkterna?
I och med vår långa erfarenhet av distribution och Revenue Management kan vi hjälpa till att öka lönsamheten för alla typer av hotellverksamheter. Eftersom vi inte marknadsför vårt eget varumärke kan vi skräddarsy våra marknadsföringsinsatser till det individuella hotellet. Vi erbjuder säljsupport där vi tar hand om avtalsförhandlingen med större företag. Så klart erbjuder vi en smidig process där vi även ser till att avtalen är bokningsbara i de olika distributionskanalerna.
Det finns ju redan några franchisekedjor som erbjuder likadana services. Varför anser ni att det finns ett behov av ytterligare en kedja?
Det stämmer. Vi är dock en kedja som riktar sig mot oberoende hotell som vill förbli oberoende tillsammans med oss. Vi erbjuder en total flexibilitet som innebär att hotellen kan erbjuda precis vad de vill. Om de vill vara ett lyxhotell som erbjuder lyxprodukter med egna starka varumärken eller vara en avskalad produkt, så är det deras eget val. Vi lägger oss inte heller i vilka system så som PMS, Sales & Catering eller hemsideleverantör hotellen väljer att arbeta i och med.
Vi sätter upp, optimerar och arbetar i deras system och ger friheten att välja de tjänsterna de behöver hjälp med av oss. Dessutom är vi enkla att arbeta med och går alltid det extra steget för att se till att de får hjälp, hur och när de än behöver.
Vad är Taktikon Consultancys styrka?
Vi är ju experter på Revenue Management och Distribution. I dagsläget hjälper vi omkring 50 företag i hela Europa, totalt har vi lite över 100 anläggningar där vi ansvarar för allt Revenuearbete, det är allt från campingar till destinationshotell. Som policy berättar vi dock inte vilka dessa kunder är. Detta är först och främst för att vi inte vill använda deras varumärke för att stärka vårt eget, men också för att de ofta inte vill att deras konkurrenter vet att det är vi som står bakom deras fantastiska resultat. För det är något som vi verkligen ser på våra anläggningar att resultatet hela tiden ökar.
Ni står bakom evenemang och seminarier där hotell kan träffas. Varför anser ni att det finns behov av arenor för hotell att träffas?
Vi ser att behovet av att ses och utbyta idéer är stort, det finns även ett stort behov av att hitta kunskap om ny teknik. Vi saknade ett forum för detta i Skandinavien och därför startade vi Revenue Forum. Varje månad erbjuder vi seminarier, webinarier och event för hotellbranschen och flertalet av dessa är kostnadsfria.
Den 31 januari organiserar Takikon Revenue Forum i Stockholm som är ett av de största eventen inom besöksnäringen i Skandinavien.
Dagen kommer att innehålla spännande föreläsare både från och utanför hotellbranschen, workshops, branschmingel, nätverkande och utställning.
Här kan ni läsa mer om det och anmäla er- Text: Jakob Norrby och Taktikon
- Foto: Taktikon
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3
-
Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.
-
Regeringen föreslår sammanslagning av museiorganisationer
Regeringen förbereder Statens maritima och transporthistoriska museer och Statens försvarshistoriska museers för en sammanslagning.
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
-
Gästbloggare
-