-
Lägesbild: Besöksnäringen i Göteborg – Februari 2023
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser här.
Ett bra utfall när de stora evenemangen återvänt
För första gången sedan 2020 har årets två första månader inte påverkats av pandemi och restriktioner. Både januari och februari har haft ett bra utfall när de stora mässorna och evenemangen återvänt. Melodifestivalen och Gothenburg Horse Show drev upp efterfrågan på helgerna i februari.
Enligt SCB noterades runt 324 000 övernattningar i januari, varav 22 procent från utlandet. Det visade stora ökningar jämfört med 2020 från Tyskland (+29%), USA (+13%) och Nederländerna (+118%).
Januari månads gästnattsraket var Island (+ 1 011%) som normalt sett inte har så många gästnätter i Göteborg. Men i år spelade de handbolls-VM i Scandinavium.
Bokningsläget för mars ser hyfsat bra ut
I februari var antalet sålda (belagda) hotellrum 14 procent högre än motsvarande månad 2019 och 11 procent högre än 2020. I början av månaden drevs efterfrågan av affärssegmentet som följd av ett antal företagsmöten och mindre konferenser.
Första helgen i februari var det Melodifestivalen som bidrog till en beläggning på 70 procent i Göteborg. Gothenburg Horse Show satte en tydlig prägel på den sista helgen med en hotellbeläggning på 83 procent.
Bokningsläget för mars ser hyfsat bra ut med ca 45 procent av hotellrummen bokade. Vilket relativt sätt är bättre än nivån från 2019 med tanke på den kraftiga kapacitetsökningen. Inför sommaren är det redan bokat mellan 70 och 80 procent under vissa perioder med Ullevikonserter och Gothia Cup.
Äldre målgruppens resplaner påverkas mindre
Trots att 4 av 10 svenskar upplever att inflationen påverkar deras reseplanering är det en relativt stabil andel av svenskar (34%) som har planer på en semesterresa i Sverige för de kommande månaderna enligt Visit Sweden & YouGov:s senaste temperaturmätning från januari.
Den äldre målgruppens resplaner påverkas i mindre utsträckning och de är också mer benägna att resa utanför högsäsong. Storstadssemester/citybreak ligger bland de topp tre mest intressanta semestertypen för svenskar som både yngre och äldre överväger.
Läs hela Göteborg & Co:s lägesbild om Februari här.
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Johan Lilja
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-