-
Ökad samverkan behövs för att locka fler utländska turister
Besöksnäringens Sverigeturné gjorde under onsdagen ett stopp i Mora för att diskutera framtiden för besöksnäringen. På plats fanns många organisationer och företag och lokalen var fullsatt.
Åhörarna fick lyssna på när Visit Swedens Åsa Egrelius berättade om den senaste marknadsundersökningen. Undersökningen visar att flera miljoner utländska personer vill besöka Sverige.
Budskapen under dagen var att det behövs ökad samverkan mellan företag, politiker, myndigheter och organisationer. Detta skulle resultera i en effektivare marknadsföring och försäljning. Visita var också kritisk till att regeringen försvårar för företagen då arbetsgivaravgiften höjts för ungdomar.
Lotta Magnusson, Länsturismchef Region Dalarna, var på plats och talade om att branschen sysselsätter 6500 personer i Dalarna och omsätter sju miljarder kronor per år. Hon föreslog att man kunde effektivisera genom att samla alla sex destinationsbolag i länet till ett gemensamt bolag, Visit Dalarna.
Diskuterades gjorde också den nya flygplatsen i Sälen. Flygplatsen kommer att skapa möjligheter för att öka antal utländska turister till Sälenfjällen. Det första flygplanet beräknas landa i december 2017. I nuläget är det fyra destinationer och två länder som samarbetar kring flygplatsen men man efterlyser fler aktörer särskilt inom buss- och tågtrafiken.
Thomas Laurell, Visita, talade om varför man genomför Sverigeturnén. Orsaken är att man har sett att exportvärdet av besöksnäringen kan fördubblas och därför arbetar man med en nationell strategi för den. Sverige är en unik produkt, erbjuder hög säkerhet, bra transportmöjligheter, natur, kultur och en hög matkultur.
Arrangörer av Besöksnäringens Sverigeturné är organisationerna Svensk Turism, Arena för Tillväxt, Svensk Handel, Tillväxtverket, Visita, Visit Sweden och regionerna. Källa: Dt, Visita
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Siljan.se
-
Countryside Hotels – ny ordförande och reseprofil i styrelsen
Ledarskapet på Countryside Hotels förstärks med Malin Västerteg som ny ordförande och Lottie Knutson som ny styrelsemedlem.
-
Visita – en nedgång för hotellmarknaden i april
Totalt minskade logiintäkterna för hotellmarknaden under april med 9 procent enligt Visita. ”Påskeffekter” påverkade resultatet.
-
Strömma – Våren spirar på historiska Birka
Våren är här, och det är dags att upptäcka Birka. Strömmas turbåtar tar besökare till ön som bjuder in till upptäcktsfärder och evenemang.
-
Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
Ett modernt, intuitivt bokningssystem utformat för att förena alla verksamhetsområden i en intelligent plattform
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-