-
MQ Marqet storsatsar på profilkläder
Möt Felicia Carlsson, ansvarig för B2B-försäljning hos MQ Marqet AB
Berätta lite om din roll på MQ Marqet
Jag är ensam ansvarig för B2B-verksamheten i kedjan. Företagskunder är inget nytt för MQ-butikerna men nu samordnar vi det så att det blir enklare för både butikerna och kunden med mig som samordnare och central kontaktperson för kunden .
Mitt jobb är att möta företagens önskemål och förväntningar om att se enhetliga och representativa ut på jobbet.Vad gör att ni skiljer er från andra leverantörer av företags- och arbetskläder?
– MQ:s företagserbjudande är unikt eftersom vi har 90 butiker runt om i hela landet och erbjuder personlig rådgivning, skrädderitjänster samt ordnar tryck av företagslogotype om kunden så önskar.
Vilken typ av företag kan ni hjälpa?
Vi arbetar med många olika företag i B2B-verksamheten där det ofta är bolag inom servicebranschen – hotell, konferens, restaurang som är intresserade av ett samarbete. För dem är det viktigt att vara klädda i snygga kläder som också är sköna att arbeta i när de tar emot sina gäster.
Hur ser den typiska processen ut när du börjar jobba med en kund?
När jag träffar en potentiell kund så upprättar vi tillsammans en behovsanalys. Därefter besöker vi en MQ-butik och går igenom plagg som kan vara aktuella. När avtalet är upprättat kan företagets medarbetare själva besöka en MQ-butik, prova och hämta ut sina plagg på en gång, vilket gör att hanteringen blir enkel och smidig. Behöver något plagg justeras finns vår skrädderitjänst tillgänglig i samtliga 90 butiker. Det gör att företagen vi arbetar med får kläder till sin personal som sitter bra och kan användas länge.
Som en kund jag hjälpte nyligen, som jobbar som säljare, sa: ”Smidigt att man kan testa i butik och få med sig rätt storlek direkt.”
Det låter som ett smart upplägg som ger företagen möjlighet att styra upp valet av plagg och samtidigt enkelt för personalen att prova och hämta plaggen där det passar dem. Vad får ni för feedback?
Den främsta återkopplingen vi får från våra företagskunder är att de uppskattar kvaliteten och passformen på våra kläder. Vi har kostymer som är mjuka och följsamma i materialet, bekväma att arbeta i och de håller länge.
”Effektivt att jag kan skicka alla anställda till butiken”, var en annan kommentar jag fick från en hotelldirektör. En receptionist jag pratade med lyfte fram att vi även kan hjälpa till med kringtjänster: ”Bra att ni kan hjälpa till med företagslogotyp då behöver vi inte flera kontaktpersoner”
Hur jobbar ni med hållbarhetsfrågan?
På MQ arbetar vi aktivt för en smart garderob där kloka materialval och hänsyn, respekt och omtanke för vår omvärld är en viktig del.
Vad är det som gör dig ”klippt och skuren” för den här rollen?
Min passion ligger i att bygga långsiktiga relationer med nöjda kunder, där vi på ett ärligt och transparent sätt kan möta deras förväntningar vilket för mig är en lyckad affär, avslutar Felicia Carlsson.
Företagskläder (mq.se)Det går också bra att maila Felicia om man vill veta mer.
Läs tidigare intervjuer från Veckans Profil här
- Text: Jakob Norrby och MQ Marqet
- Foto: MQ Marqet
-
Biancas Trendrapport 2026 – Måltidsturismens stora genombrottsår
I detta uttömmande blogginlägg siar Bianca Brandon-Cox om framtiden…
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 2025
Mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden
-
Restaurangfamilj lanserar Food Family – Service Inifrån och Ut
Food Family är ett nytt samlingsnamn med några av Sveriges mest uppskattade restauranger, mötesplatser och hotell.
-
Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för att stötta skeppet Vasa
Skeppet har överlevt i snart 400 år – men nu behöver hon ny stöttning. Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för det ändamålet.
-
Swedavia – Arlandas tillgänglighet behöver stärkas
Stockholmsregionens antal flygförbindelser har minskat mellan åren 2023 och 2025. Det visar årets rapport från Copenhagen Economics.
-
Moder-Bokun-partnerskapet – En ny definition av upplevelsedriven gästfrihet
Partnerskapet möjliggör att förena rumshantering, upplevelser och global distribution i ett enda sömlöst flöde
-
Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna
Tillträder den 1 mars 2026
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Utvecklingen för destinationen fortsätter att vara positiv.
-
Upplevelser som utvecklar platser – slutkonferens för Interreg-projektet Upplevelsenäring
Projektet har varit ett gränsöverskridande samarbete mellan Trollhättan, Lysekil och Fredrikstad
-
Starkt bokningstryck inför SkiStars säsongsöppning – rekordintresse för jul och nyår i fjällen – uppdaterad
Gynnsam kalender som ger många skiddagar på få semesterdagar i jul och nyår märks i bokningsläget på Skistars destinationer
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När mörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag. Från storsl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer
Gästerna säger att de älskar din plats, men när du googlar ditt eget företag syns du inte. Samtidigt pratar alla ...
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober 2025 ökade antalet belagda hotellrum med drygt 6 procent jämfört med motsvarande månad 2024. Det är en ...
-
-
Gästbloggare
-