-
Succé för hästevenemangen i Göteborg
Hästevenemangen EuroHorse och Gothenburg Horse Show i Göteborg är över för i år – och det blev succé.EuroHorse är Sveriges största årligen återkommande inomhusmässa och är ett av Svenska Mässans största mässevenemang. Utställarna säljer rekordmycket
Förr om åren var mässan inte lika välbesökt. Nu är det svårt att hinna med att prata med alla besökare, tycker de som står i montrarna.
”- Jag har varit med här i 17 år. Första året stod jag ensam i montern och lyckades sälja en enda produkt. Nu säljer vi så mycket som vi orkar! Årets mässa var den bästa någonsin för vår del. Våra keramiska textilier säljs idag över hela världen, men EuroHorse förblir den viktigaste mässan för oss”, säger utställaren Erland Beselin, VD, Back on Track.
I år hade man skapat en shoppingdel på mässan. Kanske det var därför som många av utställarna slog försäljningsrekord. Antal besökare för mässan EuroHorse ökade med 2% i år och totalt kom 79.062 besökare till EuroHorse, Gothenburg Horse Show och Hästföretagarforum.
Men vad köper folk då? Jo, bäst går att sälja kläder och ridutrustning. Men man kan också köpa till exempel stallinredning med mera. Snittbesökaren är en 38-årig kvinna som äger en häst och handlar för 2 500 kr.
Hästevenemangen lockar hästföretagare
Under Hästföretagarforum hölls en heldag med seminarier för och med företagare inom hästnäringen. Under dagen utsåg man också Årets Hästföretagare. Nästa år fyller Hästföretagarforum 10 år.
Gothenburg Horse Show bjöd i år på bland annat Europafinaler i världscupen i hoppning.
Nästa år är det dags för världscupfinaler i hoppning och även dressyr. Kanske det blir publikrekord för evenemanget då med?!
”- Världscupfinalerna motsvarar världsmästerskap inomhus och lockar de allra bästa ekipagen från hela världen. Planerna inför nästa år är redan i full gång, säger Tomas Torgersen, tävlingsledare för Gothenburg Horse Show.
Vill du läsa nyheter från aktivitetsbolagen? Klicka här!
Källa: Svenska Mässan
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Svenska Mässan
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-