-
Småland lanserar appen “Småländska skatter” för att locka semesterfirare
I sommar ska Småland vara det naturliga semesterresmålet för hela familjen. Med appen “Småländska skatter” kan svenska turister upptäcka landskapets besöksmål – samtidigt som användaren samlar poäng genom att utföra uppdrag i en form av gamification.
App med småländska referenser
Årets kampanjnyhet är appen “Småländska skatter” som blir en förlängd arm av kampanjsajten guide.visitsmaland.se. På hemsidan har Jönköping läns företag inom besöksnäringen möjlighet att synas kostnadsfritt.
“Nu kör vi i gång tredje sommaren och i år fokuserar vi på att attrahera barnfamiljerna. Därför lanserar vi en app där både turister och invånare får tips på aktiviteter, besöksmål och mysiga gårdscaféer genom gamification.” Säger Helene Berg, VD på Smålands Turism.
I appen används typiska småländska ikoner, till exempel avatarer av polkagrisen, ostkakan och sagoprinsessan. Användaren kan samla märken i en speldel som går ut på att samla poäng genom att utföra uppdrag – allt kopplat till platser och företag i Jönköpings län. Totalt finns det 100 uppdrag att klarmarkera i appen.
Stor Youtuber och cykelinspiratör guidar
Under kampanjen kommer flertalet inspiratörer att upptäcka Småland med hjälp av appen. En av dem är Youtubern Tomu, med över 300 000 följare.
“Vi kunde inte ha hittat en bättre influencer för att visa upp appen. Tomu är en favorit hos barnen och har fått stor uppmärksamhet när han varit runt i Småland för att testa uppdragen.” Säger Helene Berg.
För att lyfta cyklingen i länet har man även valt att fortsätta samarbetet med lokala cykelinspiratören Elna Dahlstrand. Elna och dottern Lovis kommer att prova på uppdragen på mountainbike-anläggningarna.
“Cykling fortsätter att växa lavinartat och vi står starka i konkurrensen, inte minst genom Isabergs satsning i år med invigningen av Nordens största pumptrack. Cyklingen förlänger sommarsäsongen och även appen kommer att leva kvar efter sommaren.” Säger Helene Berg.
Ytterligare en inspiratör för sommaren är Grännabon Linnéa Rolfsson som driver Instagramkontot Hemlikheter.
- Text: Smålands Turism
- Foto: Smålands Turism
-
Maryhill Estate – ny internationell destination och hotellupplevelse
Den 18 november öppnade Maryhill Estate efter flera års renovering. Det består av två unika delar – Hill House och Sugar Club.
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november uppmärksammade Destination Jönköping lokala ambassadörer som under året gjort insatser för att stärka destinationen.
-
Nio finalister i 2024 års upplaga av Circular Gastronomy Challenge
Efter en mängd inspirerande och hållbara idéer har juryn vaskat fram nio finalister till Circular Gastronomy Challenge 2024.
-
PRAO: En möjlig väg till inkludering och mångfald i högstadieåldern
Hotellbranschen har länge varit en arbetsmotor för unga. Hotellet Haymarket by Scandic i Stockholm erbjuder ett eget PRAO-program.
-
Vildmarkskällan – nyrenoverat spa med infinitypool på Vildmarkshotellet
Inför sitt 60-årsjubileum tar Kolmården nästa steg med lanseringen av Vildmarkskällan – ett spa på Vildmarkshotellet med infinitypool.
-
Idre Fjäll och Idre Sameby i ett unikt samarbete
Idre Fjäll och Idre Sameby inleder ett unikt och långsiktigt samarbete för att stärka destinationen och den samiska kulturen.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Branäsgruppen
Sveriges fjällanläggningar förbereder sig inför en vinter med nyheter. Här ser ni vad Branäsgruppen planerar för Branäs och Kungsberget.
-
Sveriges Bussföretag – hur påverkas besöksnäringen av miljözoner?
Stockholm kommer att införa miljözon klass 3 från nyår. Dock saknas analys av hur bussturist- och beställningstrafiken påverkas.
-
Historiska smaker och event på The Viking Museum och Restaurang Eld
The Viking Museum restaurang Eld nyöppnade 2023. Det finns möjlighet att boka den och museet erbjuder även guidade turer samt aktiviteter.
-
Mews förvärvar Atomize – fortsätter bana väg för hotell att maximera intäkter
Mews, den ledande SaaS-aktören inom hospitality tech tillkännagav den 21 november förvärvet av Atomize, ett molnbaserat RMS.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Programmet BESÖK utbildar turistentreprenörer i Bohuslän
Denna vecka når vi en milstolpe i det framgångsrika utbildningsprogrammet BESÖK, när tredje kull...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Evenemang s...
-
Idredagen samlade näringsliv och offentlig sektor
Norra Dalarna kommer att växa rejält som destination de närmaste åren och för att kunna göra det möjligt ...
-
Kenneth Gustavsson utses till ny vd för Gotland Alandia Cruises
Kenneth Gustavsson blir ny vd för Gotland Alandia Cruises som driver kryssningsfartyget Birka Gotland. Fa...
-
-
Gästbloggare
-