-
Så har vi löst vårt behov av att ta fram effektivare statistik
Destination Eskilstuna samarbetar med Statea & Benchmarking Alliance för effektivare statistiklösning.
Destination Eskilstuna tecknade under sommaren ett avtal med statistikföretaget Statea & Benchmarking Alliance i Stockholm som ger Destination Eskilstuna tillgång till kontinuerlig information när det kommer till bokningsläge och besökares omdömen av anläggningarna i stadskärnan. Tidigare behövde företaget vänta in information ifrån Statistiska Centralbyrån, men nu för första gången kan de redovisa beläggningsstatistik dag för dag i staden.
”-Statistikverktyget ger oss möjlighet att styra våra kommunikationssatsningar bättre. Ser vi att vissa datum återkommande har lågt bokningsläge har vi möjlighet att planera in riktade kampanjer mot olika målgrupper för att locka besökare under just dessa datum”, säger marknadschefen Elin Stenman, Destination Eskilstuna.
” - Vi har nu även möjlighet att få direkt återkoppling på hur till exempel en festival som Gainesville bidragit till ökat antal övernattande besökare. Gainesville, som i år genomfördes för andra gången, genererade fler hotellövernattningar i stadskärnan jämfört med förra året”, säger evenemangschefen Micke Lönngren, Destination Eskilstuna.
Ökad beläggning
Under årets gång fram till nionde oktober har Eskilstuna redovisat en ökad beläggning med 11 procent i jämförelse med samma tidsperiod förra året. Sommarmånaderna har visat en rekordökning på hela 14 procent i beläggning jämfört med förra sommaren och omsättning per tillgängligt rum har även ökat med 17 procent.
”- Statistikverktyget ger oss omedelbar överblick över stadskärnans tillgängliga, men även sålda rum och intjäning, vilket är mycket användbart vid värvning av nya evenemang, möten och kongresser”, säger projektledaren Emelie Gard, Eskilstuna Convention Bureau.
Destination Eskilstuna har som ambition att stärka kommunikation och bearbetning av besökare, både före och efter besöket. Företaget vill visa upp Eskilstuna som en attraktiv och spännande ort att besöka, studera, bo eller verka i samt arbeta för att Eskilstuna ska vara ett starkt varumärke som stimulerar tillväxt och kreativa möjligheter.
Källa: Destination Eskilstuna
Text: Isa Mörk- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Pierre Pocs
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 41 -25
Mest under Destination, Mat och Dryck samt Stöd/Utmärkelser/initiativ
-
Västerbottens besöksnäringsdagar 2025 i Lycksele – del 1
Region Västerbotten Turism bjöd på besöksnäringsdagar med deltagare från de flesta av regionens destinationer samt besöksnäringsföretagare
-
Busstorget återvänder till Hotel Tylösand i april
Sveriges största mötesplats för turistbussbranschen, kommer att genomföras på Hotel Tylösand i april 2026
-
Så når och attraherar vi internationella gäster – 9 steg till framgång
Marcus Ståhl bloggar om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attraktiva för internationella gäster
-
Nomineringar till Stora Turismpriset – museer, arrangemang och hotell
Som alltid är många värdiga besöksnäringsaktörer nominerade till Stora Turismpriset. I år är det allt från en vandringsled till mathantverk.
-
Lidköping eller Linköping? När förväxlingen blev till kampanjidé
Inspirerad av Visit Swedens kampanj “Sweden (not Switzerland)” skapade Lidköping och Linköping en liknande kampanj
-
Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Gnuttarna och eldshow
Den 8 oktober var Turismnytt på pressvisningen av Halloween på Gröna Lund. Evenemanget på 18 dagar är mer eftertraktat än någonsin.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Destinationen ser en stark efterfrågan nu under hösten.
-
Region Halland lyfter konsten i samverkan med 21 aktörer
Region Halland lanserar nu konceptet Art Halland. Målet är att inspirera fler att uppleva regionens rika utbud av konst.
-
James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 2026
Utställningen James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 20 februari 2026. Besökare får ta del av hans bedrifter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Gröna Lund uppmanar lättskrämda att ”Ghosta Grönan” i ny reklamfilm för Halloween
Mellan den 10 oktober-9 november arrangeras Halloween på Gröna Lund för åttonde gången. I år har...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang och...
-
Stockholmsmässan satsar framåt – ny VD och strategisk inriktning
Stockholmsmässan tar sikte på framtiden med en en ny inriktning för verksamheten. Syftet är att ...
-
Gotländska näringslivsprofiler startar ny flyglinje till Bromma
Efter att flyglinjen Visby–Bromma lades ner i december i fjol går nu sju framstående gotländska entreprenörer sam...
-
-
Gästbloggare
-