-
Svenska regionala flygplatser – en bra utredning men med brister
Flygplatsutredningen är omfattande. Den är genomtänkt. Den har många bra förslag. Men också några problematiska brister. Peter Larsson, VD för Svenska regionala flygplatser delar sina tankar kring flygplatsutredningen som nyligen har skickats på remiss. Läs mer om utredningen här.
Mer än vi hade väntat oss
Så kom den då. Den för oss så viktiga Flygplatsutredningen, ledd av Peter Norman. Han har på ett mycket omfattande sätt gått igenom hela Flygplatssverige, dess förutsättningar och möjligheter. Han har också på ett genomtänkt sätt kommit fram till en lång rad både långtgående och bra förslag.
Peter Norman förslår att fyra flygplatser ska förstatligas. Skellefteå omedelbart och sedan Ängelholm, Kalmar och Sundsvall. Det var mer än vi hade väntat oss eller vädjat om.
Ökat stöd
Han vill utöka antalet Beredskapsflygplatser och göra detta till ett villkor för att få statligt driftstöd. Ett driftstöd han dessutom vill öka. Flygplatser med Allmän trafikplikt ska får 75 procents underkottstäckning. Övriga 50 procents underskottstäckning. Också detta är sammantaget mer än vi förväntat oss.
Peter Norman vill också införa en så kallad Regional trafikplikt, som möjliggör för enskilda flygplatskommuner att själva handla upp flygtrafik. Detta är något vi föreslagit och mycket glädjande om det nu också kan bli verklighet.
Utredaren går dessutom utanför sitt uppdrag och föreslår en svensk bränslekommission som ska få igång en omfattande och inhemsk produktion av biobränsle. Något som hela branschen efterfrågat och som verkligen skulle påskynda hela klimatomställningen för flygbranschen. Ett mycket glädjande besked.
Men samtidigt som utredningen pekar ut alla dessa framsynta förslag, föreslås också inskränkningar i den Allmänna trafikplikten. Alltså där staten handlar upp flygtrafik.
Trafikplikt behöver öka – inte minska
Peter Norman föreslår att flyglinjen Torsby/Hagfors – Arlanda läggs ned och ersätts med anslutningsbussar till Karlstad. Likaså ska flyglinjen Kramfors (Höga kusten) – Arlanda läggas ned och ersättas med bussar till Sundsvall. Samtidigt säkerställs flygtrafik från Karlstad – Arlanda, respektive Sundsvall – Arlanda med Allmän trafikplikt.
Detta låter kanske bra men innebär i praktiken att flygplatserna i Torsby, Hagfors och Kramfors läggs ned. Det finns inga bra exempel där den här typen av ersättningstrafik verkligen fungerat.
Det kommer i realiteten vara få resenärer som i norra Värmland eller i det inre av Ångermanland sent på natten kommer ta sig till dessa anslutningsbussar för att sedan åka ca 10 mil för att hinna med det tidiga morgonflyget från Karlstad eller Sundsvall mot Stockholm. Dessa arrangemang är nog dömda att misslyckas.
Ökad tillgänglighet bör gälla för alla
I en utredning som är så omfattande och genomtänkt när det gäller att se till ökad tillgänglighet för alla medborgare, blir då utfallen för Torsby, Hagfors och Kramfors det rakt motsatta.
Utredaren har också ett resonemang som blir bekymmersamt för flygplatserna Kalmar och Halmstad.
Utredaren vill förstatliga Kalmar istället för Ronneby som idag är statlig. Men detta ”byte” skulle behöva utredas i 1 – 2 år. Vi har inget emot att Kalmar blir statlig, men ska ett byte ske behöver det inte utredas i flera år. En sådan förändring borde högst ta några månader att värdera och besluta om.
Nu skapar detta ”vägval” bara onödig osäkerhet för alla inblandade och redan har arga argument mot den andra flygplatsen, hörts över länsgränserna i sydöstra Sverige.
Stärk beredskapen
Likaså får förslaget att förstatliga Ängelholm, orimliga konsekvenser för Halmstad. Halmstad är idag beredskapsflygplats och Försvarsmakten har länge funnits på flygplatsområdet. Om nu Ängelholm förstatligas, blir de i så fall också beredskapsflygplats. Men med närheten till Ängelholm skulle Halmstad då förlora sin status som beredskapsflygplats och då förlorar de också möjligheten till statligt stöd. Något de har idag.
Utredaren menar att Försvarsmakten bör öka engagemanget i Halmstad, men oklart hur. Utfallet för Halmstad blir liksom i fallet Kalmar, ytterst olyckligt.
Svenska regionala flygplatser har i nästan 15 års tid uppmärksammat regering och riksdag på det orimliga i att ha dagens uppdelade flygplatssystem. Där staten äger och driver de flygplatser som har förutsättningar att gå med vinst. Detta medan oftast kommuner själva får driva och äga de flygplatser som inte har förutsättningar att gå med vinst.
Orimligheten har blivit uppenbar när våra mindre regionala flygplatser inte heller får ta del av de vinster de bidrar till, utan som stannar i det statliga flygplatsbolaget Swedavia.
Bra utredning men med brister
Peter Norman har fångat upp denna märkliga ojämlikhet och på ett förtjänstfullt sätt föreslagit konkreta och genomtänkta åtgärder för att komma till rätta med bristerna. Ökat förstatligande och ökat statligt stöd är därför mycket bra.
Men samtidigt riskerar utredningen att fortsätta och till och med förstärka denna märkliga uppdelning av Flygplatssverige för Torsby, Hagfors, Kramfors och Halmstad.
Nu ska vi läsa den 367 sidor tunga utredningen noga och återkomma med våra remissvar till regeringen. En mycket omfattande, genomtänkt och i huvudsak bra utredning men som också behöver justeras för sina brister. Så att hela Flygplatssverige ska fungera och ge alla medborgare – i hela landet – samma förutsättningar till att resa, leva och bo.
- Text: Peter Larsson
- Foto: Svenska regionala flygplatser
-
Visita – Skellefteå Turistcenter är bäst på värdskap
Skellefteå Turistcenter sätter dagligen prägel på destinationen. De har tilldelats priset Bästa värdskap inom turistinformation 2023.
-
SKI Persontransport 2024 – nöjdheten ökar men stora skillnader kvarstår
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har för nittonde året i rad genomfört sin undersökning av kundnöjdhet inom persontransportsektorn.
-
Kittelfjäll söker arrendator till nyrenoverat hotell samt driftchef till liftarna
Kittelfjäll är en skidort i övre Vojmådalen. Nu söker byn en arrendator till Hotell Kittelfjäll och en driftchef för Kittelfjällsliftarna.
-
Göta Kanal har öppnat slussarna för säsongen – här är nyheterna
Den 7 maj öppnade en ny säsong för Göta kanal, med den traditionella invigningsceremonin i Sjötorp följt av en storslagen salut.
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
I december 2024 väntas premiären för den reguljära direktlinjen mellan Kastrup i Köpenhamn och Kiruna Airport.
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
SAS, Scandinavian Airlines etablerar ny flyglinje under vintersäsongen 2024/2025. I december 2024 väntas ...
-
-
Gästbloggare
-