-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – mars 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser på Turismnytt här.
Stabila helger och svagare vardagar
I Göteborg låg hotellefterfrågan i mars något under fjolårets nivå. Helgbeläggningen har varit stabil, medan vardagarna generellt varit svagare. Sista veckan i mars bröts mönstret och beläggningen på vardagar blev bättre.
Samtidigt gick sista helgen i mars sämre än 2024. I fjol inföll påsken på sista helgen i mars och beläggningen var då relativt hög (cirka 70 %). I år infaller påsken senare vilket påverkar i viss mån jämförelsen på månadsnivå. Kombinationen av lägre snittpris och minskad beläggning har haft en negativ påverkan på RevPAR.
Trots mer positiva utsikter för vårsäsongen vad gäller besöksvolymer, enligt den senaste Destinationsbarometern, uppger många besöksnäringsverksamheter att de fortsatt står inför lönsamhetsutmaningar.
Blandad utveckling i storstäderna
Även i Malmö noterades en nedgång i både hotellbeläggning och genomsnittspriser under mars. Stockholm uppvisade däremot en starkare utveckling, framför allt tack vare Kent-konserterna som drev upp både efterfrågan och snittpris. Det genomsnittliga rumspriset ökade med 8 % under månaden.
I Köpenhamn minskade snittpriset med nära 4 %, men den förbättrade beläggningen vägde upp och bidrog till att RevPAR kunde hållas på en stabil nivå, enligt data från Benchmarking Alliance.
Bra bokningsläge framöver
Bokningsläget inför april är än så länge ganska stabil och i linje med förra årets nivå. Bokningsläget för maj, juni och juli är betydligt starkare än vid samma tidpunkt förra året. Exempelvis är över 80 procent av hotellrummen bokade i samband med Göteborgsvarvet i maj.
Denna positiva utveckling drivs framför allt av stora evenemang. Där konserter på Ullevi men även återkommande evenemang som Göteborgsvarvet driver bokningarna. Dessutom syns en bredare uppgång i bokningar för helger generellt. Vilket tyder på ett ökat resande även utanför evenemangsdagarna.
Göteborg i besökarens ögon
Utbudet av intressanta besöksmål, restauranger och boendealternativ är de viktigaste faktorerna för svenskars upplevelse under en weekendresa. Detta enligt den senaste Resa i Sverige-undersökningen. En god atmosfär framhålls som en viktig aspekt oavsett typ av resa. Göteborg utmärker sig positivt bland svenska storstäder avseende nöjdhet med atmosfären.
Göteborg placerar sig ofta högt i bedömning av utbudet av shopping, restauranger, evenemang samt familjeaktiviteter. Svenska besökare associerar dessutom Göteborg i högre utsträckning med orden välkomnande, levande och genuin i förhållande till andra svenska destinationer.
Indikation på stark utveckling av gästnätter
Gästnattsutvecklingen har främst drivits av den svenska marknaden och privatsegmentet. Nästan alla prioriterade utlandsmarknader – Norge, Tyskland, Storbritannien och USA – visar en positiv utveckling. Ett undantag är Danmark, där gästnätterna minskar något efter en ovanligt stark utveckling förra året tack vare valutaeffekten.
Göteborg står sig starkt i jämförelse med Stockholm. Där hotellgästnätterna minskade något under januari–februari jämfört med i fjol.
Källor & merläsning:
♦ Benchmarking Alliance – hotellnyckeltal för ett urval av hotellen i Göteborgsregionen.
♦ Hotel Market Update Annordia March 2025.
♦ Destinationsbarometern vår 2025.
♦ Resa i Sverige 2024 – årlig undersökning sedan 2018, representativ webbpanel bland boende i Sverige över 18 år. Datainsamling: hösten 2024.
♦ Gästnätter 2025 – Tillväxtverket Inkvartering Resor och besök Turismräkenskaper – Överblick.- Text: Göteborg & Co
- Foto: Peter Kvarnström
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
De har kommit ett steg längre i jakten på att förstå samhällsvärdet av evenemang genom att mäta mjuka värden i kronor och ören
-
Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre
Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Oavsett om du driver en ...
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen inom besöksnäringen och sannolikt den viktigaste ...
-
-
Gästbloggare
-