-
Destination Järvsö godkänd i hållbarhetsgranskning
Destination Järvsö, i samarbete med Ljusdals kommun och Järvsörådet, har framgångsrikt genomfört den årliga revisionen för sin omfattande hållbarhetscertifiering under hösten 2023. Efter en noggrann granskning av extern part står det klart att destinationen har erhållit godkännande för ännu ett år.
”Att Järvsö återigen passerar hållbarhetsgranskningen visar att det hårda arbetet inom hela Green Team ger resultat. Denna granskning hjälper till kontinuerlig utveckling, nytt lärande och nya utmaningar i vårt arbete med hållbar utveckling.” Säger Peter Evansson, Chef för område Service, Utveckling och Innovation på Ljusdals kommun.
Certifieringsprocessen kräver dedikation och omfattande arbetsinsatser
Att genomgå certifieringsprocessen kräver dedikation och omfattande arbetsinsatser. Enligt Anna-Lena Wallin, Destinationsutvecklare på Destination Järvsö, är det en kontinuerlig läroprocess för alla. Där varje år innebär nya insikter och möjligheten att ta nästa steg med stöd från granskningsorganet EarthCheck.
Redan 2012 valde Järvsö att gå mot en hållbarhetscertifiering och uppnådde som första destinationen i Skandinavien certifiering av granskningsorganet EarthCheck hösten 2021. EarthCheck, ackrediterade av det internationella Global Sustainable Tourism Council (GSTC), tillämpar internationella kriterier för hållbar turism som är kopplade till Agenda 2030 och de 17 globala målen.
Certifieringen är en pågående resa och ett strategiskt stöd
Samarbetet mellan Destination Järvsö, Ljusdals kommun och det civila samhället, representerat av JärvsöRådet, är avgörande för framgången. Dessa organisationer samlas i styrgruppen Green Team för att gemensamt driva certifieringsarbetet. Certifieringsprocessen omfattar allt från statistiska data om koldioxidutsläpp och skyddad natur till bevarande av kultur- och historiska värden.
Anna-Lena Wallin betonar vikten av certifieringen som en pågående resa och ett strategiskt stöd för hållbar utveckling.
”Vi hoppas att vår certifiering inspirerar till hållbara och medvetna val för våra gäster, medlemsföretag och andra destinationer.” Avslutar Anna-Lena Wallin.
Läs mer om Järvsö på Turismnytt här.
- Text: Destination Järvsö
- Foto: Destination Järvsö
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-