-
Svensk Handel – tondövt att hasta fram beslut om miljözon
Implementering av miljözon klass 3 i Stockholms innerstad sker utan att nödvändig infrastruktur finns på plats och utan tillräcklig tid för omställning. Det är inte ens klarlagt att beslutet får någon märkbart positiv effekt på luftkvalitén. Svensk Handel anser att staden behöver avvakta med en utredning och ett eventuellt beslut om en utökad zon.
”Detta är ett flagrant exempel på plakatpolitik som knappast kommer att hjälpa klimatomställningen”. Säger Martin Kits, chef för Näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel.
Ett införande av Miljözon klass 3 har klubbats
Under måndagskvällen klubbades ett införande av Miljözon klass 3, med start 31 december 2024, igenom i Stockholm Stads kommunfullmäktige.
Detta innebär att enbart rena elfordon, gasfordon med utsläppsklass Euro 6 och bränslecellsfordon tillåts i området Hamngatan – Sveavägen – Kungsgatan – Birger Jarlsgatan. Laddhybrider kommer inte att tillåtas, om det inte rör sig om tunga lastbilar eller bussar med utsläppsklass Euro 6.
Svensk Handel har tillsammans med ett flertal branschorganisationer, som sammantaget representerar nära 18 000 medlemsföretag och över 180 000 anställda verksamma i Stockholm, under det senaste året arbetat med att tydliggöra konsekvenserna av miljözonsplanerna för politikerna i Stadshuset.
Responsen har varit obefintlig
Branschorganisationen står fullt ut bakom ambitionen att förbättra luftkvalitén samt att minska koldioxidutsläppen – såväl i staden som i resten av landet. Men implementeringen av miljözonen i Stockholm sker utan rimlig tid för förberedelser och omställning. Dessutom utan att nödvändig infrastruktur finns på plats.
Trafikborgarråd Lars Strömgren har vid ett flertal tillfällen hävdat att detta beslut har föregåtts av en omfattande dialog med näringslivet. Tyvärr upplever de att det har varit mer av envägs-information, snarare än konstruktiva diskussioner.
Responsen på de inspel som Svensk Handel och deras medlemmar fört fram har varit obefintlig. Det har uttalats att ”det inte är politikens ansvar att lösa näringslivets problem”. Detta alltså sagt om ett problem som till 100 procent skapas av politiken.
Branschorganisationens samlade uppmaning är tydlig;
◆ Se till att nödvändig infrastruktur är på plats både i centrala Stockholm och kringliggande kommuner. Så att privatbilister och de fordon som behövs för varutransporter och bussar (när sådana finns att tillgå för turisttrafiken) fortsättningsvis kan bidra till den levande staden.
◆ Avvakta med en utredning och ett eventuellt beslut om en utökad zon till dess att den nu planerade zonen har utvärderats ordentligt. Samt att man faktiskt noterar den luftkvalitetsförbättring som utlovats.
Näringslivet spelar en högst central roll och vill vara med att bidra till omställningen. Svensk Handel hoppas att majoriteten i Stockholms Stadshus inser det och framgent är öppna för verklig dialog. Politik och näringsliv måste agera tillsammans.
Läs också Sveriges Bussföretags inlägg i debatten
- Text: Svensk Handel
- Foto: Svensk Handel
-
Skidindustrin går samman i historisk allians – Global Sustainability Ski Alliance
Den 7 maj lanserades Global Sustainability Ski Alliance. SkiStar och sju andra skidaktörer från Europa och Nya Zeeland är medlemmar.
-
Vy flygbussarna lanserar Sveriges första kommersiella elbusslinje till Arlanda
Som första kommersiella aktör i Sverige har Vy flygbussarna lanserat en elbusslinje mellan Cityterminalen och Arlanda flygplats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25
Mest under Destination, Boende samt Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Countryside Hotels – ny ordförande och reseprofil i styrelsen
Ledarskapet på Countryside Hotels förstärks med Malin Västerteg som ny ordförande och Lottie Knutson som ny styrelsemedlem.
-
Visita – en nedgång för hotellmarknaden i april
Totalt minskade logiintäkterna för hotellmarknaden under april med 9 procent enligt Visita. ”Påskeffekter” påverkade resultatet.
-
Strömma – Våren spirar på historiska Birka
Våren är här, och det är dags att upptäcka Birka. Strömmas turbåtar tar besökare till ön som bjuder in till upptäcktsfärder och evenemang.
-
Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
Ett modernt, intuitivt bokningssystem utformat för att förena alla verksamhetsområden i en intelligent plattform
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled som bjuder på fina upplevelser genom...
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det totalt åtta kr...
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024”. ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Stöd/Ins...
-
-
Gästbloggare
-