måndag 13 oktober 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 41 -25
    • Västerbottens besöksnäringsdagar 2025 i Lycksele – del 1
    • Busstorget återvänder till Hotel Tylösand i april
    • Så når och attraherar vi internationella gäster – 9 steg till framgång
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • stadsbild
    2017-11-03 14:00

    Så har vi löst vårt behov av att ta fram effektivare statistik

    Destination Eskilstuna samarbetar med Statea & Benchmarking Alliance för effektivare statistiklösning.

    Destination Eskilstuna tecknade under sommaren ett avtal med statistikföretaget Statea & Benchmarking Alliance i Stockholm som ger Destination Eskilstuna tillgång till kontinuerlig information när det kommer till bokningsläge och besökares omdömen av anläggningarna i stadskärnan. Tidigare behövde företaget vänta in information ifrån Statistiska Centralbyrån, men nu för första gången kan de redovisa beläggningsstatistik dag för dag i staden.

    Så har vi löst vårt behov av att ta fram effektivare statistik

    Elin StenmanDestination Eskilstuna
    Foto: Pierre Pocs

    ”-Statistikverktyget ger oss möjlighet att styra våra kommunikationssatsningar bättre. Ser vi att vissa datum återkommande har lågt bokningsläge har vi möjlighet att planera in riktade kampanjer mot olika målgrupper för att locka besökare under just dessa datum”, säger marknadschefen Elin Stenman, Destination Eskilstuna.

    ”
-  Vi har nu även möjlighet att få direkt återkoppling på hur till exempel en festival som Gainesville bidragit till ökat antal övernattande besökare. Gainesville, som i år genomfördes för andra gången, genererade fler hotellövernattningar i stadskärnan jämfört med förra året”, säger evenemangschefen Micke Lönngren, Destination Eskilstuna.

    Ökad beläggning

    Under årets gång fram till nionde oktober har Eskilstuna redovisat en ökad beläggning med 11 procent i jämförelse med samma tidsperiod förra året. Sommarmånaderna har visat en rekordökning på hela 14 procent i beläggning jämfört med förra sommaren och omsättning per tillgängligt rum har även ökat med 17 procent.

     

    Så har vi löst vårt behov av att ta fram effektivare statistik

    Emelie Gard, projektledare Eskilstuna Convention Bureau

    ”- Statistikverktyget ger oss omedelbar överblick över stadskärnans tillgängliga, men även sålda rum och intjäning, vilket är mycket användbart vid värvning av nya evenemang, möten och kongresser”, säger projektledaren Emelie Gard, Eskilstuna Convention Bureau.

    Destination Eskilstuna har som ambition att stärka kommunikation och bearbetning av besökare, både före och efter besöket. Företaget vill visa upp Eskilstuna som en attraktiv och spännande ort att besöka, studera, bo eller verka i samt arbeta för att Eskilstuna ska vara ett starkt varumärke som stimulerar tillväxt och kreativa möjligheter.

     

    Källa: Destination Eskilstuna
    
Text: Isa Mörk

    • Text: Maria Lindqvist
    • Foto: Pierre Pocs
    Tweet
  • Sommartorpet i Falkenberg besöksnäringen
    2025-10-13 05:07

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 41 -25

    Mest under Destination, Mat och Dryck samt Stöd/Utmärkelser/initiativ

  • Robert Pettersson och Lina Skandevall på Västerbottens besöksnäringsdagar 2025
    2025-10-13 04:09

    Västerbottens besöksnäringsdagar 2025 i Lycksele – del 1

    Region Västerbotten Turism bjöd på besöksnäringsdagar med deltagare från de flesta av regionens destinationer samt besöksnäringsföretagare

  • Busstorget 2026
    2025-10-13 03:31

    Busstorget återvänder till Hotel Tylösand i april

    Sveriges största mötesplats för turistbussbranschen, kommer att genomföras på Hotel Tylösand i april 2026

  • Marcus Ståhl föreläser om hur man når internationella gäster
    2025-10-12 17:27

    Så når och attraherar vi internationella gäster – 9 steg till framgång

    Marcus Ståhl bloggar om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attraktiva för internationella gäster

  • Svedjan Ost är ett exempel på hur nytänkande lantbruk och värdskap kan förenas i besöksnäringen. En av nomineringarna till Stora Turismpriset.
    2025-10-12 16:08

    Nomineringar till Stora Turismpriset – museer, arrangemang och hotell

    Som alltid är många värdiga besöksnäringsaktörer nominerade till Stora Turismpriset. I år är det allt från en vandringsled till mathantverk.

  • Lidköping eller Linköping? När förväxlingen blev till en spännande kampanjidé.
    2025-10-11 18:49

    Lidköping eller Linköping? När förväxlingen blev till kampanjidé

    Inspirerad av Visit Swedens kampanj “Sweden (not Switzerland)” skapade Lidköping och Linköping en liknande kampanj

  • Halloween kryper närmare och Gröna Lund erbjuder ett kusligt och höstligt event under månaden.
    2025-10-11 17:53

    Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Gnuttarna och eldshow

    Den 8 oktober var Turismnytt på pressvisningen av Halloween på Gröna Lund. Evenemanget på 18 dagar är mer eftertraktat än någonsin.

  • Bokmässan var ett av de flera evenemang som lockade många besökare till Göteborg under september.
    2025-10-10 20:35

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2025

    Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Destinationen ser en stark efterfrågan nu under hösten.

  • Konceptet Art Halland som lanserats av Region Halland ska inspirera fler att uppleva konstscenen i landskapet.
    2025-10-07 17:51

    Region Halland lyfter konsten i samverkan med 21 aktörer

    Region Halland lanserar nu konceptet Art Halland. Målet är att inspirera fler att uppleva regionens rika utbud av konst.

  • Utställningen James Cameron – Challenging the Deep som kommer till Vasamuseet 2026 handlar om den berömde havsforskaren, filmskaparen och teknikinnovatören.
    2025-10-07 17:12

    James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 2026

    Utställningen James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 20 februari 2026. Besökare får ta del av hans bedrifter.

  • Veckans profil

    Christina Uhlin

    Christina Uhlin

    Fotograf med känsla för människor, mat och miljöer

    Genom sina bilder hjälper hon företag och besöksnäring att lyfta fram sin verksamhet på ett sätt som förmedlar känsla, stämning och trovärdighet

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 30 september

    • Webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Ny mätning: Hur tänker svenskarna kring sitt resande?

    • Marknadsföring i förändring – vilka tre kanaltyper du bör ha koll på?

  • Händelser i branschen

    • Kulturarvsdagarna 13–14 oktober 2025
      2025-10-13
      • Stockholm
      • www.svensktkulturarv.se/foer-medlemsmuseer/kurs-konferens/
    • Kulturpolitisk samling 2025 – Vem betalar för kulturen?
      2025-10-13
      • Stockholm
      • https://app.bwz.se/svenskscenkonst/b/
    • Hotell & Fastigheter (Fastighetsvärlden)
      2025-10-14
      • Stockholm
      • www.fastighetsvarlden.se/seminarier/hotell-fastigheter-2025/
    • Webinar Linda Staaf – Den Regenerative Resenären – så här vill hon se världen
      2025-10-15
      • Digitalt
      • www.lindastaaf.se/webinarier
    • Turismdag och 30-årsjubileum – Jämtland Härjedalen Turism
      2025-10-16
      • Östersund
      • jht.se/turismdagen-2025-jht-30ar/
    • Greentime inspirationsdag
      2025-10-22
      • Landskrona
      • greentime.se/aktiviteter/inspirationsdag-landskrona-22-okt/
    • Webbinarium: Visit Sweden 2026
      2025-10-22
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/webbinariumvisitsweden2026
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Spritmuseum – Kapten Haddock och hans drycker
      2025-10-24
      • Stockholm (Djurgården)
      • spritmuseum.se/event/kapten-haddock-och-hans-drycker-3/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Värmlands besöksnäringsdagar 6-7 november
      2025-11-06
      • Karlstad
      • visitvarmland.com/corporate/varmlands-besoksnaringsdagar/
    • Turistrådsdagen – Turistrådet Västsverige
      2025-11-13
      • Göteborg
      • www.vastsverige.com/turistradet-vastsverige/
    • Besöksnäringsdag Linköping
      2025-11-20
      • Linköping
      • visitlinkoping.se/
    • Besöksnäring på agendan
      2025-12-03
      • Stockholm
      • skr.se/skr/tjanster/evenemang/hittaevenemang/kalenderhandelser/besoksnaringpaagendan2025.91040.html
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • mailchi.mp/norrkoping/save-the-date-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-10-05 21:31

      Gröna Lund uppmanar lättskrämda att ”Ghosta Grönan” i ny reklamfilm för Halloween

      Mellan den 10 oktober-9 november arrangeras Halloween på Gröna Lund för åttonde gången. I år har...

    • 2025-10-06 01:57

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang och...

    • 2025-10-05 21:09

      Stockholmsmässan satsar framåt – ny VD och strategisk inriktning

      Stockholmsmässan tar sikte på framtiden med en en ny inriktning för verksamheten. Syftet är att ...

    • 2025-10-07 16:28

      Gotländska näringslivsprofiler startar ny flyglinje till Bromma

      Efter att flyglinjen Visby–Bromma lades ner i december i fjol går nu sju framstående gotländska entreprenörer sam...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Som en del av ett nyligen genomfört uppdrag för en fjälldestination ville jag (Marcus Ståhl) utmana mig själv lite och ta fram lite extraord...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Fyra dagar i smakens och stolthetens tecken! Under två dagar i Trondheim och två dagar på Hitra och Frøya fick jag (Bianca ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet