-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – mars 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser på Turismnytt här.
Stabila helger och svagare vardagar
I Göteborg låg hotellefterfrågan i mars något under fjolårets nivå. Helgbeläggningen har varit stabil, medan vardagarna generellt varit svagare. Sista veckan i mars bröts mönstret och beläggningen på vardagar blev bättre.
Samtidigt gick sista helgen i mars sämre än 2024. I fjol inföll påsken på sista helgen i mars och beläggningen var då relativt hög (cirka 70 %). I år infaller påsken senare vilket påverkar i viss mån jämförelsen på månadsnivå. Kombinationen av lägre snittpris och minskad beläggning har haft en negativ påverkan på RevPAR.
Trots mer positiva utsikter för vårsäsongen vad gäller besöksvolymer, enligt den senaste Destinationsbarometern, uppger många besöksnäringsverksamheter att de fortsatt står inför lönsamhetsutmaningar.
Blandad utveckling i storstäderna
Även i Malmö noterades en nedgång i både hotellbeläggning och genomsnittspriser under mars. Stockholm uppvisade däremot en starkare utveckling, framför allt tack vare Kent-konserterna som drev upp både efterfrågan och snittpris. Det genomsnittliga rumspriset ökade med 8 % under månaden.
I Köpenhamn minskade snittpriset med nära 4 %, men den förbättrade beläggningen vägde upp och bidrog till att RevPAR kunde hållas på en stabil nivå, enligt data från Benchmarking Alliance.
Bra bokningsläge framöver
Bokningsläget inför april är än så länge ganska stabil och i linje med förra årets nivå. Bokningsläget för maj, juni och juli är betydligt starkare än vid samma tidpunkt förra året. Exempelvis är över 80 procent av hotellrummen bokade i samband med Göteborgsvarvet i maj.
Denna positiva utveckling drivs framför allt av stora evenemang. Där konserter på Ullevi men även återkommande evenemang som Göteborgsvarvet driver bokningarna. Dessutom syns en bredare uppgång i bokningar för helger generellt. Vilket tyder på ett ökat resande även utanför evenemangsdagarna.
Göteborg i besökarens ögon
Utbudet av intressanta besöksmål, restauranger och boendealternativ är de viktigaste faktorerna för svenskars upplevelse under en weekendresa. Detta enligt den senaste Resa i Sverige-undersökningen. En god atmosfär framhålls som en viktig aspekt oavsett typ av resa. Göteborg utmärker sig positivt bland svenska storstäder avseende nöjdhet med atmosfären.
Göteborg placerar sig ofta högt i bedömning av utbudet av shopping, restauranger, evenemang samt familjeaktiviteter. Svenska besökare associerar dessutom Göteborg i högre utsträckning med orden välkomnande, levande och genuin i förhållande till andra svenska destinationer.
Indikation på stark utveckling av gästnätter
Gästnattsutvecklingen har främst drivits av den svenska marknaden och privatsegmentet. Nästan alla prioriterade utlandsmarknader – Norge, Tyskland, Storbritannien och USA – visar en positiv utveckling. Ett undantag är Danmark, där gästnätterna minskar något efter en ovanligt stark utveckling förra året tack vare valutaeffekten.
Göteborg står sig starkt i jämförelse med Stockholm. Där hotellgästnätterna minskade något under januari–februari jämfört med i fjol.

Källor & merläsning:
♦ Benchmarking Alliance – hotellnyckeltal för ett urval av hotellen i Göteborgsregionen.
♦ Hotel Market Update Annordia March 2025.
♦ Destinationsbarometern vår 2025.
♦ Resa i Sverige 2024 – årlig undersökning sedan 2018, representativ webbpanel bland boende i Sverige över 18 år. Datainsamling: hösten 2024.
♦ Gästnätter 2025 – Tillväxtverket Inkvartering Resor och besök Turismräkenskaper – Överblick.- Text: Göteborg & Co
- Foto: Peter Kvarnström
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 2025
Mest under Destination, Boende, Tåg samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Hällsnäs storsatsar – 32 nya rum med naturen som inspiration
Hällsnäs utanför Göteborg fortsätter att utvecklas. 32 nya hotellrum har byggts med naturen som inspirationskälla.
-
Besöksnäringen i arktiska Sverige kliver fram – Arctic Sweden Visitors Board AB bildas
Swedish Lapland Visitors Board går från att vara en ekonomisk förening till ett regionalägt bolag: Arctic Sweden Visitors Board AB.
-
Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?
Från årsskiftet införs nya regler - Om du undrar om och hur du påverkas finns svaren här
-
Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare
Trots alla positiva effekter som svensk camping ger ser Camping nätverket i Riksdagen, HRF, SCR och First Camp hinder som skapats i onödan.
-
Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige
Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt
-
Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.
-
Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl
Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan
-
Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott
Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Evene...
-
Städer och kustområden lockar mest – Kalmar har det viktigaste för semesterresan
Städer och kustområden är det som lockar mest när svenskarna planerar en semester i hemlandet. Kalmar ha...
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Invite Guest Technology AS inleder partnerskap med Visit Group Partnerskapet förenar Invites avancerade gästplatt...
-
Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas
Den 26 november 2025 samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på L...
-
-
Gästbloggare
-