-
Göteborg & Co lanserar en ny destinationshemsida
Med nära 2 miljoner unika besökare 2020, är goteborg.com en populär sajt för besökare. Den nya hemsidan har en karta för att upptäcka, uppleva och utforska Göteborg på ett enkelt och inspirerande sätt.
“Här upptäcker du kända och okända smultronställen i Göteborg på ett helt nytt sätt.” Säger Andrea Jovell, chef Marknad & Kommunikation på destinationsbolaget Göteborg & Co. ”Sajten är bättre, snabbare och lättare att använda. Den nya kartan inspirerar till att upptäcka mer av Göteborg.”
Gör staden enkel att uppleva
Börja på Götaplatsen, upptäck var du kan ta en lunch efter ett besök på Göteborgs Konstmuseum. Följ kartan via Avenyn genom Trädgårdsföreningen, eller över älven till Hisingen. Upptäck nya platser för en rykande färsk kaffe eller en hantverksöl. Ta dig ut i skärgården för en mysig övernattning, en båttur eller för att hyra kajak.
Den nya kartan på goteborg.com gör staden enkel att upptäcka och uppleva.
“Genom att klicka vidare på kartan upptäcker jag mer att se och göra, butiker, restauranger och kaféer som berikar min vistelse i Göteborg.” Säger Andrea Jovell.
Fokus på användaren
I arbetet med att uppdatera sajten har det varit viktigt för Göteborg & Co att utgå ifrån besökarens behov.
”Vid sidan av en rad tekniska förbättringar har personer med olika ålder, kultur och modersmål testat sajten under arbetets gång. De har visat användarens behov och gett viktiga insikter.” Berättar Andrea Jovell.
Hemsidan är tillgänglighetsanpassad och finns just nu på svenska och engelska. En norsk och dansk miniversion skapas under våren.
En smartare sökfunktion
Populärt på sajten är olika guider och artiklar, dessa har destinationsbolaget sett över och givit en smartare sökfunktion så man snabbt hittar både det man letar efter och inspireras vidare.
”Så inspirerande, vilken vacker stad jag bor i, som infödd göteborgare blir jag sugen på att upptäcka mer! Den är lätt och tydlig och har bra kartor. Jag gillar också att det vackra bilder blandas med rörligt innehåll.” Säger Jessica Vialleton, hotelldirektör på Hôtel Eggers.
”Filtrering gör det lätt att söka på de just du vill veta mer om eller är intresserad av just nu. För Universeum är det viktigt att staden har en lättnavigerad hemsida som underlättar besöket och ger värdefulla tips. Sidan ska vara lika lätt att använda inför besöket och som under besöket.” Säger Eric Edblad, försäljnings- och marknadschef på Universeum.
Den nya sajten är framtagen av Valentin Experience tillsammans med Marknad och Kommunikation på Göteborg & Co.
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Göteborg & Co
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-