- 
									  Ny kampanj från Sveriges Bussföretag ska få resenärerna att återvändaNär restriktioner nu hävs och samhället öppnar upp för umgänge och upplevelser i grupp lanserar Sveriges Bussföretag en kampanj för att få fler att välja buss igen. Kampanjen lyfter bussresans fördelar som ett tryggt, klimatsmart och säkert sätt att resa. “Våra medlemsföretag har sökt stöd i sitt arbete att åter marknadsföra bussen och bussresan till alla resenärer som nu när restriktionerna hävs vill resa igen. Därför lanserar vi nu en kampanj för resor med turistbuss, buss i beställningstrafik och resor med kommersiell linjetrafik såsom expressbussar.” Säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag. Material som beskriver fördelarna med bussresanSom utgångspunkt i kampanjen finns den nulägesanalys som gjordes av forskare vid Etour Mittuniversitetet och K2 kring resor med turistbuss i spåren av pandemin ” Covid-19 och slaget mot turism och besöksnäring” http://www.bussbranschen.se/genomforda-projekt/#projekt10. Studien finansierade av BR och har publicerats så att alla intresserade kan ta del av innehållet. I de första delarna av kampanjen som nu presenterats ingår bland annat delningsbilder för sociala media, mallbrev för utskick till föreningar och idrottsklubbar. Samt en uppdaterad säkerhetsfilm för bussresan. “Kampanjens första del består av material som beskriver fördelarna med bussresan. Vi har tagit fram faktamaterial som understryker kampanjens budskap. Materialet är primärt tänkt att kunna användas av våra medlemsföretag i deras kommunikation. Men vi kommer också själva från förbundet nyttja materialet.” Fortsätter Anna Grönlund. För samtal med Svensk Kollektivtrafik och SKRFler delar i kampanjen kommer publiceras successivt under 2021 och 2022. Referens i arbetet är Sveriges Bussföretags arbetsgrupp för turist- och beställningstrafik, TURBO, som leds av Oscar Sundås på Sveriges Bussföretag. Förbundets medlemsföretag kan enkelt hämta hem allt material i kampanjen på www.sverigesbussforetag.se (inloggning krävs). “För den upphandlade busstrafiken för vi nu konstruktiva samtal med Svensk Kollektivtrafik och SKR kring hur vi tillsammans ska välkomna resenärerna i den allmänna kollektivtrafiken åter och hur vi tillsammans kan nystarta kollektivtrafiken när restriktionerna slopas.” Avslutar Anna Grönlund. - Text: Sveriges Bussföretag
- Foto: Sveriges Bussföretag
 
- 
										  Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskonceptLuftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som kommer minska utsläppen. 
- 
										  Ny rockfestival till Norrköping sommaren 2026Lördagen den 11 juli 2026 arrangeras Rock The Night Festival i Norrköping. Det är Sveriges största tribute-festival. 
- 
										  Naturturismföretagen hotas av konkurs efter beslut av JordbruksverketNaturturismföretagen hotas av konkurs då Jordbruksverket plötsligt dragit tillbaka sitt godkännande av ett stort projekt. 
- 
										  Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 43 -25Mest under Destination, Evenemang, Flyg samt Stöd/Utmärkelser/Initiativ 
- 
										  Ett levande stadshotell i hjärtat av Österlen söker ny ägareDagens Hotel Svea har sitt ursprung i ett värdshus från 1840-talet och nu är det dags för nästa kapitel i hotellets historia 
- 
										  Arctic Bath tilldelas en MICHELIN Key för en enastående destinationArctic Bath har tilldelats en MICHELIN Key. En prestigefylld utmärkelse som uppmärksammar hotell med enastående helhetsupplevelser. 
- 
										  Visit Skåne – ljudmätare avgör om du får stanna i skogsstuganVisit Skåne lanserar konceptet Stay Quiet för internationella besökare. En vistelse i en skogsstuga under ett villkor: att de håller tyst. 
- 
										  Textilier i Jämtland Härjedalen – tema för brittisk gruppresaNästa år kommer britter att resa till Jämtland Härjedalen för att uppleva textila hantverk. Företaget Mid Scandinavia Tours har skapat resan. 
- 
										  Finalisterna till Värmlands Turismpris och Årets UppstickareNu är det klart vilka som är finalisterna till Värmlands Turismpris 2026 och Årets Uppstickare. Tre aktörer i var kategori har utmärkt sig. 
- 
										  Skidaktörer inleder samarbete för att stärka svenska anläggningars synlighetFreeride och r360 Resort Systems samarbetar för att göra det enklare att boka resor till svenska skidanläggningar. 
- 
					
					Veckans profil
- 
                    Nyheter från Tillväxtverket
- 
                    Aktuellt från Visit Sweden
- 
				Händelser i branschen
- 
				Mest lästa artiklar- 
								Naturturismföretagen hotas av konkurs efter beslut av JordbruksverketFöreningen Naturturismföretagen hotas av konkurs då Jordbruksverket plötsligt dragit tillbaka si... 
- 
								Ett levande stadshotell i hjärtat av Österlen söker ny ägareDagens Hotel Svea har sitt ursprung i ett värdshus från 1840-talet och nu är det dags för nästa kapitel i hotelle... 
- 
								Finalisterna till Värmlands Turismpris och Årets UppstickareNu är det klart vilka som är finalisterna till Värmlands Turismpris och Årets Uppstickare. Tre aktörer i varje ka... 
- 
								Textilier i Jämtland Härjedalen – tema för brittisk gruppresaVia Swedish Workshop i London har projektledningen för Välkommen åter kommit i kontakt med en br... 
 
- 
								
- 
				Gästbloggare
- 
								
 
                             
                                