-
Resebemanning har nytt namn, ny logga och ny hemsida
-
Du driver företaget Resebemanning, Jannica, och namnet talar ju för sig självt men vad är er specialitet mer exakt?
Bra att du frågar för det kan uppstå förvirring om namnet som skapades 2012. Bemanning förstår man som kund men att vi till 90% av vår tid gör rekryteringar till fasta tjänster kan det råda förvirring om. Därför uppdaterar vi nu vår logga/hemsida mm med vårt nya namn: Resebemanning & Rekrytering
-
I början jobbade ni väl mest med resebyråer, men vad kan ni göra för de företag som jobbar i, och med, svensk besöksnäring i första hand?
Ja när vi startade för 12 år sedan var fokuset på resebranschen men sedan 7-8 års tid tar vi oss an uppdrag i hela turismbranschen på alla nivåer. Allt från en VD på ett Hotell till en guide i fjällen!
-
Hur ser läget ut nu i vår mot bakgrund av den skriande personalbristen som var efter pandemin och nu har följts av högre kostnader på alla fronter, även på personalsidan? Är det fortfarande svårt att hitta rätt kompetens eller börjar det bli balans?
Det skulle jag inte vilja säga att det är för oss. Vi är experter på search och har ett mycket stort nätverk med både arbetssökande samt kunder. Ca 11 000 följer oss på våra sociala mediekanaler (Facebook/LinkedIn/Instagram) och vi har en kandidatbas med ca 4500 kandidater registrerade.
-
Kan ni hjälpa till med personal till alla funktioner och på alla nivåer eller var är ni till störst hjälp?
Ja absolut, svaret är JA! Men vår styrka i form av kandidater ligger på expertis, kunnande och senioritet. Så ”timmisar” på första jobb är inte uppdrag vi brukar ta oss an speciellt ofta.
-
Hur stor andel av de konsulter ni hyr ut ibland blir sedan anställda av uppdragsgivaren för att de är så nöjda med personen?
Minst varannan, oftast fler. Att kunna matcha till en fast tjänst känns riktigt bra. Det blir som en hyrrekrytering där både kund och kandidat får känna på varandra innan fast anställning erbjuds.
-
Vad skall en personalansvarig som söker en eller flera personer tänka på när de kontaktar er för att det ska bli en smidig process och bra utfall? Är det något ni gör annorlunda?
Vi vill ha en tydlig kommunikation med en öppen och ärlig relation både när det rör kunder och kandidater. Jag tror att man som företag gillar oss för vår personlighet, snabbhet samt expertis från branschen!
-
Vilka tre egenskaper/förmågor/kunskaper ska en sökande ha för att ha störst chans att få ett jobb via er?
Det är få anställningar vi erbjuder direkt hos oss då vi oftast arbetar på uppdrag av kund för en fast anställning direkt hos kunden. ”Var-dig-själv”-egenskapen kommer man längst med!
-
Efter pandemin hörde man att många av de arbetssökande ställde enormt stora krav på arbetsgivare för att ta ett jobb. Utifrån det, vad behöver arbetsgivare tänka på för att vara attraktiva och tillräckligt intressanta?
FLEXIBLA, FLEXIBLA, FLEXIBLA!
-
Det är alltså så att man måste jobba med sitt arbetsgivarvarumärke både för att behålla den personal man har och kunna rekrytera den personal man vill ha?
ABSOLUT! Det är allt för ofta vi hör av kandidater som registrerar sitt cv hos oss att de aldrig får återkoppling på de jobb de sökt direkt hos olika företag. Det ger direkt en negativ klang för dessa företag. Det kan vara lätt att hamna där som kund om man själv vill sköta sin rekrytering av personal men vare sig har tiden eller kompetensen för den. Tipset för att behålla ett gott varumärke är att vid rekrytering använda ett kunnigt och professionellt rekryteringsföretag. Då behöver man som kund enbart intervjua och träffa slutkandidater och aldrig oroa sig för att man inte hunnit svara alla med mera.
-
Vad ska en sökande tänka på och varför ska de kontakta er för att hitta sitt nya jobb?
1. Att börja med att connecta med oss på https://jobb.resebemanning.se/connect för att löpande få mejlat tips på lediga tjänster. Plus att vi då har cv:t i basen där vi searchar kandidater.
2. Följa oss på Facebook, LinkedIn och Instagram för att få jobbsökartips, se våra lediga tjänster samt lära känna oss.
3. Ha ett tydligt cv helst med foto så att vi lätt kan förstå dig samt betydligt lättare komma ihåg dig. Ett ansikte kommer man lättare ihåg än en massa text -
Hur lockar ni dem som lämnat besöksnäringen för jobb i andra branscher, att söka sig hit igen?
För att som alla vet så är det den allra bästa branschen med de härligaste människorna!!! Plus att lönenivån är något högre än innan pandemin och att flexibiliteten med bland annat hybridarbete är större idag.
-
Vilken är den mest annorlunda tjänsten ni har hjälpt till att tillsätta?
Roller som rekryterare hos oss på Resebemanning & Rekrytering! Där krävs en härlig, säljande och noggrann personlighet, djup kunskap och erfarenhet om branschens alla delar samt ett tänk som är att ingenting är omöjligt!
Läs tidigare intervjuer från Veckans Profil här
- Text: Jakob Norrby och Jannica Grönqvist
- Foto: Resebemanning
-
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen.
-
Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång
Snart startar SM-veckan i Norrköping, en idrottsfest som invigs den 24 juni och samlar svenska mästerskap i 24 idrotter.
-
Swedish Lapland – satsning på destinationshotell i nytt projekt
Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats finansiering för projektet AHEAD som ska stärka Norrbottens destinationshotell.
-
Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske
2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.
-
Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson
Katrineholm satsar på två gratiskonserter i sommar. Det ska bidra till att stärka kommunens attraktionskraft.
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter 23 år som en kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination Nu bli...
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut
Arlandautredningen är klar. Samtidigt ges direktiv för ytterligare en utredning för övriga flygplatser. Men vad F...
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Nu ska Lidköping och Linköping stoppa förväxlingen av städerna
Svenska och internationella besökare, studenter och till och med Abba-Benny – det är många som blandar ihop Lidkö...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
-
Gästbloggare
-