-
Blogginlägg: Utan öppenhet och tolerans tappar Sverige värde
Mediabilden kan påverka Sverige som resmål
Immateriella värden utmanas. Värdeord som öppenhet och tolerans kan med nya ideologier komma att ifrågasättas. En ny mediabild av resmålet Sverige kan påverka landet som förebild inom hållbarhet.
Sverige har de senaste åren, med undantag för de senaste pandemiåren, haft en turismexport på omkring 100 miljarder kronor per år. Det vill säga utländska besökare i Sverige bidrar med väsentliga intäkter. Studier visar att dessa utländska turister förknippar Sverige med begrepp som trygghet, säkerhet, miljövänlighet, stabilitet och jämställdhet.
Efter det senaste valet konstaterar bland annat Svenska Institutet att medierapporteringen runt om i världen fokuserat på Sveriges högervridning och det rapporteras om ett historiskt skifte för ett liberalt land. Det är tid att fundera på hur en förändrad medierapportering kan komma att påverka bilden av Sverige och förlängningen landets turismströmmar.
Organisationer för Sverigebilden som Business Sweden, Svenska institutet och Sveriges ambassader ansvarar för varumärket Sverige på uppdrag av Sveriges riksdag och regering. Värdeord som öppet, omtänksamt, äkta och nytänkande är framtagna med hög precision. Nytänkande i kombination med hänsyn till människa och miljö sammanfattas i begreppet Svensk progressivitet.
Dessa värdeord ska särskilja Sverige från vilket annat land som helst. Konkurrensen är sylvass, det gäller att sticka ut och bli känd. Världen konkurrerar om varor, tjänster och upplevelser, investeringar och humankapital.
Sveriges position som ett öppet och jämställt land med de vänliga svenskarna uppfattas som exotiskt för länder utan tryckfrihet och yttrandefrihet.
Visit Sweden arbetar tillsammans med Svenska institutet, Business Sweden, Utrikesdepartementet, Näringsdepartementet och Kulturdepartementet med en gemensam plattform för kommunikation av Sverigebilden. Målet är förstås en positiv bild av Sverige. Ett unikt land med en säregen position. World Values survey visar ett Sverige med värderingar som individuell frihet och mänskliga rättigheter samt hög tillit till staten, i motsats till familjenätverk och korruption.
Särskild uppmärksamhet har Sverige getts i besöksnäringen internationellt som HBTQ-vänligt utifrån mottot att alla är välkomna. Många surfar på bilden av det öppna Sverige i sina relationer med omvärlden: IKEA låter svenska flaggan-färger på loggan pryda pepparkakor och bokhyllan Billy. För IKEA som gett pappaledigheten ett ansikte är jämställdhet ett säljargument. Svenska värderingar säljer möbler, mat, resor, bilar och ABBAs musik.
Låt oss hoppas att det smarta arbetet med varumärket får fortsätta kommunicera Sverige som ett progressivt demokratiskt föregångsland.
Låt oss inte upprepa händelsen med den gamle jämtlandsbonden på Stortorget i Östersund. Omröstningen för Vinter-OS skulle avgöras, kanske var det nu Sveriges tur att ta hem OS till Åre Östersund? Torget var fullt av människor, flaggor viftades, förväntan i luften. Ur en högtalare på Storsjöteaterns tak strömmade avgörandet: ”And the winner is…Lillehammer”. Den gamle mannen föll ihop en smula men repade sig. Med rak rygg tog han av sig sin keps, vände sig om och sa till pappan bakom med barnet på sina axlar: Du kan ta ner flaggen nu.
Läs mer om Andrea och hennes tidigare blogginlägg
- Text: Andrea Hartmann Jovell
- Foto: Pexels.com
-
Destinationsbolaget Borås TME byter namn till Borås & Co
Destinationsbolaget Borås TME har nu utvecklats vidare och bytt namn till Borås & Co. Namnbytet är en del av ett strategiskt arbete.
-
SJ – Jonas Abrahamsson ny VD och Fredrik Henriksson ny Kommunikationsdirektör
Tågbolaget SJ har tillsatt två nya tjänster. Jonas Abrahamsson blir ny VD och Fredrik Henriksson blir ny Kommunikationsdirektör.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 34 -25
Mest om Destination, Evenemang, Mat och dryck samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Blekinge satsar på att attrahera unga i ett framtidsprojekt
Visit Blekinge lanserar en treårig satsning för att göra landskapet mer attraktivt för unga i åldern 15–29 år.
-
Öresundslinjen var bara ett skyfall från en miljon resenärer i juli
Efterfrågan på Öresundslinjen har varit extra stor i juli. Ett skyfall hindrade sommartrafiken från att nå en miljon passagerare.
-
JHT – fältdag i västra Jämtland för kartläggning av geologiska platser
I början av juli fick JHT följa med Sveriges geologiska undersökning ut i fält under en dag och titta närmare på geologin i västra Jämtland.
-
Sofi Holmgren ny Travel Experience Manager på Swedish Lapland Visitors Board
Swedish Lapland Visitors Board är glada att välkomna Sofi Holmgren i den nya rollen som Travel Experience Manager.
-
Händelserik höst på Spritmuseum med många aktiviteter
Spritmuseum är aktiva i höst och ordnar inte bara utställningar utan även seminarier, mässor och diverse andra aktiviteter.
-
Nästan 140 000 personer saknas i besöksnäringen de kommande tre åren
Den svenska besöksnäringen står inför en massiv rekryteringsutmaning de kommande åren enligt en rapport från UHC.
-
SkiStar presenterar vinterns nyheter – prisvärd skidåkning och investeringar
SkiStar fortsätter att investera i gästupplevelser och inleder vintersäsongen med infrastruktursatsningar och nya resmålspass.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med lite glest nyhetsflöde är det mest under...
-
Vitlycke museum – bronsåldersfestival tillbaka för andra året
Förra årets succé Bronze Age Festival kommer tillbaka! Den 21–24 augusti bjuder Vitlycke museum ...
-
Världspremiär för Benke Rydmans scenshow baserad på Aviciis musik
Den 29 augusti är det världspremiär för stjärnkoreografen Benke Rydmans nya scenshow Lonely Together, baserad på ...
-
Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
Helsingborg Arena är en välbesökt mötesplats med över 300 000 besök årligen och värd för runt 12...
-
-
Gästbloggare
-