-
Anrikt varuhus satsar på att stärka varumärket
I ett steg i utvecklingen mot att locka fler svenska och internationella varumärken att etablera sig på NK, Nordiska Kompaniet, så har två personer rekryterats.
Andreas Ekström är ny varuhuschef för NK i Stockholm. Han vill arbeta med att utveckla varuhuset till att bli mer kundvänligt med ett utbud i världsklass. Lösningen finns i att arbeta med både att utveckla varumärket och att inte stanna upp utan hela tiden försöka förbättra saker. Varuhuset skall erbjuda upplevelse och personalen skall hålla en hög servicenivå.
Andreas kommer närmast från Åhléns där han arbetat som etableringschef.
Karoline Sönnergren är anställd som ny biträdande varuhuschef på NK i Göteborg. Hennes fokus kommer att vara på att öka försäljningen och se över driften av varuhuset.
Hon kommer närmast från Ralph Lauren.
Fakta NK, Nordiska Kompaniet:
- grundades 1902 av Josef Sachs
- består idag av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg
- varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB
- NK:s försäljning år 2013 uppgick till totalt 2,9 mdr SEK
- personal: cirka 1200 personer
- varuhuset i Stockholm har cirka 8,7 miljoner besökare per år
- varuhuset i Göteborg har 2,4 miljoner besökare per år
- Text: Maria Lindqvist
-
Hertz passerar miljarden i omsättning – förändrat resebeteende
Sommaren visar en förändring i resebeteendet enligt Hertz. Svenskar är försiktiga med sin ekonomi och efterfrågan från internationella ökar.
-
Nöjdhetsrekord för evenemanget O-Ringen i Jönköping
O-Ringen som arrangerades juli 2025 i Jönköping var en succé. Besöksundersökningen som gjordes efter visar att deltagarna var mycket nöjda.
-
Spritmuseum – svenskt vin och cider i en smakrik utställning
Spritmuseum samlar 15 svenska dryckesproducenter i en utställning. Besökare får chansen att smaka på deras hantverksprodukter.
-
Kraftig satsning på regionala flygplatser stärker Sverige
Regeringen föreslår att anslaget till icke-statliga regionala flygplatser höjs kraftigt i budgeten 2026. Ett välkommet besked.
-
På gång hos Naturturismföretagen
Med utbildningar, projekt och nätverk fortsätter Naturturismföretagen arbeta för att lyfta branschens roll som motor för hållbar utveckling.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -25
Mest under Destination, Boende och Evenemang
-
Hållbarhet i besöksnäringen – Något för dig? Anmäl dig till BarCamp 2025
Den 6–7 oktober 2025 bjuder Nätverket Hållbar Besöksnäring och Visit Hornborgasjön in till en inspirerande icke-konferens i närheten av Skövde
-
Regeringskansliet – företagarpaket för fler jobb i Sverige
I budgetpropositionen för 2026 lägger samarbetspartierna fram ett företagarpaket som bland annat sänker kostnaderna för att anställa unga.
-
Hösten i Umeå bjuder på storslagna kulturupplevelser
Umeå bjuder in till en tid fylld av kulturupplevelser. Här är åtta höjdpunkter som garanterat sätter färg på höstmörkret.
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg tio år sedan parken öppnade grindarna till Halloween. Inför höstens säsong väntar två nya skräckområden.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg ett skrämmande jubileum. Det är nämligen tio år sedan nöjesparken för första gången öppnade g...
-
Göteborg satsar på gastronomi – premiär för matfestivalen Food Fest
Tio dagar av smakäventyr startar nu på fredag: från spårvagnsluncher och permakultur-workshops till matpromenader...
-
Visit Sweden lanserar nationellt API för svensk besöksnäring
Idag lanserar Visit Sweden ett nationellt API, Application Programming Interface, som en av de f...
-
AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer
Den snabba utvecklingen av ny teknik omformar branscher över hela världen, inklusive turismsektorn. European Trav...
-
-
Gästbloggare
-