-
Anrikt varuhus satsar på att stärka varumärket
I ett steg i utvecklingen mot att locka fler svenska och internationella varumärken att etablera sig på NK, Nordiska Kompaniet, så har två personer rekryterats.
Andreas Ekström är ny varuhuschef för NK i Stockholm. Han vill arbeta med att utveckla varuhuset till att bli mer kundvänligt med ett utbud i världsklass. Lösningen finns i att arbeta med både att utveckla varumärket och att inte stanna upp utan hela tiden försöka förbättra saker. Varuhuset skall erbjuda upplevelse och personalen skall hålla en hög servicenivå.
Andreas kommer närmast från Åhléns där han arbetat som etableringschef.
Karoline Sönnergren är anställd som ny biträdande varuhuschef på NK i Göteborg. Hennes fokus kommer att vara på att öka försäljningen och se över driften av varuhuset.
Hon kommer närmast från Ralph Lauren.
Fakta NK, Nordiska Kompaniet:
- grundades 1902 av Josef Sachs
- består idag av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg
- varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB
- NK:s försäljning år 2013 uppgick till totalt 2,9 mdr SEK
- personal: cirka 1200 personer
- varuhuset i Stockholm har cirka 8,7 miljoner besökare per år
- varuhuset i Göteborg har 2,4 miljoner besökare per år
- Text: Maria Lindqvist
-
Visita – minskad efterfrågan på hotellrum i november
I november minskade efterfrågan på hotellrum i Sverige för andra månaden i rad. Detta visar statistik från Visita.
-
Skräckloppet i Kalmar går igen nästa år – förstärker upplevelsen
I år var det premiär för Skräckloppet, en omtyckt höstnyhet i Kalmar. Nu är det klart att det läskiga loppet kommer tillbaka 2025.
-
Svenska Regionala Flygplatser: Flyg mera! Men med biobränsle
På nytt uppmärksammas flyget i SVT och Svenska Regionala Flygplatser kommenterar det. Ett ökat flygande behövs, men med biobränsle.
-
En affärsmässig VD sökes till Västervik Resort
5-stjärniga Västervik Resort är mycket mer än bara en plats att bada och sova på. Nu söker de en ny VD som önskas ha en palett av kompetenser.
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs till 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver föreningen en mängd verks...
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
I april 2023 spelade delar av jubileumsorganisationen för Sala 400 år in en film nere på 155 met...
-
-
Gästbloggare
-