-
MTR Express stämmer sin IT-leverantör Snowfall
MTR Express, det framgångsrika Hong Kong-ägda tågbolaget, är enligt deras egen hemsida i konflikt med sin IT-leverantör sedan 28 februari. Detta har lett till att tågbolaget, till synes plötsligt, tvingats flytta sin hemsida och bokning till en annan domän.
”Vi på MTR Express har avbrutit samarbetet med en IT-leverantör på grund av en tvist och har därför tvingats att byta bokningssystem med mycket kort varsel”. Skrev MTR på sin Facebooksida 28 februari.
MTR hävdar att IT-bolaget har agerat illojalt
MTR vill inte kommentera situationen närmare, men startup- och technyhetssajten Breakit avslöjar att tågbolaget tänker stämma IT-leverantören Snowfall. Detta för att få kontroll över domännamnen mtrexpress.se och mtrx.se.
”Nyligen har MTR upptäckt att Snowfall genom dess företrädare i flera avseenden har agerat synnerligen illojalt mot MTR”. Det är vad som står i stämningsansökan. Exakt vad detta betyder är inte indikerat offentligt.
Eftersom IT-leverantören Snowfall, även hanterat andra funktioner som marknadsföring, försäljning och bokning kan kunder inte betala med vissa kort längre och kan inte boka via alla kanaler som tidigare använts. I skenet av detta och det faktum att MTR Express ända sedan starten har kämpat för att få sälja sina biljetter via SJ.se som alla övriga tågbolag, utan framgång, framstår det som ganska allvarligt att tvingas till (eller att själv välja) så drastiska åtgärder.
Ogrundade anklagelser enligt Snowfall
Som alltid vid tvister som denna finns det två sidor av myntet. Snowfalls företrädare säger sig vara ”förvånade” över anklagelserna om brottsligt och illojalt beteende enligt artikeln från Breakit.
MTR Express och Snowfalls samarbete går djupt. Per Nasfi har under flera år agerat som marknadschef för MTR Express och för drygt två veckor sedan lyfte Snowfall fram det nära samarbetet med tågbolaget som en del i sin framgångssaga på en konferens. Nu antyder Per Nasfi att MTR Express vill snylta på Snowfalls arbete.
”Detta är ett försök från MTR att genom ogrundade anklagelser ta sig ur avtalet och använda våra immateriella rättigheter i sin nya plattform”. Säger Per Nasfi till Breakit. ”Hyser man det minsta tvivel kan man jämföra hur den nya bokningssajten ser ut i förhållande till den gamla.”
Läs mer i artikeln från Breakit här
- Text: Jakob Norrby & Isa Mörk
- Foto: Herbert Meier
-
Charlotta Olsson blir ny Sverigechef för Strömma Turism & Sjöfart
Charlotta vill vidareutveckla Strömmas varumärke och skapa fler attraktiva upplevelser för alla
-
Mötesintensiv höst i Kalmar – viktigt bidrag till staden och näringen
Under några veckor i oktober och november välkomnar Kalmar fem olika möten
-
Efter examen – vad gör turismalumnerna från Mittuniversitetet nu?
JHT har kartlagt de alumner som arbetar inom besöksnäringen och som befinner sig i länet.
-
Fler reste med Finnlines i somras – I höst blir det temakryssningar
Under sommaren reste 14 procent fler privatpassagerare med Finnlines jämfört med 2024
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 41 -25
Mest under Destination, Mat och Dryck samt Stöd/Utmärkelser/initiativ
-
Västerbottens besöksnäringsdagar 2025 i Lycksele – del 1
Region Västerbotten Turism bjöd på besöksnäringsdagar med deltagare från de flesta av regionens destinationer samt besöksnäringsföretagare
-
Busstorget återvänder till Hotel Tylösand i april
Sveriges största mötesplats för turistbussbranschen, kommer att genomföras på Hotel Tylösand i april 2026
-
Så når och attraherar vi internationella gäster – 9 steg till framgång
Marcus Ståhl bloggar om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attraktiva för internationella gäster
-
Nomineringar till Stora Turismpriset – museer, arrangemang och hotell
Som alltid är många värdiga besöksnäringsaktörer nominerade till Stora Turismpriset. I år är det allt från en vandringsled till mathantverk.
-
Lidköping eller Linköping? När förväxlingen blev till kampanjidé
Inspirerad av Visit Swedens kampanj “Sweden (not Switzerland)” skapade Lidköping och Linköping en liknande kampanj
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nomineringar till Stora Turismpriset – museer, arrangemang och hotell
Som alltid är många värdiga besöksnäringsaktörer på Tillväxtverkets lista över nominerade till Stora Turismpriset...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Gnuttarna och eldshow
Då var det dags för kusliga och busiga evenemang att ta scenen – Halloween kryper närmare. Den 8 oktober va...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 41 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Mat och Dryck...
-
-
Gästbloggare
-