-
Göteborg & Co lanserar en ny destinationshemsida
Med nära 2 miljoner unika besökare 2020, är goteborg.com en populär sajt för besökare. Den nya hemsidan har en karta för att upptäcka, uppleva och utforska Göteborg på ett enkelt och inspirerande sätt.
“Här upptäcker du kända och okända smultronställen i Göteborg på ett helt nytt sätt.” Säger Andrea Jovell, chef Marknad & Kommunikation på destinationsbolaget Göteborg & Co. ”Sajten är bättre, snabbare och lättare att använda. Den nya kartan inspirerar till att upptäcka mer av Göteborg.”
Gör staden enkel att uppleva
Börja på Götaplatsen, upptäck var du kan ta en lunch efter ett besök på Göteborgs Konstmuseum. Följ kartan via Avenyn genom Trädgårdsföreningen, eller över älven till Hisingen. Upptäck nya platser för en rykande färsk kaffe eller en hantverksöl. Ta dig ut i skärgården för en mysig övernattning, en båttur eller för att hyra kajak.
Den nya kartan på goteborg.com gör staden enkel att upptäcka och uppleva.
“Genom att klicka vidare på kartan upptäcker jag mer att se och göra, butiker, restauranger och kaféer som berikar min vistelse i Göteborg.” Säger Andrea Jovell.
Fokus på användaren
I arbetet med att uppdatera sajten har det varit viktigt för Göteborg & Co att utgå ifrån besökarens behov.
”Vid sidan av en rad tekniska förbättringar har personer med olika ålder, kultur och modersmål testat sajten under arbetets gång. De har visat användarens behov och gett viktiga insikter.” Berättar Andrea Jovell.
Hemsidan är tillgänglighetsanpassad och finns just nu på svenska och engelska. En norsk och dansk miniversion skapas under våren.
En smartare sökfunktion
Populärt på sajten är olika guider och artiklar, dessa har destinationsbolaget sett över och givit en smartare sökfunktion så man snabbt hittar både det man letar efter och inspireras vidare.
”Så inspirerande, vilken vacker stad jag bor i, som infödd göteborgare blir jag sugen på att upptäcka mer! Den är lätt och tydlig och har bra kartor. Jag gillar också att det vackra bilder blandas med rörligt innehåll.” Säger Jessica Vialleton, hotelldirektör på Hôtel Eggers.
”Filtrering gör det lätt att söka på de just du vill veta mer om eller är intresserad av just nu. För Universeum är det viktigt att staden har en lättnavigerad hemsida som underlättar besöket och ger värdefulla tips. Sidan ska vara lika lätt att använda inför besöket och som under besöket.” Säger Eric Edblad, försäljnings- och marknadschef på Universeum.
Den nya sajten är framtagen av Valentin Experience tillsammans med Marknad och Kommunikation på Göteborg & Co.
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Göteborg & Co
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Stockholm blir värdstad för gruppspel i dam-EM basket 2027. SBBF och staden intensifierar sin satsning på basket och trygghet.
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver de verksamheter i konkurrens med privata näringslivet. Visita har anmält dem till Konkurrensverket.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-