-
MQ Marqet storsatsar på profilkläder
Möt Felicia Carlsson, ansvarig för B2B-försäljning hos MQ Marqet AB
Berätta lite om din roll på MQ Marqet
Jag är ensam ansvarig för B2B-verksamheten i kedjan. Företagskunder är inget nytt för MQ-butikerna men nu samordnar vi det så att det blir enklare för både butikerna och kunden med mig som samordnare och central kontaktperson för kunden .
Mitt jobb är att möta företagens önskemål och förväntningar om att se enhetliga och representativa ut på jobbet.Vad gör att ni skiljer er från andra leverantörer av företags- och arbetskläder?
– MQ:s företagserbjudande är unikt eftersom vi har 90 butiker runt om i hela landet och erbjuder personlig rådgivning, skrädderitjänster samt ordnar tryck av företagslogotype om kunden så önskar.
Vilken typ av företag kan ni hjälpa?
Vi arbetar med många olika företag i B2B-verksamheten där det ofta är bolag inom servicebranschen – hotell, konferens, restaurang som är intresserade av ett samarbete. För dem är det viktigt att vara klädda i snygga kläder som också är sköna att arbeta i när de tar emot sina gäster.
Hur ser den typiska processen ut när du börjar jobba med en kund?
När jag träffar en potentiell kund så upprättar vi tillsammans en behovsanalys. Därefter besöker vi en MQ-butik och går igenom plagg som kan vara aktuella. När avtalet är upprättat kan företagets medarbetare själva besöka en MQ-butik, prova och hämta ut sina plagg på en gång, vilket gör att hanteringen blir enkel och smidig. Behöver något plagg justeras finns vår skrädderitjänst tillgänglig i samtliga 90 butiker. Det gör att företagen vi arbetar med får kläder till sin personal som sitter bra och kan användas länge.
Som en kund jag hjälpte nyligen, som jobbar som säljare, sa: ”Smidigt att man kan testa i butik och få med sig rätt storlek direkt.”
Det låter som ett smart upplägg som ger företagen möjlighet att styra upp valet av plagg och samtidigt enkelt för personalen att prova och hämta plaggen där det passar dem. Vad får ni för feedback?
Den främsta återkopplingen vi får från våra företagskunder är att de uppskattar kvaliteten och passformen på våra kläder. Vi har kostymer som är mjuka och följsamma i materialet, bekväma att arbeta i och de håller länge.
”Effektivt att jag kan skicka alla anställda till butiken”, var en annan kommentar jag fick från en hotelldirektör. En receptionist jag pratade med lyfte fram att vi även kan hjälpa till med kringtjänster: ”Bra att ni kan hjälpa till med företagslogotyp då behöver vi inte flera kontaktpersoner”
Hur jobbar ni med hållbarhetsfrågan?
På MQ arbetar vi aktivt för en smart garderob där kloka materialval och hänsyn, respekt och omtanke för vår omvärld är en viktig del.
Vad är det som gör dig ”klippt och skuren” för den här rollen?
Min passion ligger i att bygga långsiktiga relationer med nöjda kunder, där vi på ett ärligt och transparent sätt kan möta deras förväntningar vilket för mig är en lyckad affär, avslutar Felicia Carlsson.
Företagskläder (mq.se)Det går också bra att maila Felicia om man vill veta mer.
Läs tidigare intervjuer från Veckans Profil här
- Text: Jakob Norrby och MQ Marqet
- Foto: MQ Marqet
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
De har kommit ett steg längre i jakten på att förstå samhällsvärdet av evenemang genom att mäta mjuka värden i kronor och ören
-
Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre
Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Oavsett om du driver en ...
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen inom besöksnäringen och sannolikt den viktigaste ...
-
-
Gästbloggare
-