-
Succé för hästevenemangen i Göteborg
Hästevenemangen EuroHorse och Gothenburg Horse Show i Göteborg är över för i år – och det blev succé.EuroHorse är Sveriges största årligen återkommande inomhusmässa och är ett av Svenska Mässans största mässevenemang. Utställarna säljer rekordmycket
Förr om åren var mässan inte lika välbesökt. Nu är det svårt att hinna med att prata med alla besökare, tycker de som står i montrarna.
”- Jag har varit med här i 17 år. Första året stod jag ensam i montern och lyckades sälja en enda produkt. Nu säljer vi så mycket som vi orkar! Årets mässa var den bästa någonsin för vår del. Våra keramiska textilier säljs idag över hela världen, men EuroHorse förblir den viktigaste mässan för oss”, säger utställaren Erland Beselin, VD, Back on Track.
I år hade man skapat en shoppingdel på mässan. Kanske det var därför som många av utställarna slog försäljningsrekord. Antal besökare för mässan EuroHorse ökade med 2% i år och totalt kom 79.062 besökare till EuroHorse, Gothenburg Horse Show och Hästföretagarforum.
Men vad köper folk då? Jo, bäst går att sälja kläder och ridutrustning. Men man kan också köpa till exempel stallinredning med mera. Snittbesökaren är en 38-årig kvinna som äger en häst och handlar för 2 500 kr.
Hästevenemangen lockar hästföretagare
Under Hästföretagarforum hölls en heldag med seminarier för och med företagare inom hästnäringen. Under dagen utsåg man också Årets Hästföretagare. Nästa år fyller Hästföretagarforum 10 år.
Gothenburg Horse Show bjöd i år på bland annat Europafinaler i världscupen i hoppning.
Nästa år är det dags för världscupfinaler i hoppning och även dressyr. Kanske det blir publikrekord för evenemanget då med?!
”- Världscupfinalerna motsvarar världsmästerskap inomhus och lockar de allra bästa ekipagen från hela världen. Planerna inför nästa år är redan i full gång, säger Tomas Torgersen, tävlingsledare för Gothenburg Horse Show.
Vill du läsa nyheter från aktivitetsbolagen? Klicka här!
Källa: Svenska Mässan
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Svenska Mässan
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Svensk Handel – tondövt att hasta fram beslut om miljözon
Implementering av miljözon i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns och utan tid för omställning enligt Svensk Handel.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Kongress-sektorn ser bra ut för Stockholm under 2024. Kryssningssäsongen likaså. Totalt är 121 fartyg inbokade.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild baserad på statistik. April såg en ökning av utländska gäster.
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer och sysselsätter drygt 600 årsanställda och 3000 säsongsans...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars 2024 och har redan...
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
Man kan ju inte hinna med riktigt allt. Turismnytt fokuserade därför förra veckan på GSTCs hållbarhetskonferens, ...
-
-
Gästbloggare
-