-
Kristinehamns turistbyrå blir ombud för Värmlandstrafik-biljetter
Under våren har Värmlandstrafik och Kristinehamns turistbyrå arbetat tillsammans i ett projekt för att ta fram material och kartor som tydligt visar besökare hur de kan nå olika besöksmål med kollektivtrafiken.
”Det är spännande att man nu jobbar mer med kollektivtrafiken ur ett besökarperspektiv.” Säger Bettina Johansson, turismsamordnare på Närsam. ”Dessutom är det bra för miljön och ett hållbart sätt att resa.”
Samarbetet har tagit ett större grepp kring besöksmålen
Ett av de tidiga resultaten av samarbetet är en busskarta och några tips som har inkluderats i besöksguiden. Det är första gången besöksguiden tydligt visar hur man kan resa kollektivt i Kristinehamn för att nå några av de främsta besöksmålen. Dessutom innehåller guiden också kartor och information om båtbussarna, vilket gör den ännu mer komplett.
“I år har vi tagit ett större grepp kring besöksmålen och paketerat både dem och resan till en helhet. Vi hoppas att det ska göra att fler upptäcker alla smultronställen som finns.” Säger David Widlund, marknadschef på Värmlandstrafik
Nyligen blev även en affisch med några av Kristinehamns guldkorn klar och finns uppsatt på turistbyrån. Affischen har även skickats ut till boenden så att de kan exponera den. På affischen finns en QR-kod som leder till Värmlandstrafiks webbplats, där ytterligare tips om platser att besöka i Kristinehamn och Värmland med buss, båt eller tåg finns tillgängliga.
Turistbyrån blir ombud – vill främja hållbara resealternativ
”En extra spännande nyhet i år är att Kristinehamns turistbyrå fungerar som ombud av alla typer av biljetter och periodkort som gäller för Värmlandstrafik i hela länet.” Säger Ida Johansson, vikarierande turism- och destinationsutvecklare på Närsam.
Besökare som vill upptäcka charmiga platser, naturupplevelser eller kulturella sevärdheter kommer kunna köpa biljetter direkt från turistbyrån. Genom att fungera som återförsäljare av Värmlandstrafiks biljetter strävar turistbyrån efter att underlätta resandet för besökare och främja hållbara resealternativ.
”Detta gör att vi kan hjälpa alla besökare på ett ännu bättre sätt än tidigare. Ett tips vi vill passa på att skicka med är sommarbiljetten som gäller 12/6–13/8 i hela länet för buss, båt och tåg. Ett perfekt sätt att upptäcka Kristinehamn och Värmland på i sommar.” Avslutar Ida.
- Text: Närsam Kristinehamn
- Foto: Närsam Kristinehamn
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
-
Gästbloggare
-