-
Eli Berglund: ”Östersund har ett väldigt aktivt studentliv”
Studentlivet, den härliga sammanhållningen i klassen och en bred och aktuell utbildning inom en rolig bransch. Det är bara några av anledningarna som gör att Eli Berglund trivs väldigt bra på Turism och destinationsutvecklingsprogrammet i Östersund.
Namn: Eli Berglund
Studieperiod: 2022–2025
Program: Turism och destinationsutvecklingVarför valde du att läsa Turism och destinationsutvecklingsprogrammet?
Först och främst visste jag att jag ville till Norrland, och efter att ha läst lite om vilka program som fanns på olika universitet fastnade jag för Turism och destinationsutvecklingsprogrammet här på Mittuniversitetet. Det jag gillar med programmet är att det är så brett. Det ger mig möjlighet att kunna välja lite mer fritt kring vad jag vill jobba med efter examen, och om jag testar att jobba med något ett tag och sedan vill byta spår så kan jag göra det tack vare bredden.
Jag har också en bakgrund inom besöksnäringen och älskar att jobba inom branschen. Därför kändes det naturligt att fortsätta på det spåret. Att jobba inom turism är så socialt och välkomnande för att man träffar så mycket människor. Det trivs jag jättebra med och vill fortsätta göra, fast med en utbildning i grunden.
Vad har du för upplevelse av dina första ett och ett halvt år på programmet?
En väldigt bra upplevelse. Varje kurs vi har läst hittills har varit intressant, lärorik och inspirerande, och har gett mig nya idéer och uppslag om vad jag skulle kunna jobba med efter examen. Jag tycker också att det är skönt att vi studenter har en väldigt nära kontakt med lärarna. De är väldigt kunniga, och eftersom de själva är forskare ger det en naturlig koppling till turismforskningen under föreläsningarna. Sedan har vi också en jättebra sammanhållning i klassen. Vi både pluggar tillsammans och hittar på saker på fritiden.
Hur trivs du i Östersund?
Jag trivs jättebra och är osäker på om jag någonsin kommer att flytta härifrån! Östersund har ett väldigt aktivt studentliv och det passar mig jättebra. Det finns en studentkår och idrottsföreningar och jag är bland annat aktiv i ÖSIS som är Östersundstudenternas Idrottssällskap. Där är jag med och planerar olika event och får möjlighet att använda mig av det jag lärt mig om event i utbildningen.
Något annat som är fantastiskt med Östersund är att det är så naturnära. Jag försöker vara ute i den fina Jämtlandsnaturen så mycket som möjligt och att ha möjlighet att åka skidor, vandra och allt sådant som jag vill göra på min fritid betyder jättemycket. Jag har chans att göra det jag vill och tycker om under min studietid.
Vad ser du fram emot i utbildningen framåt?
Jag ser verkligen fram emot att ha praktik. Det känns så spännande att få söka till en praktikplats inom ett område som jag är intresserad av. Både för att få arbetslivserfarenhet och för att få chansen att använda mig av de kunskaper som jag fått under programmet. Det ser jag som en stor fördel med programmet – att det inte bara är teoretiskt utan att man också får komma ut i verkligheten.
Hur tycker du att programmet är anpassat till branschen?
Det är väldigt anpassat efter branschen i och med att vi läser så pass aktuella kurser. Vi har bland annat haft gästföreläsare, varit ute på studiebesök och diskuterar alltid aktuella ämnen och händelser i kurserna. Det är också mycket fokus på hållbarhet genomgående i programmet och det är ju ett aktuellt ämne. Så jag skulle säga att programmet är väldigt nutida och bra anpassat för att matcha branschen.
Vad vill du säga till de som funderar på att söka?
Jag vill säga sök! Det är ju svårt att veta hundra procent innan om något är helt rätt, men om du är minsta lilla intresserad av programmet så tycker jag att du ska våga chansa. Du får också gärna höra av dig och ställa frågor, eller komma och besöka oss under Öppet hus om du är nyfiken på att veta mer.
Ansökan till Turism och destinationsutvecklingsprogrammet är öppen 15 mars-15 april.
Läs mer om programmet och ansök här.

- Text: Mittuniversitetet
- Foto: Mittuniversitetet
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland är stolta över att utse Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syré...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
-
Gästbloggare
-