-
Rederier funderar på att flagga svenskt
Nu kan Sverige bli några rederier rikare. Den finska regeringen befinner sig under stor kostnadspress och måste spara på det som går – däribland stödet till passagerarrederierna.
Efter det politiska utspelet så reagerade rederierna starkt och hotade att flagga svenskt istället. Viking Line meddelade att man skulle ha ett möte för att diskutera hur de skulle flagga men den svenska ligger då bäst till. Sjömansunionen protesterade också mot detta förslag och uttalade sig i ett pressmeddelande att detta skulle innebära en ”katastrof för sjöfartsbranschen i Finland”. Enligt deras prognos så skulle 4.000 arbetstillfällen försvinna. Den finska regeringen har lovat många nya jobb så det blir ett bakslag i deras politik om stödet till rederierna minskas.
Rederiet NLC Ferry, som äger Wasaline, skulle troligtvis få lägga ned trafiken mellan Vasa och Umeå utan statsstöd. Detta kan få långgående konsekvenser också för svensk turism då många finländare och ryssar tar färjan över till Sverige för att semestra.
Rederierna har de senaste åren gått med på flera åtgärder för att få behålla stödet på den nivå det är idag så nu har det tagit stopp med eftergifter.
Rederierna tror inte att den finska regeringen kommer att gå så långt som att sänka stödet då det betyder för mycket för Finland.
- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 41 -25
Mest under Destination, Mat och Dryck samt Stöd/Utmärkelser/initiativ
-
Västerbottens besöksnäringsdagar 2025 i Lycksele – del 1
Region Västerbotten Turism bjöd på besöksnäringsdagar med deltagare från de flesta av regionens destinationer samt besöksnäringsföretagare
-
Busstorget återvänder till Hotel Tylösand i april
Sveriges största mötesplats för turistbussbranschen, kommer att genomföras på Hotel Tylösand i april 2026
-
Så når och attraherar vi internationella gäster – 9 steg till framgång
Marcus Ståhl bloggar om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attraktiva för internationella gäster
-
Nomineringar till Stora Turismpriset – museer, arrangemang och hotell
Som alltid är många värdiga besöksnäringsaktörer nominerade till Stora Turismpriset. I år är det allt från en vandringsled till mathantverk.
-
Lidköping eller Linköping? När förväxlingen blev till kampanjidé
Inspirerad av Visit Swedens kampanj “Sweden (not Switzerland)” skapade Lidköping och Linköping en liknande kampanj
-
Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Gnuttarna och eldshow
Den 8 oktober var Turismnytt på pressvisningen av Halloween på Gröna Lund. Evenemanget på 18 dagar är mer eftertraktat än någonsin.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Destinationen ser en stark efterfrågan nu under hösten.
-
Region Halland lyfter konsten i samverkan med 21 aktörer
Region Halland lanserar nu konceptet Art Halland. Målet är att inspirera fler att uppleva regionens rika utbud av konst.
-
James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 2026
Utställningen James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 20 februari 2026. Besökare får ta del av hans bedrifter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Gröna Lund uppmanar lättskrämda att ”Ghosta Grönan” i ny reklamfilm för Halloween
Mellan den 10 oktober-9 november arrangeras Halloween på Gröna Lund för åttonde gången. I år har...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang och...
-
Gotländska näringslivsprofiler startar ny flyglinje till Bromma
Efter att flyglinjen Visby–Bromma lades ner i december i fjol går nu sju framstående gotländska entreprenörer sam...
-
Stockholmsmässan satsar framåt – ny VD och strategisk inriktning
Stockholmsmässan tar sikte på framtiden med en en ny inriktning för verksamheten. Syftet är att ...
-
-
Gästbloggare
-