-
Studio Visit Värmland inspirerade hela besöksnäringen
Premiären för det digitala forumet Studio Visit Värmland gick av stapeln den 17 mars. Med direktsändning från Karlstad till hela Värmlands besöksnäring. Mellan 130-150 tittare deltog när Visit Värmland genomförde en digital heldag med kommunikatören, journalisten, skribenten och föredragshållaren Lottie Knutsson som moderator.
Forumet ska bidra med värdefull och inspirerande kunskap
Framtiden stod i fokus när Värmlands besöksnäring samlades till premiären på Studio Visit Värmland. Dagen bjöd på trendspaningar på lång och kort sikt från Kairos Future, Malmö universitet, och Tillväxtverket.
Visit Sweden och Höga kusten delade med sig av kunskap omkring marknadsföring mot den svenska gästen, vad attraktionskraft 2021 är och vikten av attraktiva platser.
Studio Visit Värmland hade även besök av kocken Niklas Pettersson från Matbruket som lagade fantastisk mat med lokala råvaror. Temat för dagen var ”dagen efter imorgon”.
“Besöksnäringen har det tufft just nu, och de senaste 12 månaderna, och behöver allt det stöd som den kan få. Vårt forum ska bidra med värdefull och inspirerande kunskap, som ger en stark tilltro till dagen efter i morgon. För alla duktiga människor i vår bransch. Vi fick en lärorik, insiktsfull och spännande dag med nöjda deltagare och intressanta föreläsare.” Säger Mia Landin, VD för Visit Värmland.
Det blir mer attraktivt att resa inom Sverige
Att pandemin har förändrat vårt resebeteende var alla föreläsare eniga om. Johanna Danielsson, VD och framtidsstrateg på Kairos Future förutsåg att digitaliseringen i samhället kommer innebära färre affärsresor och möten framöver. Men att privatresenärerna kommer göra fler inhemska resor med fokus på natur.
Hon pekade på att många under pandemin har köpt hund, bil eller husbil och det gör att det blir mer attraktivt att resa inom Sverige. Under pandemin har vi fått undvara restaurangbesök, festivaler och att träffa släkten. Något som vi snabbt kommer vilja återhämta när situationen blir mer normal.
Kairos Future ser att optimismen växer just nu, och framtidsspaningen avslutades med utsikten till en post-pandemisk yra, när vi kommer ut på andra sidan.
Viktigt att samverka inom branschen och med det offentliga
Angelica Månsson-Gerde som är ansvarig för Visit Swedens Svemester-satsning berättade att den svenska målgruppen liknar norska och danska besökare och svenskarna vill resa för att njuta och komma bort från vardagen.
Weekendresor till städer är högt i kurs när 8 av 10 svenskar vill resa i Sverige.
En destination som Värmland har många likheter med är Höga Kusten. Mia Karlsson från Höga kusten delade med sig av sina erfarenheter med att bygga en attraktiv destination. En av de grundläggande insikterna är att besökare inte ser kommunala gränser. Därför är det viktigt att samverka inom branschen och med det offentliga för att kunna jobba strategiskt.
Helt konkret tipsade Jerry Engström från Friluftsbyn på Höga Kusten om att det är lätt att nå ut och skapa engagemang på Facebook med innehåll som är aktuellt i samhället och att man behöver vara förberedd med bra texter och bilder inför sommaren.
Resandet slutar inte, men vi styr om resorna
Från Tillväxtverket höll Erika Rosander, utvecklingsledare besöksnäring/turism, med talarna från Höga kusten om att man som företagare ska kroka arm med sin destinationsorganisation för att jobba tillsammans och få hjälp till bl.a. marknadsinformation.
Tillväxtverkets värdering är att de nya resetrenderna med fler inhemska resor med intresse för natur och kulturmiljöbaserad turism samt lokala upplevelser är långtidshållbara. Resandet slutar inte, men vi styr om resorna.
Studio Visit Värmland gästades också av Sveriges näringslivsminister Ibrahim Baylan som konstaterade att besöksnäringen är i en svår situation, men att det är en stark bransch som kommer jobba på och starta starkt när vi öppnar upp igen.
Handlingsplanen – ett verktyg för att öka attraktionskraften
Avslutningsvis presenterade Mia Landin Visit Värmlands handlingsplan för perioden 2021-2023.
“Handlingsplanen ska vara ett verktyg för oss på Visit Värmland tillsammans med hela besöksnäringen i Värmland för att öka attraktionskraften både för de som besöker, men även de som bor, lever och verkar i Värmland. Våra självklara värden naturen, kulturen, historien och människorna är det vi tillsammans ska bygga en salig upptäcktsresa på. Tillsammans ska vi öka värdet på upplevelsen av Värmland men också det ekonomiska värdet för en långsiktigt hållbar bransch. När vi har en samverkan mellan Värmlands duktiga entreprenörer och offentliga aktörer kan vi säkerställa att besöksnäringen genererar många arbetstillfällen och skatteintäkter till den allmänna välfärden, men samtidigt sätta oss på kartan som en attraktiv destination och hembygd.” Avslutade Mia Landin.
Efter succén med den första Studio Visit Värmland har Visit Värmland tänkt att följa upp med kortare livesändningar under våren.
Skulle man ha missat Studio Visit Värmland denna gång finns den tillgänglig här.
- Text: Visit Värmland
- Foto: Visit Värmland
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Stockholm blir värdstad för gruppspel i dam-EM basket 2027. SBBF och staden intensifierar sin satsning på basket och trygghet.
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver de verksamheter i konkurrens med privata näringslivet. Visita har anmält dem till Konkurrensverket.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-