fredag 28 november 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det
    • Biancas Trendrapport 2026 – Måltidsturismens stora genombrottsår
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 2025
    • Restaurangfamilj lanserar Food Family – Service Inifrån och Ut
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
    • +Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Premiärtur för det första gröna VR-tåget. MTRX har nu bytt namn till VR.
    2024-08-27 16:20

    Premiär för det gröna tåget – MTRX byter namn till VR

    Den 26 augusti bytte MTRX namn till VR och det första gröna VR-snabbtåget avgick från Stockholms centralstation till Göteborg. Namnbytet sker sedan den finska statliga tågoperatören VR köpte MTRX tidigare i år.

    Jämfört med Sverige har finländare en mer positiv syn på tågresande, visar en undersökning från analysföretaget Nepa. Och medan finländare vill öka sitt tågresande är situationen den motsatta i Sverige. Det vill VR ändra på.

    Kommer att känna igen den höga punktlighet som MTRX är känd för

    För resenärerna innebär förändringen att de ska börja hålla utkik efter ett grönt tåg på plattformen. Samtidigt har en ny webbplats för biljettköp och trafikinformation lanserats på www.vrresa.se. Samtliga tåg väntas ha fått sitt nya gröna utseende senare i höst.

    “Som VR kommer vi att fortsätta växa på sträckan Stockholm-Göteborg.” Säger Filip Thunell, VD för VR Snabbtåg Sverige. “Resenärerna kommer att känna igen allt som vi är kända för, såsom vår goda service och höga punktlighet. Det nya är att vi heter VR, att våra tåg kommer att vara gröna samt att vi kommer att använda oss av VR:s långa erfarenhet för att ytterligare utveckla upplevelserna för resenärerna.”

    Som ett steg i sin nordiska expansion slutförde den finländska trafikoperatören VR sitt förvärv av snabbtåget MTRX i maj i år. Sedan dess har förändringsarbetet pågått.

    Svenska resenärers bild av tågresor påverkas av höga priser och förseningar

    Det första gröna VR-tåget hade premiär igår och gick från Stockholms centralstation till Göteborgs centralstation. På vägen gjorde tåget de ordinarie stoppen i Katrineholm, Skövde, Herrljunga och Alingsås. Trafiken fortsätter i samma omfattning som tidigare med 126 avgångar per vecka. Vilket är en dryg tredjedel av alla snabbtågsavgångar på sträckan.

    “Vi behåller allt som gjort MTRX till tågresenärernas favorit åtta år i rad tack vare alla engagerade MTRX-medarbetare.” Säger Elisa Markula, VD för VR Group. “Samtidigt ska vi fortsätta att utveckla tågresandet i Sverige. Våra mätningar visar att svenskar är mer negativt inställda till tågresande i allmänhet än i Finland, och att de svenska resenärernas bild av tågresor påverkas av höga priser, inställda tåg och förseningar. Den här negativa upplevelsen tror vi att vi kan förbättra och skapa en mer positiv attityd till tåg.”

    MTRX har under åtta års tid haft de nöjdaste tågresenärerna i Sverige, enligt Svenskt Kvalitetsindex. I årets mätning var MTRX till och med det mest populära reseföretaget överhuvudtaget.

    Tågresande uppfattas inte lika positivt i Sverige som det görs i Finland

    Precis som MTRX har även VR ett mycket gott anseende bland resenärerna hemma i Finland, enligt en undersökning av analysföretaget Nepa. Undersökningen, som är genomförd både i Sverige och i Finland, visar också att tågresandet i Sverige inte uppfattas lika positivt som i Finland. I Sverige överväger 61 procent möjligheten att ta tåget vid längre resor medan motsvarande siffra i Finland är 64 procent. Dessutom säger svenskarna att de vill åka tåg i mindre omfattning framöver. När det gäller inrikes långdistansresor med tåg så planerar 12 procent av svenskarna att resa mindre med tåg och bara 7 procent vill resa mer. Motsvarande siffror i Finland är att 8 procent vill resa mer med tåg och bara 5 procent vill resa mindre.

    “Det är med nöjda resenärer som vi kan få fler att välja tåget, vilket inte minst är viktigt ur hållbarhetssynpunkt. Erfarenheten i Finland och även från MTRX här i Sverige visar att det absolut går att få nöjda tågresenärer. Faktum är att Sverige och Finland är ganska lika som tågländer, både när det gäller väderförhållanden och infrastruktur samt i resmönster och punktlighet.” Säger Elisa Markula

    Undersökningen genomfördes av analysföretaget Nepa i Sverige och Finland under januari och februari 2024. Totalt intervjuades 1027 personer i Sverige och 1014 personer i Finland.

    VR:s kundnöjdhet är högre än de flesta reseföretag i Sverige och Finland

    MTRX, som nu blir VR, har länge haft en bättre punktlighet på sträckan Stockholm-Göteborg än annan trafik. Under första halvåret 2024 var punktligheten 71 procent, vilket är 8 procentenheter högre än andra snabbtåg på sträckan. Det beror framför allt på att punktligheten sedan starten har prioriterats högt i företagets alla delar, hela vägen från trafikplaneringen till lokförare och servicevärdar. Dessutom är tågen moderna och väl anpassade för det nordiska klimatet.

    Marknaden för kommersiell fjärrtågstrafik i Sverige är ungefär dubbelt så stor som i Finland. Det är därför en intressant marknad för VR. Under de senaste åren har bolaget förändrats från att vara en statlig tågoperatör med verksamhet enbart i Finland till en kommersiell aktör på den konkurrensutsatta nordiska trafikmarknaden, där reseupplevelsen är en avgörande konkurrensfaktor. VR har även sedan 2022 etablerat sig inom upphandlad kollektivtrafik i Sverige. Exempelvis blev det nyligen klart att de kommer att driva trafiken åt Norrtåg AB.

    VR:s NPS-värde, som mäter kundnöjdhet, ligger i Finland på +20. Vilket är högre än de flesta reseföretag, såväl i Sverige som i Finland.

    Här kan ni läsa mer om MTRX på Turismnytt.

    • Text: VR/MTRX
    • Foto: VR/Johan Dirfors
    Tweet
  • Sänkt moms på livsmedel - Hur påverkar det hotell och restauranger
    2025-11-28 00:03

    Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det

    Tydlig redovisning av nya regler kring moms på livsmedel och tips på hur ni ska hantera det

  • Måltidsturism - Rosendals Trädgård, Herbarium Restaurang och Trädgårdsbar 2025
    2025-11-24 22:20

    Biancas Trendrapport 2026 – Måltidsturismens stora genombrottsår

    I detta uttömmande blogginlägg siar Bianca Brandon-Cox om framtiden…

  • Stad i ljus i Skövde 2026 - besöksnäring
    2025-11-24 05:34

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 2025

    Mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden

  • Food Family, ett nytt samlingsnamn med uppskattade restauranger, mötesplatser och hotell. På scenen Maria Stridh VD och delägare (höger) samt moderator Maria Torén (vänster)
    2025-11-23 23:21

    Restaurangfamilj lanserar Food Family – Service Inifrån och Ut

    Food Family är ett nytt samlingsnamn med några av Sveriges mest uppskattade restauranger, mötesplatser och hotell.

  • Vasamuseets chef Jenny Lind och Lidl Sveriges VD Jakob Josefsson med de fyra produkterna som tagits fram till förmån för Stötta Vasa.
    2025-11-22 00:43

    Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för att stötta skeppet Vasa

    Skeppet har överlevt i snart 400 år – men nu behöver hon ny stöttning. Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för det ändamålet.

  • Antalet flygförbindelser i Stockholmsregionen minskade med fyra procent mellan 2023 och 2025. Rapporten visar att Arlanda nu står för 99 procent av regionens flygtrafik, men tillgänglighet behöver bli bättre.
    2025-11-22 00:18

    Swedavia – Arlandas tillgänglighet behöver stärkas

    Stockholmsregionens antal flygförbindelser har minskat mellan åren 2023 och 2025. Det visar årets rapport från Copenhagen Economics.

  • Moder och Bókun i partnerskap illustrerat med Brändön Lodge
    2025-11-21 13:19

    Moder-Bokun-partnerskapet – En ny definition av upplevelsedriven gästfrihet

    Partnerskapet möjliggör att förena rumshantering, upplevelser och global distribution i ett enda sömlöst flöde

  • Johanna Hemming Ny VD för Visit Dalarna
    2025-11-21 11:15

    Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna

    Tillträder den 1 mars 2026

  • Hur gick det för Göteborgs besöksnäring under oktober? Liseberg bjöd på Halloween.
    2025-11-20 23:55

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2025

    Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Utvecklingen för destinationen fortsätter att vara positiv.

  • Besök på smedjan Nohab Trollhättan i samband med avslutningen av projektet Upplevelsenäring
    2025-11-20 17:48

    Upplevelser som utvecklar platser – slutkonferens för Interreg-projektet Upplevelsenäring

    Projektet har varit ett gränsöverskridande samarbete mellan Trollhättan, Lysekil och Fredrikstad

  • Veckans profil

    Joel Salo, Utvecklingschef på r360

    Joel Salo

    Utvecklingschef på r360

    Snart är det vinter och fjälldestinationerna förbereder sig inför öppning. Det gör även r360 Resorts Systems, som systemleverantör till fjälldestinationerna

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet

    • Inspelat webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Inspelat webbinarium: Kunskap och analys inom måltidsturism

    • Anmäl dig till Swedish Workshop Kiruna 2026

  • Visit Sweden delar kunskaper

    • Visit Sweden hjälper dig förstå framtidens besökare

    • Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer

    • Visa fler inlägg från Visit Sweden

  • Händelser i branschen

    • Besöksnäring på agendan
      2025-12-03
      • Stockholm
      • skr.se/skr/tjanster/evenemang/hittaevenemang/kalenderhandelser/besoksnaringpaagendan2025.91040.html
    • FFCR (Fastfood & Café & Restaurant Expo) 28-29 januari
      2026-01-28
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/
    • Regional kunskapsdag för turism- och besöksnäring i Örebro län
      2026-01-28
      • Grythyttan
      • orta.regionorebrolan.se/sv/tillsammans-skapar-vi-fler-besoksanledningar/regional-kunskapsdag-for-turism--och-besoksnaringen-i-orebro-lan/
    • Global Revenue Forum
      2026-01-29
      • Stockholm
    • Ö – och Skärgårdsriksdagen – Save the date
      2026-03-18
      • ??
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • norrkoping/inbjudan-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    • Swedish Workshop i Kiruna 21-22 april
      2026-04-21
      • Kiruna
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-11-24 22:20

      Biancas Trendrapport 2026 – Måltidsturismens stora genombrottsår

      Bianca Brandon-Cox siar om framtiden… Observera: Detta är ett önskat framtida scenario base...

    • 2025-11-19 21:42

      Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer

      Gästerna säger att de älskar din plats, men när du googlar ditt eget företag syns du inte. Samtidigt pratar alla ...

    • 2025-11-21 11:15

      Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna

      Nu är det klart att Johanna Hemming från och med den 1 mars 2026 blir ny vd för destinationsbolaget Visi...

    • 2025-11-20 09:04

      Starkt bokningstryck inför SkiStars säsongsöppning – rekordintresse för jul och nyår i fjällen – uppdaterad

      SkiStar går in i vintersäsongen med ett rekordstort intresse för jul- och nyårsresor till fjällen. Den gynnsamma...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attrakt...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, AI-verktyg, trender och hållbara måltidskoncept

      Fyra dagar i smakens och stolthetens tecken! Under två dagar i Trondheim och två dagar på Hitra och Frøya fick jag (Bianca ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet