-
Trendspaning 2025: En era för måltidsupplevelser och hållbar platsutveckling
Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassigt värdskap och storytelling kan företag skapa upplevelser som inte bara lockar resenärer utan också stärker lokalsamhällen och platsattraktivitet. Resan mot framtiden för både små och stora aktörer i besöksnäringen nyttjar med fördel en attraktiv spänst mellan tradition och innovation.
Detta är ett blogginlägg från Bianca Brandon-Cox. Här kan ni läsa fler av hennes inlägg.
Måltidsturism som motor för platsutveckling
År 2025 ser vi hur måltidsturismen får status som en central kraft för platsutveckling. Genom att erbjuda autentiska och platsunika måltidsupplevelser kan företag inom besöksnäringen inte bara attrahera resenärer, utan också stärka lokalsamhällen och öka platsattraktiviteten. Starka berättelser och hyperlokala smaker blir viktiga verktyg för att skapa minnesvärda upplevelser som resenärer vill dela med sig av.
Läs mer:
- 2025 kommer flertalet projekt att tilldelas miljontals kronor för att jobba med att främja platsutveckling med måltidsturism
- Tiraholms Fisk, vinnare av Stora Turismpriset 2024, är ett lysande exempel på hur hållbara måltidsupplevelser stärker platsens identitet
- Lokalproducerad mat på OK Västerbotten
Upplevelser framför prylarFler konsumenter kommer framöver att lägga sina resurser på mat och upplevelser snarare än materiella ting enlig Data från YouGov.
Framtidens resenärer efterfrågar holistiska upplevelser där kropp och sinne stimuleras. Enligt Visit Swedens målgruppsanalyser ökar resenärernas välbefinnande av att ”utvecklas genom att lära mig nya saker”. Aktiviteter som matvandringar, baka, laga mat eller smaksätta sin egen snaps eller gin blir alltmer populära. Detta visar på en stark längtan efter att få använda handens kraft och återgå till ”back to basics” i en alltmer digital vardag. Denna upplevelsetrend skapar möjligheter för företag att paketera attraktiva helhetsupplevelser som kombinerar mat, kultur och natur.
Läs mer:
- YouGovs rapport om resetrender
- Moveat, en snabbväxande aktör som erbjuder matvandringar
- Utematlagning, bushcraft och jakt med Elles Utemat
- Samiska kulturupplevelser med Huuva Hideaway
Lokalt och hållbart i fokusResenärer vill ”äta gott och göra gott” samtidigt. Intresset för hyperlokala produkter och ”matarkeologi” växer, där gäster söker ännu djupare kunskap om matens historia och ursprung. Med 81% av globala resenärer som vill prova det inhemska köket och 84% som vill bidra till kulturell förståelse genom sina resor, har måltidsupplevelser en central roll i att stärka, bevara och utveckla svensk måltidskultur.
Läs mer:
- Booking.coms Travel Predictions 2024
- Visit Swedens insikter om måltidsturism och trender
- Bygg relationer med lokala leverantörer
Flerdimensionella sensoriska helhetsupplevelserEfter pandemin växer längtan att få stimulera alla sinnen genom unika och minnesvärda, korsbefruktande helhetsupplevelser för varje år som går. Flerdimensionella upplevelser som kombinerar natur, kultur och måltid samt som stimulerar flera sinnen, tillsammans med ett förstklassigt värdskap, ligger i framkant.
AI och digital transformation spelar en avgörande roll i besöksnäringen där man bland annat kan ge en försmak genom digitala upplevelser, men resenärer söker samtidigt digital balans. Teknik som AR och VR används för att skapa interaktiva upplevelser, medan mottrenden med digital detox växer parallellt. Enligt Ungdomsbarometern vill fler unga minska sin teknikanvändning och söker sig till mer analoga aktiviteter.
Läs mer:
- Danska restaurangen Alchemist använder teknologi för att skapa mångdimensionella upplevelser som stärker platsens berättelse
- Uppskattad korsbefruktningspaketering i Småland
- Trender 2025 – Enligt Unga
Storytelling och synlighet – kraftfulla nycklar till framgångFör att sticka ut i konkurrensen krävs autentiska erbjudanden, digital närvaro och att lyfta det platsunika i både fysiska och digitala möten. ”Vad finns i skyltfönstret?” är en fråga varje aktör inom besöksnäringen bör ställa sig. Genom att prioritera det lokala och platsunika – på menyn, i alla miljöer, på hyllor, hotellrummet och i sociala medier – kan företag skapa minnesvärda berättelser som resenärer vill dela vidare.
Läs mer:
Vad smakar 2025?Enligt Brandwatchs trendrapport rankas fermenterad mat, svamp och alger/seaweed högt bland de ämnen konsumenter diskuterar online i flera länder. Dessa trender kan ge en spännande inblick i framtidens smaker.
Pionjären Noma erbjuder en medlemsklubb, Taste Buds, för den som vill prenumerera på innovativa nya produkter och fördjupa sig i smakernas värld.
Läs mer:
Grossisternas roll inom hållbarhet och innovationGrossister som Martin & Servera och Grönsakshallen Sorunda (med flera hallar) har nu möjlighet att visa vägen för hur hållbarhet och lokala råvaror kan bli en ännu större del av både restaurangköken och måltidsupplevelser. Martin & Serveras kokbok Framtidens Krogklassiker inspirerar restauranger till att göra mer hållbara val. Svenska ”boquerones” på siklöja, utvecklat av Sorunda och Liura I samarbete med Axfoundation, är ett exempel på hur man kan arbeta med anatomiskt ansvar och innovera platsunika svenska råvaror till nya spännande produkter. Sverige har en unik styrka inom progressiv matkultur och hållbarhet, vilket är en viktig konkurrensfördel.
Läs mer:
- Martin & Serveras kokbok Framtidens Krogklassiker
- Svenska ”boquerones”
- Sveriges styrkepositioner inom måltidsturism
Digital transformation och AI som resurs och partnerArtificiell intelligens (AI) revolutionerar besöksnäringen. Framtidens AI-agenter kan personalisera upplevelser, effektivisera logistik och skapa helt nya affärsmodeller. Ett exempel är chatbotar som agerar personliga concierger för resenärer eller avancerade system som optimerar prissättning baserat på hållbarhetsmål. Ett annat är Consupedia – en AI-driven lösning som hållbarhetsdeklarerar livsmedel genom att analysera deras påverkan på miljö, hälsa och social rättvisa.
AI-verktyg som ChatGPT erbjuder stora möjligheter för företag att effektivisera arbetet och anpassa sig till framtidens behov. Från SEO-optimerad storytelling till affärs- och produktutveckling blir teknologin en viktig partner för att möta resenärernas krav.
Läs mer:
SlutsatsFramtiden för besöksnäringen är ljus och full av möjligheter. Genom att satsa på autenticitet, hållbarhet och innovation kan företag inte bara möta resenärernas önskemål, utan också bidra till starkare lokalsamhällen och en mer hållbar värld. Med kraften i det platsunika, samarbete, teknik, ett extra gott värdskap kan vi skapa upplevelser som inte bara inspirerar utan också förändrar. 2025 är året då tradition och innovation förenas för en bättre framtid.
Hör gärna av dig om du vill veta mer om hur du kan dra nytta av dessa trender in din verksamhet!
Bianca Brandon-Cox, Specialist inom måltidsturism och marknadsföring av måltidskoncept.
- Text: Bianca Brandon-Cox
- Foto: Bianca Brandon-Cox
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen inom besöksnäringen och sannolikt den viktigaste ...
-
-
Gästbloggare
-