-
Anrikt varuhus satsar på att stärka varumärket
I ett steg i utvecklingen mot att locka fler svenska och internationella varumärken att etablera sig på NK, Nordiska Kompaniet, så har två personer rekryterats.
Andreas Ekström är ny varuhuschef för NK i Stockholm. Han vill arbeta med att utveckla varuhuset till att bli mer kundvänligt med ett utbud i världsklass. Lösningen finns i att arbeta med både att utveckla varumärket och att inte stanna upp utan hela tiden försöka förbättra saker. Varuhuset skall erbjuda upplevelse och personalen skall hålla en hög servicenivå.
Andreas kommer närmast från Åhléns där han arbetat som etableringschef.
Karoline Sönnergren är anställd som ny biträdande varuhuschef på NK i Göteborg. Hennes fokus kommer att vara på att öka försäljningen och se över driften av varuhuset.
Hon kommer närmast från Ralph Lauren.
Fakta NK, Nordiska Kompaniet:
- grundades 1902 av Josef Sachs
- består idag av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg
- varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB
- NK:s försäljning år 2013 uppgick till totalt 2,9 mdr SEK
- personal: cirka 1200 personer
- varuhuset i Stockholm har cirka 8,7 miljoner besökare per år
- varuhuset i Göteborg har 2,4 miljoner besökare per år
- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen. Trots detta är finansieringen av skötsel av lederna sårbar.
-
Svenska Möten tillgänglighetsanpassar sin webbplats
Svenska Möten fortsätter sitt hållbarhetsarbete och stärker sin position som en drivande kraft för ökad inkludering inom mötesbranschen.
-
Swedavia – tre nya flygplatser når högsta klimatcertifieringen
Visby Airport, Åre Östersund Airport och Kiruna Airport har nått Airport Carbon Accreditations nivå 5. Sju av tio Swedavia-flygplatser är certifierade på den högsta nivån.
-
Västkusten fortsatt i topp som campingdestination
Ny statistik visar att 6 kommuner på Västkusten finns med på topp 10-listan gällande antalet gästnätter på Sveriges campingplatser.
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Det kan BirchStreet Systems hjälpa dig med.
-
Tinnar och torn – ny utomhusguidning på Kalmar Slott
För sommaren har Kalmar Slott tagit fram en ny guidad tur utanför slottet. Det gör att den dessutom passar bra för hundägare.
-
SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang
Den 24 juni kom nyheten att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterierna för att bli ett Certifierat Hållbart Evenemang av Greentime.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Fjällcykling på fyra fjäll – ett resultat av samverkan
Fjällcykling på fyra fjäll är ett nytt paket framtaget av två destinationer, fyra anläggningar och sex företag. P...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Hållbarhet/Tillgängl...
-
Cykelleden Skåne får pris för tillgänglighet och nytänkande
Cykelleden Skåne har utsetts till vinnare av Cykelplaneringspriset 2025. Utmärkelsen delas ut årligen av förening...
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av restaurangentreprenören Pontus Frithiof, tar ytterligare ett stort kliv i ...
-
-
Gästbloggare
-