-
Lägesbild: Besöksnäringen i Göteborg november 2022
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance och SCB/Tillväxtverket. Analysen fokuserar bland annat på gästnätter, beläggningsgrad och resmönster för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser här.
Statistiken visar en viss avmattning i efterfrågan
Efterfrågan var fortsatt bra i november men inte lika kraftig som tidigare. Den starka tillväxttakten från sommaren och hösten har mattats av på både vardagar och helger. Antal gästnätter för helåret 2022 väntas ändå hamna i nivå med 2019, vilket klart överträffar förväntningarna från i våras.
Antal belagda hotellrum ökade med 2 procentenheter i november i jämförelse med 2019. Eftersom hotellkapaciteten ökat väsentligt sedan dess blir effekten att beläggningsgraden minskade med tio procentenheter. Detta tyder på en viss avmattning i efterfrågan jämfört med perioden maj – oktober. Tendensen är samma både vardag och helg.
Prissättningen följer utvecklingen med en nedåtgående trend, men från höga nivåer. Under september och oktober var snittpriset 17 procent över 2019 medan det I november hamnade tre procent över. Detta i kombination med lägre beläggning gör att RevPar börjat peka nedåt. Bokningsläget för december ser hyfsat bra ut med drygt 40 procent av rummen bokade.
Hushåll kommer troligtvis spendera mindre det kommande halvåret
Att hushållen ser över utgifter till följd av ökade kostnader är väntat och sannolikt vad som börjar märkas. I en färsk undersökning från SNDMO om svenskars resvanor svarade 4 av 10 att de troligtvis kommer spendera mindre pengar på semester, restaurang och nöjen det kommande halvåret jämfört med innan pandemin. Göteborg ligger enligt undersökningen i topp som svenskarnas favoritresmål, tätt följt av Stockholm och Gotland.
Den senaste statistiken från SCB/Tillväxtverket visar att övernattningarna på hotell, stugor och vandrarhem ligger på samma nivå som rekordåret 2019 under januari – oktober. Utvecklingen drivs främst av svenskt resande men det utländska resandet har också ökat. Andelen svenska/utländska i procent var 75/25.
Mer än var fjärde utländsk gästnatt är från Norge (+19%). Andra länder som visar högre gästnattsvolymer än före pandemin är Tyskland (+8%) och Nederländerna (+78%).
Lokalbefolkningen blir mer betydelsefull som målgrupp
Statistiken visar en snabb återhämtning av affärsresandet. Antalet belagda hotellrum inom affärssegmentet ökade under maj – oktober med 6 procent jämfört med 2019, från att ha varit 32 procent lägre under januari – april. Den kraftigaste ökningen har skett i september och oktober.
Sammantaget har privatsegmentet växt 6 procent medan affärssegmentet minskat 8 procent under januari – oktober. Besöksnäringens aktörer har att hantera ökade kostnader på kort sikt där allt inte kan föras över till kundpriser.
Om det samtidigt är så att hushållen minskar konsumtionen av nöjen och resor så blir lokalbefolkningen mer betydelsefull som målgrupp. Därför är det viktigt att få invånarna att fortsätta ta del av destinationens utbud. Där det finns något som möter ens behov oavsett hur man upplever sin ekonomi. Detta kommer fortsätta bidra till nöjdhet och positiva upplevelser av destinationen.
Läs hela Göteborg & Co:s lägesbild om november här.
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Happy Visuals/Göteborg & Co
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som kommer minska utsläppen.
-
Ny rockfestival till Norrköping sommaren 2026
Lördagen den 11 juli 2026 arrangeras Rock The Night Festival i Norrköping. Det är Sveriges största tribute-festival.
-
Naturturismföretagen hotas av konkurs efter beslut av Jordbruksverket
Naturturismföretagen hotas av konkurs då Jordbruksverket plötsligt dragit tillbaka sitt godkännande av ett stort projekt.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 43 -25
Mest under Destination, Evenemang, Flyg samt Stöd/Utmärkelser/Initiativ
-
Ett levande stadshotell i hjärtat av Österlen söker ny ägare
Dagens Hotel Svea har sitt ursprung i ett värdshus från 1840-talet och nu är det dags för nästa kapitel i hotellets historia
-
Arctic Bath tilldelas en MICHELIN Key för en enastående destination
Arctic Bath har tilldelats en MICHELIN Key. En prestigefylld utmärkelse som uppmärksammar hotell med enastående helhetsupplevelser.
-
Visit Skåne – ljudmätare avgör om du får stanna i skogsstugan
Visit Skåne lanserar konceptet Stay Quiet för internationella besökare. En vistelse i en skogsstuga under ett villkor: att de håller tyst.
-
Textilier i Jämtland Härjedalen – tema för brittisk gruppresa
Nästa år kommer britter att resa till Jämtland Härjedalen för att uppleva textila hantverk. Företaget Mid Scandinavia Tours har skapat resan.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Naturturismföretagen hotas av konkurs efter beslut av Jordbruksverket
Föreningen Naturturismföretagen hotas av konkurs då Jordbruksverket plötsligt dragit tillbaka si...
-
Ett levande stadshotell i hjärtat av Österlen söker ny ägare
Dagens Hotel Svea har sitt ursprung i ett värdshus från 1840-talet och nu är det dags för nästa kapitel i hotelle...
-
Finalisterna till Värmlands Turismpris och Årets Uppstickare
Nu är det klart vilka som är finalisterna till Värmlands Turismpris och Årets Uppstickare. Tre aktörer i varje ka...
-
Textilier i Jämtland Härjedalen – tema för brittisk gruppresa
Via Swedish Workshop i London har projektledningen för Välkommen åter kommit i kontakt med en br...
-
-
Gästbloggare
-