-
Kristinehamns turistbyrå blir ombud för Värmlandstrafik-biljetter
Under våren har Värmlandstrafik och Kristinehamns turistbyrå arbetat tillsammans i ett projekt för att ta fram material och kartor som tydligt visar besökare hur de kan nå olika besöksmål med kollektivtrafiken.
”Det är spännande att man nu jobbar mer med kollektivtrafiken ur ett besökarperspektiv.” Säger Bettina Johansson, turismsamordnare på Närsam. ”Dessutom är det bra för miljön och ett hållbart sätt att resa.”
Samarbetet har tagit ett större grepp kring besöksmålen
Ett av de tidiga resultaten av samarbetet är en busskarta och några tips som har inkluderats i besöksguiden. Det är första gången besöksguiden tydligt visar hur man kan resa kollektivt i Kristinehamn för att nå några av de främsta besöksmålen. Dessutom innehåller guiden också kartor och information om båtbussarna, vilket gör den ännu mer komplett.
“I år har vi tagit ett större grepp kring besöksmålen och paketerat både dem och resan till en helhet. Vi hoppas att det ska göra att fler upptäcker alla smultronställen som finns.” Säger David Widlund, marknadschef på Värmlandstrafik
Nyligen blev även en affisch med några av Kristinehamns guldkorn klar och finns uppsatt på turistbyrån. Affischen har även skickats ut till boenden så att de kan exponera den. På affischen finns en QR-kod som leder till Värmlandstrafiks webbplats, där ytterligare tips om platser att besöka i Kristinehamn och Värmland med buss, båt eller tåg finns tillgängliga.
Turistbyrån blir ombud – vill främja hållbara resealternativ
”En extra spännande nyhet i år är att Kristinehamns turistbyrå fungerar som ombud av alla typer av biljetter och periodkort som gäller för Värmlandstrafik i hela länet.” Säger Ida Johansson, vikarierande turism- och destinationsutvecklare på Närsam.
Besökare som vill upptäcka charmiga platser, naturupplevelser eller kulturella sevärdheter kommer kunna köpa biljetter direkt från turistbyrån. Genom att fungera som återförsäljare av Värmlandstrafiks biljetter strävar turistbyrån efter att underlätta resandet för besökare och främja hållbara resealternativ.
”Detta gör att vi kan hjälpa alla besökare på ett ännu bättre sätt än tidigare. Ett tips vi vill passa på att skicka med är sommarbiljetten som gäller 12/6–13/8 i hela länet för buss, båt och tåg. Ett perfekt sätt att upptäcka Kristinehamn och Värmland på i sommar.” Avslutar Ida.
- Text: Närsam Kristinehamn
- Foto: Närsam Kristinehamn
-
Biancas Trendrapport 2026 – Måltidsturismens stora genombrottsår
I detta uttömmande blogginlägg siar Bianca Brandon-Cox om framtiden…
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 2025
Mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden
-
Restaurangfamilj lanserar Food Family – Service Inifrån och Ut
Food Family är ett nytt samlingsnamn med några av Sveriges mest uppskattade restauranger, mötesplatser och hotell.
-
Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för att stötta skeppet Vasa
Skeppet har överlevt i snart 400 år – men nu behöver hon ny stöttning. Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för det ändamålet.
-
Swedavia – Arlandas tillgänglighet behöver stärkas
Stockholmsregionens antal flygförbindelser har minskat mellan åren 2023 och 2025. Det visar årets rapport från Copenhagen Economics.
-
Moder-Bokun-partnerskapet – En ny definition av upplevelsedriven gästfrihet
Partnerskapet möjliggör att förena rumshantering, upplevelser och global distribution i ett enda sömlöst flöde
-
Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna
Tillträder den 1 mars 2026
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Utvecklingen för destinationen fortsätter att vara positiv.
-
Upplevelser som utvecklar platser – slutkonferens för Interreg-projektet Upplevelsenäring
Projektet har varit ett gränsöverskridande samarbete mellan Trollhättan, Lysekil och Fredrikstad
-
Starkt bokningstryck inför SkiStars säsongsöppning – rekordintresse för jul och nyår i fjällen – uppdaterad
Gynnsam kalender som ger många skiddagar på få semesterdagar i jul och nyår märks i bokningsläget på Skistars destinationer
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När mörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag. Från storsl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer
Gästerna säger att de älskar din plats, men när du googlar ditt eget företag syns du inte. Samtidigt pratar alla ...
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober 2025 ökade antalet belagda hotellrum med drygt 6 procent jämfört med motsvarande månad 2024. Det är en ...
-
-
Gästbloggare
-