-
Lägesbild: Besöksnäringen i Göteborg – Februari 2023
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser här.
Ett bra utfall när de stora evenemangen återvänt
För första gången sedan 2020 har årets två första månader inte påverkats av pandemi och restriktioner. Både januari och februari har haft ett bra utfall när de stora mässorna och evenemangen återvänt. Melodifestivalen och Gothenburg Horse Show drev upp efterfrågan på helgerna i februari.
Enligt SCB noterades runt 324 000 övernattningar i januari, varav 22 procent från utlandet. Det visade stora ökningar jämfört med 2020 från Tyskland (+29%), USA (+13%) och Nederländerna (+118%).
Januari månads gästnattsraket var Island (+ 1 011%) som normalt sett inte har så många gästnätter i Göteborg. Men i år spelade de handbolls-VM i Scandinavium.
Bokningsläget för mars ser hyfsat bra ut
I februari var antalet sålda (belagda) hotellrum 14 procent högre än motsvarande månad 2019 och 11 procent högre än 2020. I början av månaden drevs efterfrågan av affärssegmentet som följd av ett antal företagsmöten och mindre konferenser.
Första helgen i februari var det Melodifestivalen som bidrog till en beläggning på 70 procent i Göteborg. Gothenburg Horse Show satte en tydlig prägel på den sista helgen med en hotellbeläggning på 83 procent.
Bokningsläget för mars ser hyfsat bra ut med ca 45 procent av hotellrummen bokade. Vilket relativt sätt är bättre än nivån från 2019 med tanke på den kraftiga kapacitetsökningen. Inför sommaren är det redan bokat mellan 70 och 80 procent under vissa perioder med Ullevikonserter och Gothia Cup.
Äldre målgruppens resplaner påverkas mindre
Trots att 4 av 10 svenskar upplever att inflationen påverkar deras reseplanering är det en relativt stabil andel av svenskar (34%) som har planer på en semesterresa i Sverige för de kommande månaderna enligt Visit Sweden & YouGov:s senaste temperaturmätning från januari.
Den äldre målgruppens resplaner påverkas i mindre utsträckning och de är också mer benägna att resa utanför högsäsong. Storstadssemester/citybreak ligger bland de topp tre mest intressanta semestertypen för svenskar som både yngre och äldre överväger.
Läs hela Göteborg & Co:s lägesbild om Februari här.
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Johan Lilja
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
-
Gästbloggare
-