-
MQ Marqet storsatsar på profilkläder
Möt Felicia Carlsson, ansvarig för B2B-försäljning hos MQ Marqet AB
Berätta lite om din roll på MQ Marqet
Jag är ensam ansvarig för B2B-verksamheten i kedjan. Företagskunder är inget nytt för MQ-butikerna men nu samordnar vi det så att det blir enklare för både butikerna och kunden med mig som samordnare och central kontaktperson för kunden .
Mitt jobb är att möta företagens önskemål och förväntningar om att se enhetliga och representativa ut på jobbet.Vad gör att ni skiljer er från andra leverantörer av företags- och arbetskläder?
– MQ:s företagserbjudande är unikt eftersom vi har 90 butiker runt om i hela landet och erbjuder personlig rådgivning, skrädderitjänster samt ordnar tryck av företagslogotype om kunden så önskar.
Vilken typ av företag kan ni hjälpa?
Vi arbetar med många olika företag i B2B-verksamheten där det ofta är bolag inom servicebranschen – hotell, konferens, restaurang som är intresserade av ett samarbete. För dem är det viktigt att vara klädda i snygga kläder som också är sköna att arbeta i när de tar emot sina gäster.
Hur ser den typiska processen ut när du börjar jobba med en kund?
När jag träffar en potentiell kund så upprättar vi tillsammans en behovsanalys. Därefter besöker vi en MQ-butik och går igenom plagg som kan vara aktuella. När avtalet är upprättat kan företagets medarbetare själva besöka en MQ-butik, prova och hämta ut sina plagg på en gång, vilket gör att hanteringen blir enkel och smidig. Behöver något plagg justeras finns vår skrädderitjänst tillgänglig i samtliga 90 butiker. Det gör att företagen vi arbetar med får kläder till sin personal som sitter bra och kan användas länge.
Som en kund jag hjälpte nyligen, som jobbar som säljare, sa: ”Smidigt att man kan testa i butik och få med sig rätt storlek direkt.”
Det låter som ett smart upplägg som ger företagen möjlighet att styra upp valet av plagg och samtidigt enkelt för personalen att prova och hämta plaggen där det passar dem. Vad får ni för feedback?
Den främsta återkopplingen vi får från våra företagskunder är att de uppskattar kvaliteten och passformen på våra kläder. Vi har kostymer som är mjuka och följsamma i materialet, bekväma att arbeta i och de håller länge.
”Effektivt att jag kan skicka alla anställda till butiken”, var en annan kommentar jag fick från en hotelldirektör. En receptionist jag pratade med lyfte fram att vi även kan hjälpa till med kringtjänster: ”Bra att ni kan hjälpa till med företagslogotyp då behöver vi inte flera kontaktpersoner”
Hur jobbar ni med hållbarhetsfrågan?
På MQ arbetar vi aktivt för en smart garderob där kloka materialval och hänsyn, respekt och omtanke för vår omvärld är en viktig del.
Vad är det som gör dig ”klippt och skuren” för den här rollen?
Min passion ligger i att bygga långsiktiga relationer med nöjda kunder, där vi på ett ärligt och transparent sätt kan möta deras förväntningar vilket för mig är en lyckad affär, avslutar Felicia Carlsson.
Företagskläder (mq.se)Det går också bra att maila Felicia om man vill veta mer.
Läs tidigare intervjuer från Veckans Profil här
- Text: Jakob Norrby och MQ Marqet
- Foto: MQ Marqet
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riksdagen.
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Födelsedagen bjuder in till ett maxat kalas.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-