tisdag 26 augusti 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Destinationsbolaget Borås TME byter namn till Borås & Co
    • SJ – Jonas Abrahamsson ny VD och Fredrik Henriksson ny Kommunikationsdirektör
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 34 -25
    • Visit Blekinge satsar på att attrahera unga i ett framtidsprojekt
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Bilden av Sverige kan påverka turismen
    2022-09-23 18:48

    Blogginlägg: Utan öppenhet och tolerans tappar Sverige värde

    Mediabilden kan påverka Sverige som resmål

    Immateriella värden utmanas. Värdeord som öppenhet och tolerans kan med nya ideologier komma att ifrågasättas. En ny mediabild av resmålet Sverige kan påverka landet som förebild inom hållbarhet.

    Sverige har de senaste åren, med undantag för de senaste pandemiåren, haft en turismexport på omkring 100 miljarder kronor per år. Det vill säga utländska besökare i Sverige bidrar med väsentliga intäkter. Studier visar att dessa utländska turister förknippar Sverige med begrepp som trygghet, säkerhet, miljövänlighet, stabilitet och jämställdhet.

    Efter det senaste valet konstaterar bland annat Svenska Institutet att medierapporteringen runt om i världen fokuserat på Sveriges högervridning och det rapporteras om ett historiskt skifte för ett liberalt land. Det är tid att fundera på hur en förändrad medierapportering kan komma att påverka bilden av Sverige och förlängningen landets turismströmmar.

    Organisationer för Sverigebilden som Business Sweden, Svenska institutet och Sveriges ambassader ansvarar för varumärket Sverige på uppdrag av Sveriges riksdag och regering. Värdeord som öppet, omtänksamt, äkta och nytänkande är framtagna med hög precision. Nytänkande i kombination med hänsyn till människa och miljö sammanfattas i begreppet Svensk progressivitet.

    Dessa värdeord ska särskilja Sverige från vilket annat land som helst. Konkurrensen är sylvass, det gäller att sticka ut och bli känd. Världen konkurrerar om varor, tjänster och upplevelser, investeringar och humankapital.

    Sveriges position som ett öppet och jämställt land med de vänliga svenskarna uppfattas som exotiskt för länder utan tryckfrihet och yttrandefrihet.

    Visit Sweden arbetar tillsammans med Svenska institutet, Business Sweden, Utrikesdepartementet, Näringsdepartementet och Kulturdepartementet med en gemensam plattform för kommunikation av Sverigebilden. Målet är förstås en positiv bild av Sverige. Ett unikt land med en säregen position. World Values survey visar ett Sverige med värderingar som individuell frihet och mänskliga rättigheter samt hög tillit till staten, i motsats till familjenätverk och korruption.

    Särskild uppmärksamhet har Sverige getts i besöksnäringen internationellt som HBTQ-vänligt utifrån mottot att alla är välkomna. Många surfar på bilden av det öppna Sverige i sina relationer med omvärlden: IKEA låter svenska flaggan-färger på loggan pryda pepparkakor och bokhyllan Billy. För IKEA som gett pappaledigheten ett ansikte är jämställdhet ett säljargument. Svenska värderingar säljer möbler, mat, resor, bilar och ABBAs musik.

    Låt oss hoppas att det smarta arbetet med varumärket får fortsätta kommunicera Sverige som ett progressivt demokratiskt föregångsland.

    Låt oss inte upprepa händelsen med den gamle jämtlandsbonden på Stortorget i Östersund. Omröstningen för Vinter-OS skulle avgöras, kanske var det nu Sveriges tur att ta hem OS till Åre Östersund? Torget var fullt av människor, flaggor viftades, förväntan i luften. Ur en högtalare på Storsjöteaterns tak strömmade avgörandet: ”And the winner is…Lillehammer”. Den gamle mannen föll ihop en smula men repade sig. Med rak rygg tog han av sig sin keps, vände sig om och sa till pappan bakom med barnet på sina axlar: Du kan ta ner flaggen nu.

    Läs mer om Andrea och hennes tidigare blogginlägg

    • Text: Andrea Hartmann Jovell
    • Foto: Pexels.com
    Tweet
  • Destinationsbolaget Borås TME har nu utvecklats vidare och bytt namn till Borås & Co.
    2025-08-25 17:55

    Destinationsbolaget Borås TME byter namn till Borås & Co

    Destinationsbolaget Borås TME har nu utvecklats vidare och bytt namn till Borås & Co. Namnbytet är en del av ett strategiskt arbete.

  • SJ utser Jonas Abrahamsson till ny VD med tillträde den 1 mars 2026.
    2025-08-25 15:53

    SJ – Jonas Abrahamsson ny VD och Fredrik Henriksson ny Kommunikationsdirektör

    Tågbolaget SJ har tillsatt två nya tjänster. Jonas Abrahamsson blir ny VD och Fredrik Henriksson blir ny Kommunikationsdirektör.

  • Artscape - Gatukonst i Eslöv - besöksnäring
    2025-08-25 02:29

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 34 -25

    Mest om Destination, Evenemang, Mat och dryck samt Konstateranden, beslut och rapporter

  • Visit Blekinge nya satsning ska attrahera och engagera unga – både Blekingebor och framtida besökare.
    2025-08-24 16:46

    Visit Blekinge satsar på att attrahera unga i ett framtidsprojekt

    Visit Blekinge lanserar en treårig satsning för att göra landskapet mer attraktivt för unga i åldern 15–29 år.

  • Passagerarantalet fortsatte att öka för Öresundslinjen under juli.
    2025-08-23 18:31

    Öresundslinjen var bara ett skyfall från en miljon resenärer i juli

    Efterfrågan på Öresundslinjen har varit extra stor i juli. Ett skyfall hindrade sommartrafiken från att nå en miljon passagerare.

  • Tännforsen i västra Jämtland.
    2025-08-23 17:52

    JHT – fältdag i västra Jämtland för kartläggning av geologiska platser

    I början av juli fick JHT följa med Sveriges geologiska undersökning ut i fält under en dag och titta närmare på geologin i västra Jämtland.

  • Sofi Holmgren är ny Travel Experience Manager på Swedish Lapland Visitors Board.
    2025-08-22 17:53

    Sofi Holmgren ny Travel Experience Manager på Swedish Lapland Visitors Board

    Swedish Lapland Visitors Board är glada att välkomna Sofi Holmgren i den nya rollen som Travel Experience Manager.

  • Spritmuseum är synnerligen aktiva i höst - med mässor, utställningar, panelsamtal, provningar och andra aktiviteter.
    2025-08-22 17:01

    Händelserik höst på Spritmuseum med många aktiviteter

    Spritmuseum är aktiva i höst och ordnar inte bara utställningar utan även seminarier, mässor och diverse andra aktiviteter.

  • En AI-genererad bild från Gemini föreställande personer på hotell och restaurang inom besöksnäringen.
    2025-08-21 17:14

    Nästan 140 000 personer saknas i besöksnäringen de kommande tre åren

    Den svenska besöksnäringen står inför en massiv rekryteringsutmaning de kommande åren enligt en rapport från UHC.

  • SkiStar fortsätter att investera i gästupplevelser. Sälen, Vemdalen och Åre har flera nyheter för vintersäsongen.
    2025-08-21 16:31

    SkiStar presenterar vinterns nyheter – prisvärd skidåkning och investeringar

    SkiStar fortsätter att investera i gästupplevelser och inleder vintersäsongen med infrastruktursatsningar och nya resmålspass.

  • Veckans profil

    Madelaine Pettersson, Spritmuseum

    Madelaine Pettersson

    Spritmuseums kommersiella chef

    Om produktutveckling och att skapa ett levande museum

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Webbinarium 25 september: Marknadsföring som maktfaktor - nyckeln till internationell framgång

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Spritmuseum Talks – Richard Tellström pratar om kräftskivans historia.
      2025-08-26
      • Stockholm (Djurgården)
      • spritmuseum.se/event/spritmuseum-talks-om-kraftskivans-historia/?date=2025-08-26
    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Spritmuseum Talks – Varför hantverksöl
      2025-08-30
      • Stockholm (Djurgården)
      • spritmuseum.se/event/spritmuseum-talks-varfor-hantverksol/
    • Spritmuseum – Dryckesmässa: BARA ÖL
      2025-08-30
      • Stockholm (Djurgården)
      • spritmuseum.se/event/bara-ol/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Spritmuseum Talks – Smakens psykologi
      2025-09-03
      • Stockholm (Djurgården)
      • spritmuseum.se/event/spritmuseum-talks-smakens-psykologi/
    • Göteborgsminglet på Jacy’z – nätverka och träffa ESS Groups delägare
      2025-09-10
      • Göteborg
      • göteborgsminglet.se/
    • Webinar med Linda Staaf – REPRIS: Regenerativ turism – en introduktion
      2025-09-10
      • Digitalt
      • www.lindastaaf.se/webinarier
    • Mixed Reality Scandinavia – Konferens om filmturism och destinationsutveckling – 11-12 september
      2025-09-11
      • Ystad
      • www.ysvc.se/mixed-reality-scandinavia
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Västra Sörmlands besöksnäringsdag 2025
      2025-09-17
      • Strömsholms Slott
      • upplevutforska.confetti.events/
    • Upplev Norrköping – Besöksnäringsträff – Save the date
      2025-09-24
      • Norrköping
    • Webbinarium Visit Sweden: Marknadsföring som maktfaktor – nyckeln till internationell framgång
      2025-09-25
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/visitswedensinspirationswebbinarium2025
    • Besöksnäringsforum Västerbotten – 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
      • vasterbottensweden.com/foeretagsaktiviteter/
    • Nätverket för hållbarbesöksnäring – BarCamp – 6-7 oktober
      2025-10-06
      • Skövde/Hornborgasjön
      • www.natverkethallbarbesoksnaring.se/barcamp/
    • Webinarieserie – Vismer och Staaf nystar i… – ”Turism året runt – Den stora lösningen?”
      2025-10-09
      • Digitalt
      • www.lindastaaf.se/vismer-staaf-nystar
    • Kulturarvsdagarna 13–14 oktober 2025
      2025-10-13
      • Stockholm
      • www.svensktkulturarv.se/foer-medlemsmuseer/kurs-konferens/
    • Hotell & Fastigheter (Fastighetsvärlden)
      2025-10-14
      • Stockholm
      • www.fastighetsvarlden.se/seminarier/hotell-fastigheter-2025/
    • Webinar Linda Staaf – Den Regenerative Resenären – så här vill hon se världen
      2025-10-15
      • Digitalt
      • www.lindastaaf.se/webinarier
    • Turismdag och 30-årsjubileum – Jämtland Härjedalen Turism
      2025-10-16
      • Östersund
      • jht.se/turismdagen-2025-jht-30ar/
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Spritmuseum – Kapten Haddock och hans drycker
      2025-10-24
      • Stockholm (Djurgården)
      • spritmuseum.se/event/kapten-haddock-och-hans-drycker-3/
    • Värmlands besöksnäringsdagar 6-7 november
      2025-11-06
      • Karlstad
      • visitvarmland.com/corporate/varmlands-besoksnaringsdagar/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäring på agendan
      2025-12-03
      • Stockholm
      • skr.se/skr/tjanster/evenemang/hittaevenemang/kalenderhandelser/besoksnaringpaagendan2025.91040.html
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-08-18 04:04

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med lite glest nyhetsflöde är det mest under...

    • 2025-08-17 00:59

      Vitlycke museum – bronsåldersfestival tillbaka för andra året

      Förra årets succé Bronze Age Festival kommer tillbaka! Den 21–24 augusti bjuder Vitlycke museum ...

    • 2025-08-17 00:33

      Världspremiär för Benke Rydmans scenshow baserad på Aviciis musik

      Den 29 augusti är det världspremiär för stjärnkoreografen Benke Rydmans nya scenshow Lonely Together, baserad på ...

    • 2025-08-17 17:38

      Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena

      Helsingborg Arena är en välbesökt mötesplats med över 300 000 besök årligen och värd för runt 12...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Som marknadsförare är den största utmaningen att våga välja bort. Det är för att du bara kan lägga pengar på en bråkdel av alla möjligheter ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Fyra dagar i smakens och stolthetens tecken! Under två dagar i Trondheim och två dagar på Hitra och Frøya fick jag (Bianca ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet