-
Premiär för det gröna tåget – MTRX byter namn till VR
Den 26 augusti bytte MTRX namn till VR och det första gröna VR-snabbtåget avgick från Stockholms centralstation till Göteborg. Namnbytet sker sedan den finska statliga tågoperatören VR köpte MTRX tidigare i år.
Jämfört med Sverige har finländare en mer positiv syn på tågresande, visar en undersökning från analysföretaget Nepa. Och medan finländare vill öka sitt tågresande är situationen den motsatta i Sverige. Det vill VR ändra på.
Kommer att känna igen den höga punktlighet som MTRX är känd för
För resenärerna innebär förändringen att de ska börja hålla utkik efter ett grönt tåg på plattformen. Samtidigt har en ny webbplats för biljettköp och trafikinformation lanserats på www.vrresa.se. Samtliga tåg väntas ha fått sitt nya gröna utseende senare i höst.
“Som VR kommer vi att fortsätta växa på sträckan Stockholm-Göteborg.” Säger Filip Thunell, VD för VR Snabbtåg Sverige. “Resenärerna kommer att känna igen allt som vi är kända för, såsom vår goda service och höga punktlighet. Det nya är att vi heter VR, att våra tåg kommer att vara gröna samt att vi kommer att använda oss av VR:s långa erfarenhet för att ytterligare utveckla upplevelserna för resenärerna.”
Som ett steg i sin nordiska expansion slutförde den finländska trafikoperatören VR sitt förvärv av snabbtåget MTRX i maj i år. Sedan dess har förändringsarbetet pågått.
Svenska resenärers bild av tågresor påverkas av höga priser och förseningar
Det första gröna VR-tåget hade premiär igår och gick från Stockholms centralstation till Göteborgs centralstation. På vägen gjorde tåget de ordinarie stoppen i Katrineholm, Skövde, Herrljunga och Alingsås. Trafiken fortsätter i samma omfattning som tidigare med 126 avgångar per vecka. Vilket är en dryg tredjedel av alla snabbtågsavgångar på sträckan.
“Vi behåller allt som gjort MTRX till tågresenärernas favorit åtta år i rad tack vare alla engagerade MTRX-medarbetare.” Säger Elisa Markula, VD för VR Group. “Samtidigt ska vi fortsätta att utveckla tågresandet i Sverige. Våra mätningar visar att svenskar är mer negativt inställda till tågresande i allmänhet än i Finland, och att de svenska resenärernas bild av tågresor påverkas av höga priser, inställda tåg och förseningar. Den här negativa upplevelsen tror vi att vi kan förbättra och skapa en mer positiv attityd till tåg.”
MTRX har under åtta års tid haft de nöjdaste tågresenärerna i Sverige, enligt Svenskt Kvalitetsindex. I årets mätning var MTRX till och med det mest populära reseföretaget överhuvudtaget.
Tågresande uppfattas inte lika positivt i Sverige som det görs i Finland
Precis som MTRX har även VR ett mycket gott anseende bland resenärerna hemma i Finland, enligt en undersökning av analysföretaget Nepa. Undersökningen, som är genomförd både i Sverige och i Finland, visar också att tågresandet i Sverige inte uppfattas lika positivt som i Finland. I Sverige överväger 61 procent möjligheten att ta tåget vid längre resor medan motsvarande siffra i Finland är 64 procent. Dessutom säger svenskarna att de vill åka tåg i mindre omfattning framöver. När det gäller inrikes långdistansresor med tåg så planerar 12 procent av svenskarna att resa mindre med tåg och bara 7 procent vill resa mer. Motsvarande siffror i Finland är att 8 procent vill resa mer med tåg och bara 5 procent vill resa mindre.
“Det är med nöjda resenärer som vi kan få fler att välja tåget, vilket inte minst är viktigt ur hållbarhetssynpunkt. Erfarenheten i Finland och även från MTRX här i Sverige visar att det absolut går att få nöjda tågresenärer. Faktum är att Sverige och Finland är ganska lika som tågländer, både när det gäller väderförhållanden och infrastruktur samt i resmönster och punktlighet.” Säger Elisa Markula
Undersökningen genomfördes av analysföretaget Nepa i Sverige och Finland under januari och februari 2024. Totalt intervjuades 1027 personer i Sverige och 1014 personer i Finland.
VR:s kundnöjdhet är högre än de flesta reseföretag i Sverige och Finland
MTRX, som nu blir VR, har länge haft en bättre punktlighet på sträckan Stockholm-Göteborg än annan trafik. Under första halvåret 2024 var punktligheten 71 procent, vilket är 8 procentenheter högre än andra snabbtåg på sträckan. Det beror framför allt på att punktligheten sedan starten har prioriterats högt i företagets alla delar, hela vägen från trafikplaneringen till lokförare och servicevärdar. Dessutom är tågen moderna och väl anpassade för det nordiska klimatet.
Marknaden för kommersiell fjärrtågstrafik i Sverige är ungefär dubbelt så stor som i Finland. Det är därför en intressant marknad för VR. Under de senaste åren har bolaget förändrats från att vara en statlig tågoperatör med verksamhet enbart i Finland till en kommersiell aktör på den konkurrensutsatta nordiska trafikmarknaden, där reseupplevelsen är en avgörande konkurrensfaktor. VR har även sedan 2022 etablerat sig inom upphandlad kollektivtrafik i Sverige. Exempelvis blev det nyligen klart att de kommer att driva trafiken åt Norrtåg AB.
VR:s NPS-värde, som mäter kundnöjdhet, ligger i Finland på +20. Vilket är högre än de flesta reseföretag, såväl i Sverige som i Finland.
Här kan ni läsa mer om MTRX på Turismnytt.
- Text: VR/MTRX
- Foto: VR/Johan Dirfors
-
Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det
Tydlig redovisning av nya regler kring moms på livsmedel och tips på hur ni ska hantera det
-
Biancas Trendrapport 2026 – Måltidsturismens stora genombrottsår
I detta uttömmande blogginlägg siar Bianca Brandon-Cox om framtiden…
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 2025
Mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden
-
Restaurangfamilj lanserar Food Family – Service Inifrån och Ut
Food Family är ett nytt samlingsnamn med några av Sveriges mest uppskattade restauranger, mötesplatser och hotell.
-
Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för att stötta skeppet Vasa
Skeppet har överlevt i snart 400 år – men nu behöver hon ny stöttning. Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för det ändamålet.
-
Swedavia – Arlandas tillgänglighet behöver stärkas
Stockholmsregionens antal flygförbindelser har minskat mellan åren 2023 och 2025. Det visar årets rapport från Copenhagen Economics.
-
Moder-Bokun-partnerskapet – En ny definition av upplevelsedriven gästfrihet
Partnerskapet möjliggör att förena rumshantering, upplevelser och global distribution i ett enda sömlöst flöde
-
Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna
Tillträder den 1 mars 2026
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Utvecklingen för destinationen fortsätter att vara positiv.
-
Upplevelser som utvecklar platser – slutkonferens för Interreg-projektet Upplevelsenäring
Projektet har varit ett gränsöverskridande samarbete mellan Trollhättan, Lysekil och Fredrikstad
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Biancas Trendrapport 2026 – Måltidsturismens stora genombrottsår
Bianca Brandon-Cox siar om framtiden… Observera: Detta är ett önskat framtida scenario base...
-
Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer
Gästerna säger att de älskar din plats, men när du googlar ditt eget företag syns du inte. Samtidigt pratar alla ...
-
Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna
Nu är det klart att Johanna Hemming från och med den 1 mars 2026 blir ny vd för destinationsbolaget Visi...
-
Starkt bokningstryck inför SkiStars säsongsöppning – rekordintresse för jul och nyår i fjällen – uppdaterad
SkiStar går in i vintersäsongen med ett rekordstort intresse för jul- och nyårsresor till fjällen. Den gynnsamma...
-
-
Gästbloggare
-