fredag 26 december 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 2025
    • Visit Sweden har svaret: Hetast just nu – Midsommar (och jul…)
    • Svensk Handel: Husdjur, lego och tid tillsammans – det här önskar sig svenskarna i julklapp
    • Norrköping lättare att boka nästa år och Halmstad är redan igång
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
    • +Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • marcus stahl-bloggar om fjällmaraton och marknadsföring
    2021-10-15 15:57

    Marknadsföring är ett fjällmaraton, inte ett 60-meterslopp

    Marknadsföring är uthållighet

    Det blir allt tydligare för mig att om man ska lyckas med sin marknadsföring måste man vara uthållig. Det handlar inte om att smälla till med en dunderkampanj likt en one hit wonder utan om att varje dag gå till jobbet och steg för steg bygga sitt varumärke och förtjäna sina kunders uppmärksamhet.

    För alla oss som ibland drar på oss löparskorna är det ingen nyhet att ett maraton är tufft. Det kräver både fysisk och mental träning, det kräver förbereder och framför allt dedikation och tid. Om du inte är motiverad och tycker att det ska bli spännande/utmanande kan du lika väl ställa tillbaka skorna på hyllan. Detsamma gäller för din marknadsföring. Håll motivationen uppe med många delmål och sätt rutiner för att kontinuerligt utvecklas.

    Om man dessutom ska ge sig på ett Fjällmaraton behöver man vässa pannbenet ytterligare. Det kan under perioder liknas ett vanligt springlopp men plötsligt reser sig en fjällvägg framför dig och du inser att du har 400 höjdmeter att avverka. Då är det lätt att benen ger vika. Den som lyckas ta sig i mål är den som även i uppförsbacken sätter den ena foten framför den andra och steg för steg tar sig närmre mållinjen. Hur ofta har du inte känt likadant inför ditt Instagramflöde, din blogg eller nyhetsbrev?

    Jag insåg idag att det var alldeles för länge sen jag skrev av mig mina tankar här på Turismnytt, och även om jag producerat en del blogginlägg (som ni kan hitta här) så är jag bara i början på mitt maraton.

    6 steg för att bli en bättre Fjällmaratonlöpare (eller marknadsförare)

    1. Gå inte ut för hårt. Det är lätt hänt att ambitionerna spinner iväg. Särskilt efter en kurs eller inspirerande blogginlägg;). Tänk på att du har en läng väg att ta dig och ska orka länge.
    2. Sätt mål och en plan för att nå dit. Det blir tydligare och roligare om du vet vart du är på väg.
    3. Följ upp dina framsteg. Se till att löpande följa upp och mäta din progress och kom ihåg att ge dig själv en klapp på axeln även för de små framstegen.
    4. Våga testa nytt. Det är genom att testa och dra lärdom som du utvecklas. Har du rutiner för uppföljning kan du snabbt utvärdera om det du testar faller väl ut.
    5. Var långsiktig. Tänk på att du (och ditt varumärke) ska hålla länge. Och det är inte imorgon ni ska skina som starkast utan när ni går i mål.
    6. Avsätt tid. Vår tids viktigaste valuta är troligen tid, se till att avsätta tid för att skapa din framgång. Men låt den samtidigt inte ta all din uppmärksamhet.

    Precis som fjället tror jag på kommunikation som är utmanande och samtidigt jordnära. Efter att ha läst den här texten förstår ni att det inte är någon slump att bolaget fick heta just Fjällbyrån😉

    Snart är vintern här men först ett par löpturer på fjället innan snöflingorna singlar ner.

    Är du i behov av stöd med er marknadsföring eller kanske en föreläsare? Hör gärna av er för mer info om vad Fjällbyrån erbjuder. Uppge att du hittade oss på Turismnytt så får Jakob & Co 10% av mitt arvode vid en första bokning.

    • Text: Marcus Ståhl
    • Foto: Marcus Ståhl
    Tweet
  • The Tent-Charlotta Hammar 2024 - besöksnäring
    2025-12-22 02:47

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 2025

    Mest under Destination, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering

  • Visit Sweden - Midsommar och jul
    2025-12-22 00:30

    Visit Sweden har svaret: Hetast just nu – Midsommar (och jul…)

    Visit Sweden har listat vilka sidor på sin globala sajt visitsweden.com som just nu har flest besökare

  • Gåvoexperten - Svensk Handel
    2025-12-21 23:58

    Svensk Handel: Husdjur, lego och tid tillsammans – det här önskar sig svenskarna i julklapp

    Svensk Handel kan med nya siffror visa vad såväl barn som vuxna helst vill se under granen

  • Norrköping bokningsbart
    2025-12-21 00:17

    Norrköping lättare att boka nästa år och Halmstad är redan igång

    Plattformen GoTo HUB som redan används av flera destinationer blir nu också tillgänglig i Norrköping

  • Tåg - Transportstyrelsen
    2025-12-20 23:13

    Transportstyrelsen: Tåget lockar allt fler – men viktiga utmaningar kvarstår

    Hela 7 av 10 personer har rest med tåg under det senaste året, punktlighet och biljettpris är utmaningar

  • Best Western Hedåsen terass
    2025-12-20 16:10

    Best Western Hedåsen i Sandviken utses till Skandinaviens bästa hotell inom BWH Hotels

    Av 179 hotell i Skandinavien är det Best Western Hedåsen i Sandviken som vinner Hotel of the Year 2024

  • Flyg k-strimmor Chalmesrs
    2025-12-20 15:56

    Chalmers: Kondensstrimmor från flyg spelar stor roll för klimatet

    Det går dock att minska klimatpåverkan genom att optimera flygrutterna

  • Tänndalen testar eldriven pistmaskin som en del i omställningen
    2025-12-20 15:36

    Tänndalen tar nya steg i omställningen till eldrift i fjällmiljön

    Tänndalens Fjällanläggning testar, som en av de första anläggningarna i världen, en eldriven pistmaskin.

  • Kaninlandet Liseberg
    2025-12-20 15:24

    Liseberg lägger till en helt ny säsong – har Kaninlandet öppet hela vintern

    Liseberg tar nu ett viktigt steg och öppnar Kaninlandet varje helg under vintern

  • Skärgårdstrafik till Nyköpings skärgård i sommar
    2025-12-20 14:21

    Skärgårdstrafik tillbaka i Nyköping under sommaren 2026

    Under sommaren 2026 blir det återigen möjligt att åka med passagerarbåt ut i Nyköpings skärgård

  • Veckans profil

    Joel Salo, Utvecklingschef på r360

    Joel Salo

    Utvecklingschef på r360

    Snart är det vinter och fjälldestinationerna förbereder sig inför öppning. Det gör även r360 Resorts Systems, som systemleverantör till fjälldestinationerna

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet

    • Så mycket att fira! Uppdaterad högtidskalender för 2026

    • Inspelat webbinarium: Kunskap och analys inom måltidsturism

    • Anmäl dig till Swedish Workshop Kiruna 2026

  • Visit Sweden delar kunskaper

    • Visit Sweden hjälper dig förstå framtidens besökare

    • Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer

    • Visa fler inlägg från Visit Sweden

  • Händelser i branschen

    • Greentime – Trendspaning: hållbarhetsåret 2026
      2026-01-23
      • Digitalt
      • greentime.se/aktiviteter/trendspaning-2026-hallbarhet-vid-evenemang/
    • Almedagen 2026
      2026-01-27
      • Stockholm
      • www3.gotland.se/sr/Almedagen2026
    • FFCR (Fastfood & Café & Restaurant Expo) 28-29 januari
      2026-01-28
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/
    • Regional kunskapsdag för turism- och besöksnäring i Örebro län
      2026-01-28
      • Grythyttan
      • orta.regionorebrolan.se/sv/tillsammans-skapar-vi-fler-besoksanledningar/regional-kunskapsdag-for-turism--och-besoksnaringen-i-orebro-lan/
    • Global Revenue Forum
      2026-01-29
      • Stockholm
    • Digital föreläsning; Upptäck den globala resenären på den tyska marknaden (Visit Sweden)
      2026-01-29
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/digitalforelasningdentyskamalgruppen29januari
    • Digital föreläsning; Nya affärer – så kan researrangörer hjälpa dig (Visit Sweden)
      2026-02-03
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/digitalforelasningnyaaffarersakanresearrangorerhjalpadig3feb
    • Digital föreläsning; Nya affärer – så kan researrangörer hjälpa dig (Visit Sweden)
      2026-02-17
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/digitalforelasningnyaaffarersakanresearrangorerhjalpadig17feb
    • Möten & Event-mässan 18-19 februari 2025
      2026-02-18
      • Stockholm (Kista)
      • motenevent.se/
    • Destination Jönköping – Destinationsdagen 2026 – Save the date
      2026-03-05
      • Jönköping
    • Greentime – Inspirationsdag
      2026-03-09
      • Stockholm
      • greentime.se/aktiviteter/inspirationsdag-9-mars/
    • Ö – och Skärgårdsriksdagen – Save the date
      2026-03-18
      • ??
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • norrkoping/inbjudan-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    • Swedish Workshop i Kiruna 21-22 april
      2026-04-21
      • Kiruna
      • corporate.visitsweden.com/erbjudanden/events-och-roadshows/swedish-workshop-2026/
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-12-20 15:24

      Liseberg lägger till en helt ny säsong – har Kaninlandet öppet hela vintern

      Under våren 2024 testade Liseberg för första gången att ha Kaninlandet öppet när övriga parken var stängd...

    • 2025-12-18 11:08

      Andrea’s finalblogg: Det långsamma värdet i svensk besöksnäring

      Svensk besöksnäring behöver en uppvärdering av sin betydelse för landets attraktionskraft och motståndskraft. Jag...

    • 2025-12-20 14:21

      Skärgårdstrafik tillbaka i Nyköping under sommaren 2026

      Under sommaren 2026 blir det återigen möjligt att åka med passagerarbåt ut i Nyköpings skärgård. Royal St...

    • 2025-12-21 00:17

      Norrköping lättare att boka nästa år och Halmstad är redan igång

      Norrköping blir först ut i Östergötland med ett nytt stöd för besöksnäringen! Plattformen gör det lättare...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser för regioner och destinationer kommer samma fråga ofta upp: Hur skapar vi levande vandringsleder – och vilken r...

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attrakt...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, AI-verktyg, trender och hållbara måltidskoncept

      Bianca Brandon-Cox siar om framtiden… Observera: Detta är ett önskat framtida scenario baserat på min profession inom ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet