-
Ökad samverkan behövs för att locka fler utländska turister
Besöksnäringens Sverigeturné gjorde under onsdagen ett stopp i Mora för att diskutera framtiden för besöksnäringen. På plats fanns många organisationer och företag och lokalen var fullsatt.
Åhörarna fick lyssna på när Visit Swedens Åsa Egrelius berättade om den senaste marknadsundersökningen. Undersökningen visar att flera miljoner utländska personer vill besöka Sverige.
Budskapen under dagen var att det behövs ökad samverkan mellan företag, politiker, myndigheter och organisationer. Detta skulle resultera i en effektivare marknadsföring och försäljning. Visita var också kritisk till att regeringen försvårar för företagen då arbetsgivaravgiften höjts för ungdomar.
Lotta Magnusson, Länsturismchef Region Dalarna, var på plats och talade om att branschen sysselsätter 6500 personer i Dalarna och omsätter sju miljarder kronor per år. Hon föreslog att man kunde effektivisera genom att samla alla sex destinationsbolag i länet till ett gemensamt bolag, Visit Dalarna.
Diskuterades gjorde också den nya flygplatsen i Sälen. Flygplatsen kommer att skapa möjligheter för att öka antal utländska turister till Sälenfjällen. Det första flygplanet beräknas landa i december 2017. I nuläget är det fyra destinationer och två länder som samarbetar kring flygplatsen men man efterlyser fler aktörer särskilt inom buss- och tågtrafiken.
Thomas Laurell, Visita, talade om varför man genomför Sverigeturnén. Orsaken är att man har sett att exportvärdet av besöksnäringen kan fördubblas och därför arbetar man med en nationell strategi för den. Sverige är en unik produkt, erbjuder hög säkerhet, bra transportmöjligheter, natur, kultur och en hög matkultur.
Arrangörer av Besöksnäringens Sverigeturné är organisationerna Svensk Turism, Arena för Tillväxt, Svensk Handel, Tillväxtverket, Visita, Visit Sweden och regionerna. Källa: Dt, Visita
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Siljan.se
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
-
Gästbloggare
-