-
Destination Järvsö godkänd i hållbarhetsgranskning
Destination Järvsö, i samarbete med Ljusdals kommun och Järvsörådet, har framgångsrikt genomfört den årliga revisionen för sin omfattande hållbarhetscertifiering under hösten 2023. Efter en noggrann granskning av extern part står det klart att destinationen har erhållit godkännande för ännu ett år.
”Att Järvsö återigen passerar hållbarhetsgranskningen visar att det hårda arbetet inom hela Green Team ger resultat. Denna granskning hjälper till kontinuerlig utveckling, nytt lärande och nya utmaningar i vårt arbete med hållbar utveckling.” Säger Peter Evansson, Chef för område Service, Utveckling och Innovation på Ljusdals kommun.
Certifieringsprocessen kräver dedikation och omfattande arbetsinsatser
Att genomgå certifieringsprocessen kräver dedikation och omfattande arbetsinsatser. Enligt Anna-Lena Wallin, Destinationsutvecklare på Destination Järvsö, är det en kontinuerlig läroprocess för alla. Där varje år innebär nya insikter och möjligheten att ta nästa steg med stöd från granskningsorganet EarthCheck.
Redan 2012 valde Järvsö att gå mot en hållbarhetscertifiering och uppnådde som första destinationen i Skandinavien certifiering av granskningsorganet EarthCheck hösten 2021. EarthCheck, ackrediterade av det internationella Global Sustainable Tourism Council (GSTC), tillämpar internationella kriterier för hållbar turism som är kopplade till Agenda 2030 och de 17 globala målen.
Certifieringen är en pågående resa och ett strategiskt stöd
Samarbetet mellan Destination Järvsö, Ljusdals kommun och det civila samhället, representerat av JärvsöRådet, är avgörande för framgången. Dessa organisationer samlas i styrgruppen Green Team för att gemensamt driva certifieringsarbetet. Certifieringsprocessen omfattar allt från statistiska data om koldioxidutsläpp och skyddad natur till bevarande av kultur- och historiska värden.
Anna-Lena Wallin betonar vikten av certifieringen som en pågående resa och ett strategiskt stöd för hållbar utveckling.
”Vi hoppas att vår certifiering inspirerar till hållbara och medvetna val för våra gäster, medlemsföretag och andra destinationer.” Avslutar Anna-Lena Wallin.
Läs mer om Järvsö på Turismnytt här.
- Text: Destination Järvsö
- Foto: Destination Järvsö
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När vintermörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag för alla åldrar.
-
HRF – husbilssemestrar ger bra klirr i kommunkassan
Hur stor roll spelar egentligen husbilsturismen för en kommuns lokala näringsliv? Mycket visar HRF:s årliga undersökning.
-
Nyköping satsar på friluftslivet – upp 18 platser i Årets friluftskommun
Kommunen har satsat på ett långsiktigt och strategiskt arbete, med målet att göra friluftslivet mer tillgängligt för alla.
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Regionstyrelsen beslutade i förra veckan att gå vidare med arbetet för att etablera Business Region Gotland – en...
-
-
Gästbloggare
-