-
Scandic lanserar ett nytt lojalitetsprogram – Scandic Friends
Scandic lanserade den 27 augusti ett nytt lojalitetsprogram som stärker det kommersiella gästerbjudandet, bygger starkare lojalitet och skapar mer relevanta upplevelser. Scandic Friends har byggts om från grunden och erbjuder nu en mer förmånlig, personlig och digitaliserad medlemsupplevelse.
Nya Scandic Friends går från fem, till sju medlemsnivåer
Scandic Friends är det största lojalitetsprogrammet inom den nordiska hotellbranschen med tre miljoner medlemmar. Med fokus på att utveckla och förbättra lojalitetsprogrammet ytterligare är målsättningen att fördubbla antalet medlemmar fram till 2030. Under 2023 representerade Scandic Friends cirka 38 procent av andelen sålda rumsnätter.
Nya Scandic Friends har en ny struktur och design och går från fem, till sju medlemsnivåer. Varje nivå innehåller noga utvalda förmåner och erbjudanden som möter gästernas behov. Oavsett om medlemmarna interagerar med Scandic ofta eller mer sällan. Även medlems- och nivåspecifika erbjudanden förbättras. Det blir enklare att tjäna och lösa in poäng, ta del av olika förmåner och avancera inom programmet. Det ger möjligheter till att förbättra sin vistelse genom tilläggstjänster.
”Lojala och återkommande gäster är väldigt viktigt för oss på Scandic. De driver inte bara vår tillväxt, utan skapar också en stark och stabil gemenskap kring våra varumärken. Vi har nu en solid plattform för en förbättrad medlemsupplevelse och skapat förutsättningar för en fortsatt utveckling av programmet och nya spännande partnerskap. Detta tillåter oss att fortsätta bygga långvariga relationer med starkare incitament att välja Scandic för framtida hotellbokningar.” Säger Jens Mathiesen, VD och koncernchef på Scandic Hotels Group.
Har lagt stor vikt på att skapa ett ekosystem som kan utvecklas
En viktig del i utvecklingsarbetet av programmet har varit att analysera och genomföra djupintervjuer med befintliga och potentiella medlemmar samt av resemarknaden och andra branscher. Nya Scandic Friends är därför byggt på dessa insikter i kombination med Scandics kunddata för att ge en mer skräddarsydd och personlig medlemsupplevelse. Med ambitionen att öka medlemmarnas interaktion, incitament och engagemang i Scandic över tid.
”Ett gästfokuserat lojalitetsprogram skapat för att ta vara på varje medlemsinteraktion har varit grundläggande fokus under hela utvecklingen. Vi har lagt stor vikt på digitala investeringar för att möjliggöra och skapa ett ekosystem som vi kan utveckla över tid. Detta är bara starten och jag är övertygad om att våra medlemmar kommer att uppskatta nya funktioner och erbjudanden som successivt kommer adderas framöver.” Säger Thérèse Cedercreutz, Chief Commercial Officer på Scandic Hotels Group.
Är startskottet på nästa generations lojalitetsprogram
Nya Scandic Friends träder i kraft från 27 augusti. Under dagarna flyttas nuvarande medlemmar successivt in i det nya Scandic Friends.
Lanseringen är startskottet på nästa generations lojalitetsprogram. Fler nyheter, personliga förmåner och erbjudanden kommer att adderas i programmet framöver.
Här kan ni läsa mer om Scandic på Turismnytt.
- Text: Scandic Hotels Group
- Foto: Scandic Hotels Group
-
RNBT – nätverket är nu fulltaligt och täcker hela Sverige
Regionala Nätverket för besöksnäring och Turism (RNBT) meddelar med stor glädje att samtliga Sveriges regioner är nu representeras.
-
Ironman Kalmar 2025 är fullbokat – totalt 2 850 atleter
Nu är alla startplatser bokade till Ironman Kalmar 2025, som äger rum den 16 augusti. Antalet internationella deltagare är rekordhögt.
-
Visit Dalarna tilldelas internationellt guld för klusterarbete
Visit Dalarna har lyckats uppnå ESCA guld. Inom branschkod besöksnäring är destinationsbolaget den enda i världen med guldcertifiering.
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser, en direkt konsekvens av en utmanande ekon...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
I samband med ett kundevent i Gdansk i maj 2024 hade Marknadsutvecklare Annika Torstenson från Vrak ̵...
-
-
Gästbloggare
-