-
Först i världen: Vill varumärkesskydda Sverige globalt
Sweden, USA eller Sweden, Indonesien? Visste du att det finns åtta platser i världen som heter Sweden? För att klargöra att det faktiskt är landet Sweden som är originalet, samt undvika att turister från världens alla hörn bokar en resa till ett annat Sweden, ansöker nu Visit Sweden om att varumärkesskydda destinationen ”Sweden”.
”Det är smickrande att andra vill bli kallade Sverige, men vi skulle föredra att det bara ska finnas ett. Vårt Sverige. Det med sjöarna, öarna och världens bästa platsbyggda möbler.” Säger Susanne Anderson, VD på Visit Sweden. “Nu vill vi hjälpa resenärer att upptäcka originalet – det ursprungliga Sverige”.
Se film där Sverige ansöker om varumärkesskydd här!
Syftet är att alla ska veta att Sweden är destinationen Sverige
År 2024, när ”dupes” av olika slag trendar i allt från handväskor till bakverk, tar Sverige ett nytt steg för att skydda sin identitet. Medan modevarumärken kan varumärkesskydda sina logotyper och namn, kan länder inte göra det. Det vill Visit Sweden ändra på. För när allt kommer omkring; ingen vill ju att en turist som avser resa till Sverige för att uppleva en magisk skärgård, norrsken, svenskt fika och kanske träffa en älg, hamnar i fel Sweden.
För att förtydliga att landet Sweden faktiskt är originalet, ansöker nu Visit Sweden om varumärkesskydd för destinationen ”Sweden” hos European Union Intellectual Property Office, EUIPO. Syftet med ansökan: att se till att när någon säger Sweden ska alla veta att man menar destinationen Sverige.
Varumärkesskydd har en hel del stöd hos svenskarna
Och varumärkesskydd tycks ha stöd hos svenskarna. En nyligen gjort undersökning visar att 35% instämmer i att deras stad eller land bör ha möjlighet att varumärkesskydda sitt namn. Undersökningen visar också att hela 46% har upplevt att flera platser med samma namn kommer upp som förslag när man sökt efter en plats med hjälp av onlinekartor (tex Google Maps) och 7% har faktiskt rest till fel plats än den avsedda.**
Att platser, städer och destinationer på olika håll i världen delar samma namn är inget nytt fenomen. Globalt finner man Berlin på 51 platser, Washington på 55 platser, Amsterdam på 17 platser och Amerika på tio platser. Utöver landet Sverige finns det sex Sweden i USA samt ett i Indonesien.*

Foto: Emmie Bolmstedt/Visit SwedenSå vet du att har hamnat i rätt Sweden
Din alldeles egna ö
I Sverige är privata öar ingen exklusiv lyx för rika och berömda. Med över 200 000 öar kan du relativt enkelt hitta en egen ö där du kan vara helt ensam. Köp lite fika, packa ner en termos med kaffe och njut av dagen. Eller varför inte ta med ett tält och se solen gå ner och upp från din alldeles egna klippa eller strand. I Sverige behöver du inte vara miljonär för att uppleva vad vi kallar luxury of a different nature!Privatchaufförer
Det finns många sätt att ta sig runt i Sverige. Du kan exempelvis åka tåg, buss, hyra en cykel eller elbil. Och ibland kanske du vill unna dig lyxen av att bli skjutsad av dina egna privata chaufförer. I så fall kan Sveriges energiska slädhundar eskortera dig över snötäckta berg, frusna sjöar och genom vidsträckta vita skogar.Små blå juveler – gratis för alla och envar
Om diamanter är för evigt, så är blåbär för alla och envar. Åtminstone i Sverige. Från juli till september kan dessa smakrika, blå delikatesser hittas i stort sett över hela landet och bäst av allt är att du kan plocka och äta så många du vill. Allt tack vare den svenska allemansrätten som gör det möjligt för alla att njuta av naturen och dess skatter. Bär, frukt, svamp – det är bara att ta för sig, så länge du behandlar naturen med respekt.Tidlösa skatter
I Sverige gömmer vi inte våra skatter på öde öar, vi delar med oss av dem till alla. Här kan du uppleva världsarv som slott, naturreservat och arkeologiska fyndplatser. Varför inte ta en promenad genom den medeltida staden Visby på Gotland, eller utforska Laponiaområdet i Swedish Lapland, som ligger inom polcirkeln i norra Sverige. Dessa platser är skyddade av UNESCO så att alla kan njuta av dem för alltid.Lev drömmen
Det sägs att inget slår en god natts sömn och för många är det den ultimata lyxen; att sluta ögonen på kvällen och vakna utvilad och full av energi, utan att ha blivit störd under hela natten. Om det här låter som ett drömscenario bör du prova att sova i Sverige. Här finns gott om boenden i fridfulla miljöer inom nära räckhåll. Så kom och njut av svala nattemperaturer, ren luft, mörk himmel och naturliga ljudlandskap. Swede dreams!Inte bara fyra säsonger – utan åtta!
Det är inte bara Sveriges natur som bjuder på stor variation, här kan man även uppleva, inte bara fyra utan hela åtta säsonger! Njut av våra varma och ljusa sommarmånader, mysiga och färgstarka höst eller mörka och krispiga vinter. Eller se hur naturen vaknar upp efter en lång vintersömn under våren. Varje årstid är vacker och magisk på sitt eget sätt och erbjuder ett rikt utbud av unika upplevelser. Besöker du norra Sverige får du njuta dubbelt upp – här bjuds det nämligen även på vårvinter, vårsommar, höstsommar och förvinter.Öppet 24/7
Sverige är en plats där du verkligen kan vara dig själv. Förutom yttrandefrihet och pressfrihet hyllas Sverige som ett av världens mest inkluderande och progressiva länder. Varje år anordnas Pridefestivaler över hela landet – Euro Pride har anordnats här tre gånger under de senaste tre decennierna. Sverige är helt enkelt en perfekt plats för en romantisk semester, oavsett vem du älskar.Naturens delikatesser
Sveriges natur bjuder på en rikedom av råvaror som svamp, bär, frukt och grönsaker. Här kan du njuta av lokala ingredienser i allt från streetfood till gourmeträtter på Michelinrestauranger. Naturligtvis kan du även ge dig ut på vandring och plocka dina egna godsaker direkt i naturen!
Foto: Håkan Wike/Visit SwedenKälla till statistiken:
*Samtliga data har hämtats från sökning i databasen GEONAMES och inkluderar endast städer och byar (inte sjöar, floder och naturreservat osv).
** Källa: Målgruppsanalys höst 2024. Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av Visit Sweden. Under perioden 3 – 18 oktober 2024 har sammanlagt 1000 intervjuer, via internet, genomförts med män och kvinnor i åldern 20-70 år.
Här kan ni läsa mer om Visit Sweden på Turismnytt.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Markus Holm/Visit Sweden
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som kommer minska utsläppen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Ny rockfestival till Norrköping sommaren 2026
Nästa sommar får Norrköping en ny rockfestival i sitt repertoar. Lördagen den 11 juli arrangeras Rock The...
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflyg...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
-
Gästbloggare
-