-
Charterflyget håller Dalaflyget levande – Frågan om flygtrafiken i Dalarna
Dalaflyget är detsamma som flygplatserna Dala Airport i Borlänge och Mora flygplats. Enligt Flygtorget har de problem med att lösa hur verksamheten ska gå vidare efter att linjetrafiken till båda flygplatserna upphörde under 2018. Chartertrafik håller flygplatserna igång, men Mora flygplats längtar efter trafikplikt.
Chartertrafik håller flygplatserna igång
Dala Airport riktar sin tillit till chartertrafiken som går året runt och håller flygplatsen levande. Det gör också att flygplatsen kan vara öppen för exempelvis sjuktransporter och brandflyg.
Mora flygplats satsar bland annat på hockeycharter för att livnära flygplatsen. Men det finns ambitioner från flygplatsledningen och politiker i Dalarna att så snart som möjligt få möjligheten att upphandla trafik, enligt Flygtorget. Men i nuläget har de inte fått någon trafikplikt och det är inte aktuellt heller enligt Trafikverket. Men ledningen för Dalaflyget tänker kämpa trots motgångarna. Trafikplikt till Mora behövs för att säkra framtiden för flygplatsen.
“Det är riktigt att vi i dagsläget inte har fått någon trafikplikt. Men nu när vi äntligen har en regering på plats kan vi fortsätta att trycka på. Får vi gehör, som till exempel Kramfors och Torsby lyckats med, kan regeringen göra ett ingripande och då starta en särskild upphandling.” Säger VD, Anders Mjöberg.
Låst läge för frågan om flygtrafiken i Dalarna
Frågan om flygtrafiken i Dalarna är relativt låst på grund av olika faktorer enligt Flygtorgets information. Miljöpartiet säger kategoriskt nej till att satsa på Dalaflyget trots att miljöpåverkan i området har ökat sedan flygtrafiken försvann förra året. Vissa anser att den nya konkurrerande flygplatsen i Sälen är för nära Mora. Till viss del är det en konkurrent, men inte alls i den stora utsträckningen som många tror.
“Nej, de är en utpräglad charterflygplats med i första hand skidresenärer. De säger också att de är beroende av Mora som en flygplats med linjetrafik, så vi är mer av komplement till varandra.” Säger Anders Mjöberg.
Läs Flygtorgets artikel om Dalaflyget här
- Text: Flygtorget & Isa Mörk
- Foto: Dalaflyget
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som kommer minska utsläppen.
-
Ny rockfestival till Norrköping sommaren 2026
Lördagen den 11 juli 2026 arrangeras Rock The Night Festival i Norrköping. Det är Sveriges största tribute-festival.
-
Naturturismföretagen hotas av konkurs efter beslut av Jordbruksverket
Naturturismföretagen hotas av konkurs då Jordbruksverket plötsligt dragit tillbaka sitt godkännande av ett stort projekt.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 43 -25
Mest under Destination, Evenemang, Flyg samt Stöd/Utmärkelser/Initiativ
-
Ett levande stadshotell i hjärtat av Österlen söker ny ägare
Dagens Hotel Svea har sitt ursprung i ett värdshus från 1840-talet och nu är det dags för nästa kapitel i hotellets historia
-
Arctic Bath tilldelas en MICHELIN Key för en enastående destination
Arctic Bath har tilldelats en MICHELIN Key. En prestigefylld utmärkelse som uppmärksammar hotell med enastående helhetsupplevelser.
-
Visit Skåne – ljudmätare avgör om du får stanna i skogsstugan
Visit Skåne lanserar konceptet Stay Quiet för internationella besökare. En vistelse i en skogsstuga under ett villkor: att de håller tyst.
-
Textilier i Jämtland Härjedalen – tema för brittisk gruppresa
Nästa år kommer britter att resa till Jämtland Härjedalen för att uppleva textila hantverk. Företaget Mid Scandinavia Tours har skapat resan.
3 svar till “Charterflyget håller Dalaflyget levande – Frågan om flygtrafiken i Dalarna”
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Naturturismföretagen hotas av konkurs efter beslut av Jordbruksverket
Föreningen Naturturismföretagen hotas av konkurs då Jordbruksverket plötsligt dragit tillbaka si...
-
Ett levande stadshotell i hjärtat av Österlen söker ny ägare
Dagens Hotel Svea har sitt ursprung i ett värdshus från 1840-talet och nu är det dags för nästa kapitel i hotelle...
-
Finalisterna till Värmlands Turismpris och Årets Uppstickare
Nu är det klart vilka som är finalisterna till Värmlands Turismpris och Årets Uppstickare. Tre aktörer i varje ka...
-
Textilier i Jämtland Härjedalen – tema för brittisk gruppresa
Via Swedish Workshop i London har projektledningen för Välkommen åter kommit i kontakt med en br...
-
-
Gästbloggare
-
Det är cyniskt att agera för flyg till Mora och Sälen när det talas om att vi ska flyga mindre. Det går det en högklassig järnväg till Mora från Borlänge, d.s.k. Siljansbanan.
Det är bättre att rusta upp Sälenbanan som redan finns.
Politiker hymlar när de talar om hur vi ska värna miljön för att i nästa stund satsa på flyg.
Hej Christer
Det kan säkert ligga en del i det du säger om att det finns förutsättningar för bra tågtrafik, men det ena kanske inte utesluter det andra. Det finns vissa fall där flyg är ett bättre alternativ och med bioflygbränsle blir miljöpåverkan avsevärt mindre från flyget. Snart finns kanske också elflyg och då ser det betydligt bättre ut i jämförelsen. Det som ju vore bra med flygplats i drift i Mora (och kanske i synnerhet Sälen) är att den då kan användas för ambulansflyg. Nämnas bör också att möjligheten att ta emot ankommande charterflyg, som är det som vi i första hand pratar om här, är ett bra tillskott till besöksnäringen i området. De besökarna, huvudsakligen från Storbritannien om jag är rätt underrättad, har något svårare att välja tåg istället om man ska vara realistisk.
Det här behöver kreativt att göras för att dra nytta av det strategiska läget.
1. Stationera ett permanent brandflyg på någon av flygplatserna, modell större, Jet med kapacitet min 20 ton vatten.
Arbeta fram ett koncept från grunden, kommer serva hela Sverige. Årsavgift, Förs. bolag, MSB/staten kommer betala.
Vi har ju ett försvar som kostar mångmiljardbelopp varje år trots att vi inte haft krig på över 200 år, ska vi inte ha ett eget brandflyg på stand by som kan rycka ut omedelbart och FÖRHINDRA KATASTROFER och inte komma efter flera veckor? man skyddar enorma arealer av skog att förintas och sparar samtidigt mång miljard belopp.100 % kommer Svensk skog och även andra Nordiska länders skog att brinna i sommar.
Skogsbränderna har redan börjat på södra halvklotet nu i Nya Zealand.
2. Utveckla air cargo verksamhet, lyft över flygbolag som opererar i närliggande länder och på dyra Arlanda. Marknaden för godset är ju här i Sverige, både ut och in.
3. Nytänkande i inrikesflyget, med flera förbindelser på längden och tvären.