-
Så har vi löst vårt behov av att ta fram effektivare statistik
Destination Eskilstuna samarbetar med Statea & Benchmarking Alliance för effektivare statistiklösning.
Destination Eskilstuna tecknade under sommaren ett avtal med statistikföretaget Statea & Benchmarking Alliance i Stockholm som ger Destination Eskilstuna tillgång till kontinuerlig information när det kommer till bokningsläge och besökares omdömen av anläggningarna i stadskärnan. Tidigare behövde företaget vänta in information ifrån Statistiska Centralbyrån, men nu för första gången kan de redovisa beläggningsstatistik dag för dag i staden.
”-Statistikverktyget ger oss möjlighet att styra våra kommunikationssatsningar bättre. Ser vi att vissa datum återkommande har lågt bokningsläge har vi möjlighet att planera in riktade kampanjer mot olika målgrupper för att locka besökare under just dessa datum”, säger marknadschefen Elin Stenman, Destination Eskilstuna.
” - Vi har nu även möjlighet att få direkt återkoppling på hur till exempel en festival som Gainesville bidragit till ökat antal övernattande besökare. Gainesville, som i år genomfördes för andra gången, genererade fler hotellövernattningar i stadskärnan jämfört med förra året”, säger evenemangschefen Micke Lönngren, Destination Eskilstuna.
Ökad beläggning
Under årets gång fram till nionde oktober har Eskilstuna redovisat en ökad beläggning med 11 procent i jämförelse med samma tidsperiod förra året. Sommarmånaderna har visat en rekordökning på hela 14 procent i beläggning jämfört med förra sommaren och omsättning per tillgängligt rum har även ökat med 17 procent.
”- Statistikverktyget ger oss omedelbar överblick över stadskärnans tillgängliga, men även sålda rum och intjäning, vilket är mycket användbart vid värvning av nya evenemang, möten och kongresser”, säger projektledaren Emelie Gard, Eskilstuna Convention Bureau.
Destination Eskilstuna har som ambition att stärka kommunikation och bearbetning av besökare, både före och efter besöket. Företaget vill visa upp Eskilstuna som en attraktiv och spännande ort att besöka, studera, bo eller verka i samt arbeta för att Eskilstuna ska vara ett starkt varumärke som stimulerar tillväxt och kreativa möjligheter.
Källa: Destination Eskilstuna
Text: Isa Mörk- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Pierre Pocs
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen. Trots detta är finansieringen av skötsel av lederna sårbar.
-
Svenska Möten tillgänglighetsanpassar sin webbplats
Svenska Möten fortsätter sitt hållbarhetsarbete och stärker sin position som en drivande kraft för ökad inkludering inom mötesbranschen.
-
Swedavia – tre nya flygplatser når högsta klimatcertifieringen
Visby Airport, Åre Östersund Airport och Kiruna Airport har nått Airport Carbon Accreditations nivå 5. Sju av tio Swedavia-flygplatser är certifierade på den högsta nivån.
-
Västkusten fortsatt i topp som campingdestination
Ny statistik visar att 6 kommuner på Västkusten finns med på topp 10-listan gällande antalet gästnätter på Sveriges campingplatser.
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Det kan BirchStreet Systems hjälpa dig med.
-
Tinnar och torn – ny utomhusguidning på Kalmar Slott
För sommaren har Kalmar Slott tagit fram en ny guidad tur utanför slottet. Det gör att den dessutom passar bra för hundägare.
-
SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang
Den 24 juni kom nyheten att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterierna för att bli ett Certifierat Hållbart Evenemang av Greentime.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Hållbarhet/Tillgängl...
-
Cykelleden Skåne får pris för tillgänglighet och nytänkande
Cykelleden Skåne har utsetts till vinnare av Cykelplaneringspriset 2025. Utmärkelsen delas ut årligen av förening...
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av restaurangentreprenören Pontus Frithiof, tar ytterligare ett stort kliv i ...
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna i genomsnitt minskad...
-
-
Gästbloggare
-