-
Live Nation är Stockholms läns nominering till Stora Turismpriset 2022
Live Nation och dess festival Lollapalooza Stockholm är Stockholms läns nominering till Stora Turismpriset i samverkan mellan Region Stockholm och Visit Stockholm.
Priset delas ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism till en aktör som på ett nytänkande och innovativt sätt bidragit till att utveckla besöksnäringen. Vinnaren utses den 30 november.
“Lollapalooza-festivalen är ett internationellt flaggskepp som tongivande bidrar till hållbar utveckling av den svenska evenemangsbranschen. Det drar besökare till destinationen och stärker bilden av Stockholm på ett unikt sätt kopplat till stadens DNA. Live Nation arbetar och investerar långsiktigt med stort mod och engagemang för att utveckla verksamheten och Stockholm som evenemangsstad. Därför känns det självklart att lyfta fram det arbete och goda resultat som Live Nation gör med Lollapalooza.” Säger Caroline Strand, VD för Visit Stockholm.
Bygger upp musikturismen både nationellt och internationellt
Live Nation Sweden har etablerat en internationell festival, Lollapalooza Stockholm, som har bidragit till att stärka besöksnäringen i Stockholmsregionen. En festival som inspirerar publiken att se sina favoritartister och att få vara med om minnesvärda upplevelser för alla åldrar.
Lollapalooza Stockholm har fokus på ett brett inkluderande program och där överföring av kunskaper och erfarenheter i samverkan och projekt tas tillvara.
“Vi är otroligt stolta över nomineringen för Lollapalooza Stockholm. Inte minst är det fantastiskt kul för hela teamet som slitit fruktansvärt hårt med att göra festival under svåra förutsättningar med pandemiavbrott och allt som kommit med det. Förutom att vi just älskar festival var ju en annan av huvudanledningarna med att starta festivalen att vi faktiskt vill att musikälskare från hela världen ska samlas i Stockholm och Sverige årligen och få ta del av det oerhört rika musik- och kulturliv vi har.” Säger Anna Sjölund, Festival Director på Live Nation. “Man har pratat länge om den svenska musikexporten men vi hoppas kunna fortsätta bygga upp även musikturismen både från nationellt och internationellt håll. En internationell festival med världsartister på en fantastisk plats mitt i Stockholm – möjligheterna är enorma!”
Live Nation har skapat tillväxt för hela Stockholmsregionen
Lollapalooza Stockholm ökar kännedomen om Stockholm i världen och befäster den bild av Stockholmsregionen som staden och länet vill visa upp. Evenemanget ökar antalet besökare till Stockholm och har en hög internationell status.
Evenemanget är långsiktigt utvecklingsbart och öppet för alla besökare och inkluderar alla delar av samhället.
“Live Nation har skapat jobb och tillväxt för hela Stockholmsregionen vilket har bidragit till att stärka Stockholmregionens attraktionskraft. De har också bidragit med innovation och inkludering vilket såväl stockholmare som besökare har uppskattat.” Säger Karin Öhlander, tillförordnad tillväxtchef i Region Stockholm.
- Text: Visit Stockholm
- Foto: Visit Stockholm
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-