-
Ny kampanj från Sveriges Bussföretag ska få resenärerna att återvända
När restriktioner nu hävs och samhället öppnar upp för umgänge och upplevelser i grupp lanserar Sveriges Bussföretag en kampanj för att få fler att välja buss igen. Kampanjen lyfter bussresans fördelar som ett tryggt, klimatsmart och säkert sätt att resa.
“Våra medlemsföretag har sökt stöd i sitt arbete att åter marknadsföra bussen och bussresan till alla resenärer som nu när restriktionerna hävs vill resa igen. Därför lanserar vi nu en kampanj för resor med turistbuss, buss i beställningstrafik och resor med kommersiell linjetrafik såsom expressbussar.” Säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.
Material som beskriver fördelarna med bussresan
Som utgångspunkt i kampanjen finns den nulägesanalys som gjordes av forskare vid Etour Mittuniversitetet och K2 kring resor med turistbuss i spåren av pandemin ” Covid-19 och slaget mot turism och besöksnäring” http://www.bussbranschen.se/genomforda-projekt/#projekt10. Studien finansierade av BR och har publicerats så att alla intresserade kan ta del av innehållet.
I de första delarna av kampanjen som nu presenterats ingår bland annat delningsbilder för sociala media, mallbrev för utskick till föreningar och idrottsklubbar. Samt en uppdaterad säkerhetsfilm för bussresan.
“Kampanjens första del består av material som beskriver fördelarna med bussresan. Vi har tagit fram faktamaterial som understryker kampanjens budskap. Materialet är primärt tänkt att kunna användas av våra medlemsföretag i deras kommunikation. Men vi kommer också själva från förbundet nyttja materialet.” Fortsätter Anna Grönlund.
För samtal med Svensk Kollektivtrafik och SKR
Fler delar i kampanjen kommer publiceras successivt under 2021 och 2022. Referens i arbetet är Sveriges Bussföretags arbetsgrupp för turist- och beställningstrafik, TURBO, som leds av Oscar Sundås på Sveriges Bussföretag.
Förbundets medlemsföretag kan enkelt hämta hem allt material i kampanjen på www.sverigesbussforetag.se (inloggning krävs).
“För den upphandlade busstrafiken för vi nu konstruktiva samtal med Svensk Kollektivtrafik och SKR kring hur vi tillsammans ska välkomna resenärerna i den allmänna kollektivtrafiken åter och hur vi tillsammans kan nystarta kollektivtrafiken när restriktionerna slopas.” Avslutar Anna Grönlund.
- Text: Sveriges Bussföretag
- Foto: Sveriges Bussföretag
-
RNBT – nätverket är nu fulltaligt och täcker hela Sverige
Regionala Nätverket för besöksnäring och Turism (RNBT) meddelar med stor glädje att samtliga Sveriges regioner är nu representeras.
-
Ironman Kalmar 2025 är fullbokat – totalt 2 850 atleter
Nu är alla startplatser bokade till Ironman Kalmar 2025, som äger rum den 16 augusti. Antalet internationella deltagare är rekordhögt.
-
Visit Dalarna tilldelas internationellt guld för klusterarbete
Visit Dalarna har lyckats uppnå ESCA guld. Inom branschkod besöksnäring är destinationsbolaget den enda i världen med guldcertifiering.
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser, en direkt konsekvens av en utmanande ekon...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
I samband med ett kundevent i Gdansk i maj 2024 hade Marknadsutvecklare Annika Torstenson från Vrak ̵...
-
-
Gästbloggare
-