-
Scandic lanserar ett nytt lojalitetsprogram – Scandic Friends
Scandic lanserade den 27 augusti ett nytt lojalitetsprogram som stärker det kommersiella gästerbjudandet, bygger starkare lojalitet och skapar mer relevanta upplevelser. Scandic Friends har byggts om från grunden och erbjuder nu en mer förmånlig, personlig och digitaliserad medlemsupplevelse.
Nya Scandic Friends går från fem, till sju medlemsnivåer
Scandic Friends är det största lojalitetsprogrammet inom den nordiska hotellbranschen med tre miljoner medlemmar. Med fokus på att utveckla och förbättra lojalitetsprogrammet ytterligare är målsättningen att fördubbla antalet medlemmar fram till 2030. Under 2023 representerade Scandic Friends cirka 38 procent av andelen sålda rumsnätter.
Nya Scandic Friends har en ny struktur och design och går från fem, till sju medlemsnivåer. Varje nivå innehåller noga utvalda förmåner och erbjudanden som möter gästernas behov. Oavsett om medlemmarna interagerar med Scandic ofta eller mer sällan. Även medlems- och nivåspecifika erbjudanden förbättras. Det blir enklare att tjäna och lösa in poäng, ta del av olika förmåner och avancera inom programmet. Det ger möjligheter till att förbättra sin vistelse genom tilläggstjänster.
”Lojala och återkommande gäster är väldigt viktigt för oss på Scandic. De driver inte bara vår tillväxt, utan skapar också en stark och stabil gemenskap kring våra varumärken. Vi har nu en solid plattform för en förbättrad medlemsupplevelse och skapat förutsättningar för en fortsatt utveckling av programmet och nya spännande partnerskap. Detta tillåter oss att fortsätta bygga långvariga relationer med starkare incitament att välja Scandic för framtida hotellbokningar.” Säger Jens Mathiesen, VD och koncernchef på Scandic Hotels Group.
Har lagt stor vikt på att skapa ett ekosystem som kan utvecklas
En viktig del i utvecklingsarbetet av programmet har varit att analysera och genomföra djupintervjuer med befintliga och potentiella medlemmar samt av resemarknaden och andra branscher. Nya Scandic Friends är därför byggt på dessa insikter i kombination med Scandics kunddata för att ge en mer skräddarsydd och personlig medlemsupplevelse. Med ambitionen att öka medlemmarnas interaktion, incitament och engagemang i Scandic över tid.
”Ett gästfokuserat lojalitetsprogram skapat för att ta vara på varje medlemsinteraktion har varit grundläggande fokus under hela utvecklingen. Vi har lagt stor vikt på digitala investeringar för att möjliggöra och skapa ett ekosystem som vi kan utveckla över tid. Detta är bara starten och jag är övertygad om att våra medlemmar kommer att uppskatta nya funktioner och erbjudanden som successivt kommer adderas framöver.” Säger Thérèse Cedercreutz, Chief Commercial Officer på Scandic Hotels Group.
Är startskottet på nästa generations lojalitetsprogram
Nya Scandic Friends träder i kraft från 27 augusti. Under dagarna flyttas nuvarande medlemmar successivt in i det nya Scandic Friends.
Lanseringen är startskottet på nästa generations lojalitetsprogram. Fler nyheter, personliga förmåner och erbjudanden kommer att adderas i programmet framöver.
Här kan ni läsa mer om Scandic på Turismnytt.
- Text: Scandic Hotels Group
- Foto: Scandic Hotels Group
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen. Trots detta är finansieringen av skötsel av lederna sårbar.
-
Svenska Möten tillgänglighetsanpassar sin webbplats
Svenska Möten fortsätter sitt hållbarhetsarbete och stärker sin position som en drivande kraft för ökad inkludering inom mötesbranschen.
-
Swedavia – tre nya flygplatser når högsta klimatcertifieringen
Visby Airport, Åre Östersund Airport och Kiruna Airport har nått Airport Carbon Accreditations nivå 5. Sju av tio Swedavia-flygplatser är certifierade på den högsta nivån.
-
Västkusten fortsatt i topp som campingdestination
Ny statistik visar att 6 kommuner på Västkusten finns med på topp 10-listan gällande antalet gästnätter på Sveriges campingplatser.
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Det kan BirchStreet Systems hjälpa dig med.
-
Tinnar och torn – ny utomhusguidning på Kalmar Slott
För sommaren har Kalmar Slott tagit fram en ny guidad tur utanför slottet. Det gör att den dessutom passar bra för hundägare.
-
SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang
Den 24 juni kom nyheten att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterierna för att bli ett Certifierat Hållbart Evenemang av Greentime.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Hållbarhet/Tillgängl...
-
Cykelleden Skåne får pris för tillgänglighet och nytänkande
Cykelleden Skåne har utsetts till vinnare av Cykelplaneringspriset 2025. Utmärkelsen delas ut årligen av förening...
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av restaurangentreprenören Pontus Frithiof, tar ytterligare ett stort kliv i ...
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna i genomsnitt minskad...
-
-
Gästbloggare
-