-
Känslor skall locka fler spagäster
Den anrika badanläggningen Hagabadet i Göteborg har en lång historia bakom sig och har varit nedläggningshotat många gånger.
Anläggningen invigdes på 1800-talet och fick namnet Renströmska Bad och Tvättanstalten. På den tiden finansierades verksamheten med hjälp av Göteborgs stad och privata donationer.
Syftet med badhuset var att undvika koleraepidemier, på den tiden dog 10% av Göteborgs befolkning av sjukdomen.
År 1903 härjade en stor brand i Göteborg som hotade badhuset. Trots en stor insats från både brandkår och befolkningen så blev badhuset nästan förstört. Nu återstod endast fasadens tegelväggar kvar.
Efter tre år hade man byggt upp badet igen och öppnade ett exklusivt badhus.
Badhuset kom att betyda mycket när det gäller sportdykning. Den första serietillverkade regulatorn testades här på 1950-talet. Här förbereddes många havsexpeditioner.
Namnet Hagabadet tog anläggningen år 1997 då det öppnades igen för allmänheten. Man erbjöd då behandlingar, skönhetsvård, friskvård, träning, konferens och en restaurang.
Sedan de nuvarande ägarna Pelle och Helene Johansson tog över verksamheten år 2013 fortsätter utvecklingen av badhuset.
De nya ägarna vill förvandla Hagabadet till en mötesplats för energi. Man vill erbjuda en stor upplevelse – en WOW-känsla.
”- Alla gäster skall få energi när de kommer och besöker oss”, säger VD Pelle Johansson.
Hagabadet är först ut i Sverige med att ha anställt en WOW Experience Manager. Hon heter Helene Johansson, tidigare marknadschef på Hagabadet.
En WOW Experience Manager arbetar med att fokusera på att varje gäst skall uppleva en WOW-känsla och få energi under hela sin vistelse. Titeln kommer från USA där den är vanligt förekommande inom spavärlden.
Genom personalen som tycker om det de gör, kan man överföra energi till gästerna. Men det räcker inte, gästen måste ju också bidra genom att gå in med en positiv attityd vid besöket. Dessutom skall känslan hålla i sig ett tag efter att man lämnat en anläggning.
- Text: Maria Lindqvist
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Visit Swedens målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare visar vilka delar av landet utländska turister helst vill besöka.
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Hotel Tylösand går nu samman med SAS för att lansera "Tylösand Takeoff". Ett komplett spapaket med flyg, transfer och övernattning.
-
Sala 400 år – nominerat till två prestigefyllda priser i Gyllene Hjulet
Sala 400 år är nominerat i två kategorier på Gyllene Hjulet-galan: Årets hållbara eventdestination och Årets lokala evenemang
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Det brittiska lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien via ett nytt femårigt samarbetsavtal med SkiStar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Visita – nytt kollektivavtal för anställda inom svensk besöksnäring
Visita och Hotell- och restaurangfacket har tecknat ett nytt kollektivavtal för anställda inom s...
-
-
Gästbloggare
-