-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Under måndagskvällen klubbades ett införande av Miljözon klass 3, med start 31 december 2024, i Stockholm stads kommunfullmäktige. Detta innebär att enbart elfordon, gasfordon med utsläppsklass Euro 6 och bränslecellsfordon tillåts i området innanför Hamngatan – Sveavägen – Kungsgatan – Birger Jarlsgatan. Och redan nu vill staden utvidga miljözonen.
För alla som reser klimatsmart tillsammans i turistbuss innebär det dock problem – det finns för få fordon som motsvarar kraven på marknaden. Besökare i buss portas i praktiken från centrala Stockholm.
Processen kring införandet har präglats av bristande lyhördhet
Vi är som samhälle inne i en omfattande och nödvändig klimatomställning. Sveriges Bussföretag står bakom grundambitionen, att förbättra luftkvaliteten. De är dock tveksamma till den snabba implementeringen av zonen. Det ger ingen rimlig tid för förberedelse och omställning. Det är även en brist på nödvändig infrastruktur och ett mycket begränsat utbud på marknaden av bussar som ens motsvarar kraven. En miljözon klass 3 riskerar att drabba det kollektiva resandet.
Särskilt för turist- och beställningstrafiken med buss innebär den kommande miljözonen stora utmaningar. Av totalt 1700 bussar av denna klass finns det enbart fem som uppfyller dessa krav idag. Att det riskerar att skapa problem för busstrafiken borde vara uppenbart.
”Processen kring införandet av miljözon klass 3 har präglats av bristande lyhördhet. Och trots att beslutet fattades igår har Stockholms stad redan inlett en utredning avseende en utvidgning av den kommande miljözonen, som kommer att vara slutförd innan den första utsträckningen av zonen ens trätt ikraft. Sveriges Bussföretag anser att den planerade utvidgningen bör skjutas upp, och att en utvärdering av den nu beslutade miljözonen ska genomföras först. Då kan vi säkerställa att Stockholmarna och våra besökare kan fortsätta att resa grönt och kollektivt med buss till vår huvudstad.” Kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.
Bussar inom turisttrafiken är inte lika elektrifierade som stadstrafiken
Svenska bussar kör redan idag till över 85 procent fossilfritt, huvudsakligen tack vare biodrivmedel som bland annat biodiesel.
Elektrifieringen av bussflottan har inletts starkt men i dagsläget är det främst bussar som går i stadstrafik som elektrifieras. Bussar för turist- och beställningstrafik är i dagsläget inte lika långt framme avseende elektrifiering.
Läs också Svensk Handels inlägg i debatten
Här kan ni läsa mer om Sveriges Bussföretag på Turismnytt.
- Text: Sveriges Bussföretag
- Foto: Ryno Quantz
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland är stolta över att utse Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syré...
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Regionstyrelsen beslutade i förra veckan att gå vidare med arbetet för att etablera Business Region Gotland – en...
-
-
Gästbloggare
-