-
Scandic lanserar ett nytt lojalitetsprogram – Scandic Friends
Scandic lanserade den 27 augusti ett nytt lojalitetsprogram som stärker det kommersiella gästerbjudandet, bygger starkare lojalitet och skapar mer relevanta upplevelser. Scandic Friends har byggts om från grunden och erbjuder nu en mer förmånlig, personlig och digitaliserad medlemsupplevelse.
Nya Scandic Friends går från fem, till sju medlemsnivåer
Scandic Friends är det största lojalitetsprogrammet inom den nordiska hotellbranschen med tre miljoner medlemmar. Med fokus på att utveckla och förbättra lojalitetsprogrammet ytterligare är målsättningen att fördubbla antalet medlemmar fram till 2030. Under 2023 representerade Scandic Friends cirka 38 procent av andelen sålda rumsnätter.
Nya Scandic Friends har en ny struktur och design och går från fem, till sju medlemsnivåer. Varje nivå innehåller noga utvalda förmåner och erbjudanden som möter gästernas behov. Oavsett om medlemmarna interagerar med Scandic ofta eller mer sällan. Även medlems- och nivåspecifika erbjudanden förbättras. Det blir enklare att tjäna och lösa in poäng, ta del av olika förmåner och avancera inom programmet. Det ger möjligheter till att förbättra sin vistelse genom tilläggstjänster.
”Lojala och återkommande gäster är väldigt viktigt för oss på Scandic. De driver inte bara vår tillväxt, utan skapar också en stark och stabil gemenskap kring våra varumärken. Vi har nu en solid plattform för en förbättrad medlemsupplevelse och skapat förutsättningar för en fortsatt utveckling av programmet och nya spännande partnerskap. Detta tillåter oss att fortsätta bygga långvariga relationer med starkare incitament att välja Scandic för framtida hotellbokningar.” Säger Jens Mathiesen, VD och koncernchef på Scandic Hotels Group.
Har lagt stor vikt på att skapa ett ekosystem som kan utvecklas
En viktig del i utvecklingsarbetet av programmet har varit att analysera och genomföra djupintervjuer med befintliga och potentiella medlemmar samt av resemarknaden och andra branscher. Nya Scandic Friends är därför byggt på dessa insikter i kombination med Scandics kunddata för att ge en mer skräddarsydd och personlig medlemsupplevelse. Med ambitionen att öka medlemmarnas interaktion, incitament och engagemang i Scandic över tid.
”Ett gästfokuserat lojalitetsprogram skapat för att ta vara på varje medlemsinteraktion har varit grundläggande fokus under hela utvecklingen. Vi har lagt stor vikt på digitala investeringar för att möjliggöra och skapa ett ekosystem som vi kan utveckla över tid. Detta är bara starten och jag är övertygad om att våra medlemmar kommer att uppskatta nya funktioner och erbjudanden som successivt kommer adderas framöver.” Säger Thérèse Cedercreutz, Chief Commercial Officer på Scandic Hotels Group.
Är startskottet på nästa generations lojalitetsprogram
Nya Scandic Friends träder i kraft från 27 augusti. Under dagarna flyttas nuvarande medlemmar successivt in i det nya Scandic Friends.
Lanseringen är startskottet på nästa generations lojalitetsprogram. Fler nyheter, personliga förmåner och erbjudanden kommer att adderas i programmet framöver.
Här kan ni läsa mer om Scandic på Turismnytt.
- Text: Scandic Hotels Group
- Foto: Scandic Hotels Group
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som kommer minska utsläppen.
-
Ny rockfestival till Norrköping sommaren 2026
Lördagen den 11 juli 2026 arrangeras Rock The Night Festival i Norrköping. Det är Sveriges största tribute-festival.
-
Naturturismföretagen hotas av konkurs efter beslut av Jordbruksverket – uppdaterad 2 november
Naturturismföretagen hotas av konkurs då Jordbruksverket plötsligt dragit tillbaka sitt godkännande av ett stort projekt.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Möt Joel som är utvecklingschef för Sveriges ledande bokningssystem för fjälldestinationer
Hej Joel Salo! Hur är det med dig? Det är bara fint, tack! Börjar bli varm i kläderna på företaget nu efter (snar...
-
Ny rockfestival till Norrköping sommaren 2026
Nästa sommar får Norrköping en ny rockfestival i sitt repertoar. Lördagen den 11 juli arrangeras Rock The...
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflyg...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
-
Gästbloggare
-