-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – mars 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser på Turismnytt här.
Stabila helger och svagare vardagar
I Göteborg låg hotellefterfrågan i mars något under fjolårets nivå. Helgbeläggningen har varit stabil, medan vardagarna generellt varit svagare. Sista veckan i mars bröts mönstret och beläggningen på vardagar blev bättre.
Samtidigt gick sista helgen i mars sämre än 2024. I fjol inföll påsken på sista helgen i mars och beläggningen var då relativt hög (cirka 70 %). I år infaller påsken senare vilket påverkar i viss mån jämförelsen på månadsnivå. Kombinationen av lägre snittpris och minskad beläggning har haft en negativ påverkan på RevPAR.
Trots mer positiva utsikter för vårsäsongen vad gäller besöksvolymer, enligt den senaste Destinationsbarometern, uppger många besöksnäringsverksamheter att de fortsatt står inför lönsamhetsutmaningar.
Blandad utveckling i storstäderna
Även i Malmö noterades en nedgång i både hotellbeläggning och genomsnittspriser under mars. Stockholm uppvisade däremot en starkare utveckling, framför allt tack vare Kent-konserterna som drev upp både efterfrågan och snittpris. Det genomsnittliga rumspriset ökade med 8 % under månaden.
I Köpenhamn minskade snittpriset med nära 4 %, men den förbättrade beläggningen vägde upp och bidrog till att RevPAR kunde hållas på en stabil nivå, enligt data från Benchmarking Alliance.
Bra bokningsläge framöver
Bokningsläget inför april är än så länge ganska stabil och i linje med förra årets nivå. Bokningsläget för maj, juni och juli är betydligt starkare än vid samma tidpunkt förra året. Exempelvis är över 80 procent av hotellrummen bokade i samband med Göteborgsvarvet i maj.
Denna positiva utveckling drivs framför allt av stora evenemang. Där konserter på Ullevi men även återkommande evenemang som Göteborgsvarvet driver bokningarna. Dessutom syns en bredare uppgång i bokningar för helger generellt. Vilket tyder på ett ökat resande även utanför evenemangsdagarna.
Göteborg i besökarens ögon
Utbudet av intressanta besöksmål, restauranger och boendealternativ är de viktigaste faktorerna för svenskars upplevelse under en weekendresa. Detta enligt den senaste Resa i Sverige-undersökningen. En god atmosfär framhålls som en viktig aspekt oavsett typ av resa. Göteborg utmärker sig positivt bland svenska storstäder avseende nöjdhet med atmosfären.
Göteborg placerar sig ofta högt i bedömning av utbudet av shopping, restauranger, evenemang samt familjeaktiviteter. Svenska besökare associerar dessutom Göteborg i högre utsträckning med orden välkomnande, levande och genuin i förhållande till andra svenska destinationer.
Indikation på stark utveckling av gästnätter
Gästnattsutvecklingen har främst drivits av den svenska marknaden och privatsegmentet. Nästan alla prioriterade utlandsmarknader – Norge, Tyskland, Storbritannien och USA – visar en positiv utveckling. Ett undantag är Danmark, där gästnätterna minskar något efter en ovanligt stark utveckling förra året tack vare valutaeffekten.
Göteborg står sig starkt i jämförelse med Stockholm. Där hotellgästnätterna minskade något under januari–februari jämfört med i fjol.

Källor & merläsning:
♦ Benchmarking Alliance – hotellnyckeltal för ett urval av hotellen i Göteborgsregionen.
♦ Hotel Market Update Annordia March 2025.
♦ Destinationsbarometern vår 2025.
♦ Resa i Sverige 2024 – årlig undersökning sedan 2018, representativ webbpanel bland boende i Sverige över 18 år. Datainsamling: hösten 2024.
♦ Gästnätter 2025 – Tillväxtverket Inkvartering Resor och besök Turismräkenskaper – Överblick.- Text: Göteborg & Co
- Foto: Peter Kvarnström
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
Det svenska campinglivet fortsätter att blomstra. Intresset för att upptäcka Sverige är rekordstort, och allt fle...
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
I en intervju i Besöksliv berättar Visitas vd Jonas Siljhammar att han efter åtta år väljer att sluta. Han sitter...
-
-
Gästbloggare
-