-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Under måndagskvällen klubbades ett införande av Miljözon klass 3, med start 31 december 2024, i Stockholm stads kommunfullmäktige. Detta innebär att enbart elfordon, gasfordon med utsläppsklass Euro 6 och bränslecellsfordon tillåts i området innanför Hamngatan – Sveavägen – Kungsgatan – Birger Jarlsgatan. Och redan nu vill staden utvidga miljözonen.
För alla som reser klimatsmart tillsammans i turistbuss innebär det dock problem – det finns för få fordon som motsvarar kraven på marknaden. Besökare i buss portas i praktiken från centrala Stockholm.
Processen kring införandet har präglats av bristande lyhördhet
Vi är som samhälle inne i en omfattande och nödvändig klimatomställning. Sveriges Bussföretag står bakom grundambitionen, att förbättra luftkvaliteten. De är dock tveksamma till den snabba implementeringen av zonen. Det ger ingen rimlig tid för förberedelse och omställning. Det är även en brist på nödvändig infrastruktur och ett mycket begränsat utbud på marknaden av bussar som ens motsvarar kraven. En miljözon klass 3 riskerar att drabba det kollektiva resandet.
Särskilt för turist- och beställningstrafiken med buss innebär den kommande miljözonen stora utmaningar. Av totalt 1700 bussar av denna klass finns det enbart fem som uppfyller dessa krav idag. Att det riskerar att skapa problem för busstrafiken borde vara uppenbart.
”Processen kring införandet av miljözon klass 3 har präglats av bristande lyhördhet. Och trots att beslutet fattades igår har Stockholms stad redan inlett en utredning avseende en utvidgning av den kommande miljözonen, som kommer att vara slutförd innan den första utsträckningen av zonen ens trätt ikraft. Sveriges Bussföretag anser att den planerade utvidgningen bör skjutas upp, och att en utvärdering av den nu beslutade miljözonen ska genomföras först. Då kan vi säkerställa att Stockholmarna och våra besökare kan fortsätta att resa grönt och kollektivt med buss till vår huvudstad.” Kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.
Bussar inom turisttrafiken är inte lika elektrifierade som stadstrafiken
Svenska bussar kör redan idag till över 85 procent fossilfritt, huvudsakligen tack vare biodrivmedel som bland annat biodiesel.
Elektrifieringen av bussflottan har inletts starkt men i dagsläget är det främst bussar som går i stadstrafik som elektrifieras. Bussar för turist- och beställningstrafik är i dagsläget inte lika långt framme avseende elektrifiering.
Läs också Svensk Handels inlägg i debatten
Här kan ni läsa mer om Sveriges Bussföretag på Turismnytt.
- Text: Sveriges Bussföretag
- Foto: Ryno Quantz
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 50 2025
Mest under Destination, Tåg, Museer/utställningar samt Stöd/insatser/utmärkelser/initiativ
-
Krönika – Att utgå ifrån platsen – Kråksjö eller en godisbutik i centrala Stockholm
Gräv där ni står och fokusera på det ni har, det kan vara stadskärnan, en företeelse eller ett evenemang
-
Nu har BUBS öppnat sin konceptbutik – En ny reseanledning till Stockholm
Godisvarumärket BUBS har öppnat sin allra första konceptbutik, ”BUBS Sthlm”
-
Jag, konstnärinnan Lotte Laserstein – En personlig utställning på Kalmar Slott
Konstnärinnan Lotte Laserstein har under senare år fått en renässans. I vinter visas en utställning om hennes konstnärskap på Kalmar Slott
-
Spritmuseum ger 250 000:- till ny forskning om svensk alkoholkultur
Spritmuseum delar årligen (sedan 1998) ut stipendium för att främja forskning om svensk dryckes- och alkoholkultur
-
Göteborg kan inte låta bli, nu återuppstår namnet Göteborgskalaset
Göteborgs Kulturkalas byter namn och återtar det tidigare namnet Göteborgskalaset
-
First Camp fortsätter vintersatsa – förvärvar Camp Ripan i Kiruna
Fortsätter sin satsning på vinterturism
-
SkiStar samarbetar med OKQ8 för att minska gästernas klimatavtryck
SkiStar och OKQ8 vill göra det billigare att tanka förnybar diesel på vägen till fjällen
-
Bakslag för nattågstrafiken till Norrbotten
Trafikverket har aviserat att Norrbotten framöver ska trafikeras av ett nattåg, i stället för två som i dagsläget
-
Naturturismföretagen stärker ekonomin – redo att möta Jordbruksverket i rätten
Föreningens likviditet är nu säkrad inför rättsprocessen mot Jordbruksverket
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?
När börjar de nya reglerna gälla? Riksdagen har nu beslutat att anta ny lagstiftning för delägare i fåma...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Tåg s...
-
Hällsnäs storsatsar – 32 nya rum med naturen som inspiration
Hällsnäs hotell & restaurang utanför Göteborg fortsätter att utvecklas som en av Västsverige...
-
Besöksnäringen i arktiska Sverige kliver fram – Arctic Sweden Visitors Board AB bildas
Norrbotten har nu tagit nästa steg i arbetet med att stärka länets besöksnäring. Swedish Lapland Visitors Board g...
-
-
Gästbloggare
-