måndag 27 oktober 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Ett levande stadshotell i hjärtat av Österlen söker ny ägare
    • Arctic Bath tilldelas en MICHELIN Key för en enastående destination
    • Visit Skåne – ljudmätare avgör om du får stanna i skogsstugan
    • Textilier i Jämtland Härjedalen – tema för brittisk gruppresa
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Felicia Carlsson MQ
    2023-03-07 21:19

    MQ Marqet storsatsar på profilkläder

    Möt Felicia Carlsson, ansvarig för B2B-försäljning hos MQ Marqet AB

    Berätta lite om din roll på MQ Marqet

    Jag är ensam ansvarig för B2B-verksamheten i kedjan. Företagskunder är inget nytt för MQ-butikerna men nu samordnar vi det så att det blir enklare för både butikerna och kunden med mig som samordnare och central kontaktperson för kunden .
    Mitt jobb är att möta företagens önskemål och förväntningar om att se enhetliga och representativa ut på jobbet.

    Vad gör att ni skiljer er från andra leverantörer av företags- och arbetskläder?

    – MQ:s företagserbjudande är unikt eftersom vi har 90 butiker runt om i hela landet och erbjuder personlig rådgivning, skrädderitjänster samt ordnar tryck av företagslogotype om kunden så önskar.

    Vilken typ av företag kan ni hjälpa?

    Vi arbetar med många olika företag i B2B-verksamheten där det ofta är bolag inom servicebranschen – hotell, konferens, restaurang som är intresserade av ett samarbete. För dem är det viktigt att vara klädda i snygga kläder som också är sköna att arbeta i när de tar emot sina gäster.

    Hur ser den typiska processen ut när du börjar jobba med en kund?

    När jag träffar en potentiell kund så upprättar vi tillsammans en behovsanalys. Därefter besöker vi en MQ-butik och går igenom plagg som kan vara aktuella. När avtalet är upprättat kan företagets medarbetare själva besöka en MQ-butik, prova och hämta ut sina plagg på en gång, vilket gör att hanteringen blir enkel och smidig. Behöver något plagg justeras finns vår skrädderitjänst tillgänglig i samtliga 90 butiker. Det gör att företagen vi arbetar med får kläder till sin personal som sitter bra och kan användas länge.

    Som en kund jag hjälpte nyligen, som jobbar som säljare, sa: ”Smidigt att man kan testa i butik och få med sig rätt storlek direkt.”

    Det låter som ett smart upplägg som ger företagen möjlighet att styra upp valet av plagg och samtidigt enkelt för personalen att prova och hämta plaggen där det passar dem. Vad får ni för feedback?

    Den främsta återkopplingen vi får från våra företagskunder är att de uppskattar kvaliteten och passformen på våra kläder. Vi har kostymer som är mjuka och följsamma i materialet, bekväma att arbeta i och de håller länge.

    ”Effektivt att jag kan skicka alla anställda till butiken”, var en annan kommentar jag fick från en hotelldirektör. En receptionist jag pratade med lyfte fram att vi även kan hjälpa till med kringtjänster: ”Bra att ni kan hjälpa till med företagslogotyp då behöver vi inte flera kontaktpersoner”

    Hur jobbar ni med hållbarhetsfrågan?

    På MQ arbetar vi aktivt för en smart garderob där kloka materialval och hänsyn, respekt och omtanke för vår omvärld är en viktig del.

    Vad är det som gör dig ”klippt och skuren” för den här rollen?

    Min passion ligger i att bygga långsiktiga relationer med nöjda kunder, där vi på ett ärligt och transparent sätt kan möta deras förväntningar vilket för mig är en lyckad affär, avslutar Felicia Carlsson.
    Företagskläder (mq.se)

    Det går också bra att maila Felicia om man vill veta mer.

    Läs tidigare intervjuer från Veckans Profil här

    • Text: Jakob Norrby och MQ Marqet
    • Foto: MQ Marqet
    Tweet
  • Hotel Svea från havet
    2025-10-27 01:23

    Ett levande stadshotell i hjärtat av Österlen söker ny ägare

    Dagens Hotel Svea har sitt ursprung i ett värdshus från 1840-talet och nu är det dags för nästa kapitel i hotellets historia

  • Arctic Bath har tilldelats en MICHELIN Key för sin enastående destination i norra Sverige.
    2025-10-26 23:54

    Arctic Bath tilldelas en MICHELIN Key för en enastående destination

    Arctic Bath har tilldelats en MICHELIN Key. En prestigefylld utmärkelse som uppmärksammar hotell med enastående helhetsupplevelser.

  • Initiativet från Visit Skåne sker i samarbete med kommunerna i Ett Skånskt Partnerskap.
    2025-10-26 23:33

    Visit Skåne – ljudmätare avgör om du får stanna i skogsstugan

    Visit Skåne lanserar konceptet Stay Quiet för internationella besökare. En vistelse i en skogsstuga under ett villkor: att de håller tyst.

  • Från ECT Travel (UK) hemsida om textilresan till Jämtland Härjedalen.
    2025-10-24 22:46

    Textilier i Jämtland Härjedalen – tema för brittisk gruppresa

    Nästa år kommer britter att resa till Jämtland Härjedalen för att uppleva textila hantverk. Företaget Mid Scandinavia Tours har skapat resan.

  • Sex besöksnäringsföretag är finalister i Värmlands Turismpris och Årets Uppstickare.
    2025-10-23 19:48

    Finalisterna till Värmlands Turismpris och Årets Uppstickare

    Nu är det klart vilka som är finalisterna till Värmlands Turismpris 2026 och Årets Uppstickare. Tre aktörer i var kategori har utmärkt sig.

  • Skidaktörerna Freeride och r360 inleder ett samarbete för att stärka svenska anläggningars synlighet.
    2025-10-21 23:14

    Skidaktörer inleder samarbete för att stärka svenska anläggningars synlighet

    Freeride och r360 Resort Systems samarbetar för att göra det enklare att boka resor till svenska skidanläggningar.

  • Spökköping – upplev mörkrets magi och berättelser i Norrköping.
    2025-10-21 20:12

    Norrköping förvandlas åter till Spökköping under hösten

    Den 28 oktober till 2 november förvandlas Norrköping till Spökköping. Ta del av roliga aktiviteter med en Halloween-twist i city.

  • Duplantis besöksnäring
    2025-10-20 05:24

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 42 -25

    Mest under Destination, Boende samt Stöd/Utmärkelser/initiativ

  • Visita logga.
    2025-10-20 03:28

    Visita: Ökad hotellbeläggning i september – positiv start på hösten

    Ökning med 4 procent jämfört med motsvarande månad 2024

  • 2025-10-18 23:22

    Sveriges Bussföretag har lämnat in sitt remissvar på Arlandasamordningens betänkande

    Förbundet välkomnar att frågan om Arlandas konkurrenskraft har utretts, men menar att betänkandet underskattar bussens betydelse

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 30 september

    • Inspelat webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Webbinarium: Kunskap och analys inom måltidsturism, 26 november

    • Marknadsföring i förändring – vilka tre kanaltyper du bör ha koll på?

  • Händelser i branschen

    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Värmlands besöksnäringsdagar 6-7 november
      2025-11-06
      • Karlstad
      • visitvarmland.com/corporate/varmlands-besoksnaringsdagar/
    • Turistrådsdagen – Turistrådet Västsverige
      2025-11-13
      • Göteborg
      • www.vastsverige.com/turistradet-vastsverige/
    • Besöksnäringsdag Linköping
      2025-11-20
      • Linköping
      • visitlinkoping.se/
    • Webbinarium Visit Sweden: Kunskap och analys inom måltidsturism
      2025-11-26
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/webbinariumkunskapochanalysinommaltidsturism
    • Besöksnäring på agendan
      2025-12-03
      • Stockholm
      • skr.se/skr/tjanster/evenemang/hittaevenemang/kalenderhandelser/besoksnaringpaagendan2025.91040.html
    • FFCR (Fastfood & Café & Restaurant Expo) 28-29 januari
      2026-01-28
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/
    • Global Revenue Forum
      2026-01-29
      • Stockholm
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • mailchi.mp/norrkoping/save-the-date-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    • Swedish Workshop i Kiruna 21-22 april
      2026-04-21
      • Kiruna
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-10-18 01:00

      Årets turismföretagare i Jämtland Härjedalen är Svenskt Skidskytte i Östersund

      För femte året i rad arrangerade Jämtland Härjedalen Turism, den så kallade Turismdagen med utdelning av pr...

    • 2025-10-20 05:24

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 42 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende samt S...

    • 2025-10-20 03:28

      Visita: Ökad hotellbeläggning i september – positiv start på hösten

      I september 2025 ökade antalet belagda hotellrum med 4 procent jämfört med motsvarande månad 2024....

    • 2025-10-18 16:58

      Anu Ala-Outinen utsedd till Årets Entreprenör vid Nordic Women in Tech Awards

      Anu Ala-Outinen, grundare av Moder, har tilldelats Årets entreprenör vid det prestigefy...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attrakt...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Fyra dagar i smakens och stolthetens tecken! Under två dagar i Trondheim och två dagar på Hitra och Frøya fick jag (Bianca ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet