-
Stora framgångar för Gigleer leder till nytt samarbete
Gigleer som lanserades för drygt 5 månader sedan på arbetsmarknaden har beskrivits som den nya platsbanken av sina användare och har under sina få månader som aktiv tjänst skördat stora framgångar och blivit en av Sveriges största arbetspooler. Nu har man även inlett ett samarbete med Martin & Servera som är Sveriges största grossist inom HORECA.
”De flesta av våra kunder lider av en stor personalbrist. Vi på Martin & Servera ser nu möjligheten att kunna hjälpa våra kunder med ett nytt innovativt verktyg som kan hjälpa dem inom detta område och vi tror att Gigleer kommer att vara ett stort stöd för dem.” Säger Johan Granlund, chef på Restaurangtjänster hos Martin & Servera.
Ser Gigleer som en bra lösning för branschen
Johan ser ett stort problem i att många har lämnat restaurangbranschen under pandemin. Han ser Gigleer som en bra lösning för branschen att kunna hitta resurser snabbt och enkelt.
”Med Gigleer så har våra kunder möjligheten att söka personal för ett eller fler tillfällen. Det kan vara ett kort inhopp, vikariat eller helt enkelt att man söker nytt folk som man ger chansen att provjobba på schyssta villkor och på ett enkelt och smidigt sätt. Det tror jag är jätteviktigt för krögarna idag.”
Den 4:e mest nedladdade appen i App store och Google play
Gigleer är en transparent lösning där man alltid garanterar avtalsenliga löner, motverkar svart arbetskraft och ger möjlighet för den yngre generationen samt invandrare att komma in på arbetsmarknaden med rättvisa villkor. Detta har attraherat över 20 000 arbetssökande att använda sig av appen redan nu. Hundratals har fått arbete genom Gigleer och nu har tjänsten även lanserats mot andra servicebranscher.
”Vi kunde inte tro att expansionen skulle gå så här fort som den gjort. Under sommaren var vi den 4:e mest nedladdade appen både i App store och Google play. Då såg vi genast behovet att bygga broar mellan de olika servicebranscherna för att attrahera mer personal till hotell- och restaurang. Många av de som drabbades av uppsägningar under pandemin har numera anställning främst inom servicesektorn som butiker, lager och logistik. Många av dem vill arbeta extra då man saknar pulsen från restaurang. Nu påverkas vi även av andra faktorer som inflation och väntande lågkonjunktur som resulterar att många har behov av att arbeta extra då allt blir mycket dyrare.” Säger Marcus Boström, grundare av Gigleer.
Vad är målet med Gigleer egentligen?Vårt mål är att bli första verktyget och alternativet för arbetsgivarna när man är i behov av extraarbetare. Vi utvecklar ständigt vår tjänst för att alltid ligga två steg före eventuella konkurrenter. Arbetsgivare som använder oss anser att vi är konkurrenskraftiga med bemanningsföretagen som under många år har levt gott på småföretagens personalproblematik.
Även mina verksamheter fick använda sig av bemanning vilket inte var ekonomiskt försvarbart. Min förhoppning är att företagen som är behov av extrapersonal, eller vill ta in nya arbetssökande för provanställning eller vikariat, skall se oss som ett första alternativ i framtiden. Då det är betydligt billigare än bemanning och där du som arbetsgivare själv väljer ut din giggare för specifika arbetsuppgiften. Vilket du inte får möjligheten att göra vid användning avi bemanning i de flesta fall.
Med en samarbetspartner som Martin & Servera växer tilltron för många företagare och vi får en helt annan distribution över hela Sverige vilket är vårt geografiska mål, samtidigt som vi planerar för fullt inför lansering i Norge.
Källa: Gigleer (På bild: Marcus Boström.)- Text: Gigleer
- Foto: Gigleer (På bild: Johan Granlund.)
-
Jacy’z utmanar Göteborgs nöjesscen: Premiär för egen dinner show
Jacy'z Hotel & Resort i Göteborg producerar i höst en helt egen dinner show med internationella ambitioner - ”Symphony of Illusion”.
-
Naturturismföretagen – långsiktiga effekter av svinpest redan en verklighet
Naturturismföretagen larmar om att svinpesten redan skapar långsiktiga effekter för naturturismföretag och besöksnäringen.
-
SPRIT-undersökningen visar hur beroende en destination är av turism
SPRIT-undersökningen av Jämtland Härjedalen analyserar företagens utveckling inom en destination och deras koppling till besöksnäringen.
-
Så kan du kommunicera hållbarhet – Konkreta tips för turismföretagare
Genom att kommunicera hållbarhet på ett smart sätt kan du locka fler gäster att välja din verksamhet - gäster som gärna spenderar lite extra för att de vill bidra till en god sak. Marcus Eldh tipsar
-
STF – Kebnekaiseprotokollet signerat på klimattoppmöte
Den 12 september signerades Kebnekaiseprotokollet av åtta stora friluftsorganisationer under STF:s Klimattoppmöte Kebnekaise.
-
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 drar igång
Placebrander of the Year premierar insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring. Nu kan du tävla med ditt bidrag.
-
Regeringens budgetförslag för 2024 och kommentarer
Regeringen har presenterat sitt budgetförslag för 2024. Visit Sweden, Visita och Svensk Turism kommenterar på besöksnäringsaspekten.
-
Biluthyrningsföretaget Hertz når rekordomsättning sommaren 2023
Sommaren har varit framgångsrik för Hertz. De noterar en omsättning på 430 miljoner kronor. En ökning med 18% i jämförelse med 2019.
-
Förstudie: Kulturturism är en stor potential för Sverige
Visit Sweden har tillsammans med Tillväxtverket genomfört en förstudie kring utvecklingspotentialen för kulturturism i Sverige.
-
En ny besöksnäringsstrategi ska vägleda Värmland
Nu presenterar Visit Värmland sin besöksnäringsstrategi 2023-2030. Den kommer att vägleda mot en mer attraktiv och hållbar region.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Ny SAS direktlinje Köpenhamn – Åre Östersund Airport
Under vintern kommer det att finnas en ny direktlinje för skidintresserade danskar med SAS mella...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Mest är det under Konstateranden, Beslut och rapporter samt...
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2023 – En rapport i två delar – Del 2
Del 2 – Vi fortsätter där vi slutade, förmiddagen på konferensens andra dag på Stenegård Nordiskt samarbete...
-
En ny besöksnäringsstrategi ska vägleda Värmland
Efter över ett års arbete är Visit Värmland stolta över att presentera Värmlands besöksnäringsstrategi 2023-2030....
-
-
Gästbloggare
-