-
Äventyrsberget Isaberg öppnar upp sommarsäsongen med flera nyheter
Isaberg har avslutat en god skidsäsong med 72800 gäster, med mycket snö och ovanligt kallt i januari och februari. Det blev en klart godkänd vinter. Pandemibegränsningarna bidrog dock till att intäkterna blev lägre, men samtidigt skapades mer plats i backen och gästen fick en bättre skidupplevelse. Läs om hur anläggningen hanterade snöbristen kreativt här.
Har lockat nya svenska gäster
Denna vinter i pandemi blev annorlunda för Isaberg och dess medarbetare. Begränsningarna gjorde så klart att det blev mindre att göra i till exempel restaurang Toppstugan som tog bort 50% av sittplatserna i restaurangen. Dessutom uteblev besök av både skolklasser och danskar.
Det faktum att danskarna, som normalt står för 60% av gästbesöken, hade inreseförbud gjorde att stugbyn/camping inte hyrdes ut i samma nivå som tidigare säsonger. Veckodagarna efter sportloven blev mycket lugnare då skolklasser och danskar inte fanns på plats.
”Samtidigt har pandemin lockat många nya svenska gäster till berget och säkert många som kommer att komma tillbaka nästa säsong igen.” Säger Louise Söderlund, VD för anläggningen.
En åretruntanläggning
Under de senaste åren har Isaberg jobbat kraftfullt med en strategi att bli en åretruntanläggning. ”Där är vi nu”, säger Louise, och hänvisar då till förra året där vintern uteblev helt.
”Då stod vi stadigt endast med en sommarsäsong. Den 1 april öppnade Sportcentret och sommarverksamheten. Det är kort tid mellan säsongerna nu och det kräver genomtänkt planering och förberedelse från personalens sida för att starta upp de olika säsongerna på ett bra sätt.” Säger Louise Söderlund.
Isaberg jobbar i snabb takt för att ständigt utveckla sina aktiviteter och skapa nya spännande utomhusupplevelser för sina gäster.
Sommarens nyheter på berget
I sommar kommer bland annat gästerna mötas av ett större sportcenter med shop, en ny blå banan i höghöjdsbanan med en 117 m lång zipline, en barnhinderbana, en ny 2 km flowig cykelled nedför Isabergstoppen, samt en hel del nya grillplatser vid sjön och ett nytt grillhus. Dessutom renoveras flera stugor för att gästerna skall trivas ännu bättre.
”Det är stor efterfrågan på boende i vår och sommar och mycket är redan fullbokat. Jag tror vi kommer få en alldeles fantastisk sommar på berget i år.” Säger Louise.
Sport- och fritidsanläggningen Isaberg har de senaste åren utvecklats till en småländsk motsvarighet till Åre eller Idre. Under begreppet ”Äventyrsberget” har ett sportigt och actionfyllt aktivitetsprogram lockat nya och allt fler besökare under sommarhalvåret.
- Text: Smålands Turism & Isa Mörk
- Foto: Smålands Turism
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Stöd/utmärkelser/initiativ
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När vintermörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag för alla åldrar.
-
HRF – husbilssemestrar ger bra klirr i kommunkassan
Hur stor roll spelar egentligen husbilsturismen för en kommuns lokala näringsliv? Mycket visar HRF:s årliga undersökning.
-
Nyköping satsar på friluftslivet – upp 18 platser i Årets friluftskommun
Kommunen har satsat på ett långsiktigt och strategiskt arbete, med målet att göra friluftslivet mer tillgängligt för alla.
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Regionstyrelsen beslutade i förra veckan att gå vidare med arbetet för att etablera Business Region Gotland – en...
-
-
Gästbloggare
-