-
Trendspaning 2025: En era för måltidsupplevelser och hållbar platsutveckling
Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassigt värdskap och storytelling kan företag skapa upplevelser som inte bara lockar resenärer utan också stärker lokalsamhällen och platsattraktivitet. Resan mot framtiden för både små och stora aktörer i besöksnäringen nyttjar med fördel en attraktiv spänst mellan tradition och innovation.
Detta är ett blogginlägg från Bianca Brandon-Cox. Här kan ni läsa fler av hennes inlägg.
Måltidsturism som motor för platsutveckling
År 2025 ser vi hur måltidsturismen får status som en central kraft för platsutveckling. Genom att erbjuda autentiska och platsunika måltidsupplevelser kan företag inom besöksnäringen inte bara attrahera resenärer, utan också stärka lokalsamhällen och öka platsattraktiviteten. Starka berättelser och hyperlokala smaker blir viktiga verktyg för att skapa minnesvärda upplevelser som resenärer vill dela med sig av.
Läs mer:
- 2025 kommer flertalet projekt att tilldelas miljontals kronor för att jobba med att främja platsutveckling med måltidsturism
- Tiraholms Fisk, vinnare av Stora Turismpriset 2024, är ett lysande exempel på hur hållbara måltidsupplevelser stärker platsens identitet
- Lokalproducerad mat på OK Västerbotten
Upplevelser framför prylarFler konsumenter kommer framöver att lägga sina resurser på mat och upplevelser snarare än materiella ting enlig Data från YouGov.
Framtidens resenärer efterfrågar holistiska upplevelser där kropp och sinne stimuleras. Enligt Visit Swedens målgruppsanalyser ökar resenärernas välbefinnande av att ”utvecklas genom att lära mig nya saker”. Aktiviteter som matvandringar, baka, laga mat eller smaksätta sin egen snaps eller gin blir alltmer populära. Detta visar på en stark längtan efter att få använda handens kraft och återgå till ”back to basics” i en alltmer digital vardag. Denna upplevelsetrend skapar möjligheter för företag att paketera attraktiva helhetsupplevelser som kombinerar mat, kultur och natur.
Läs mer:
- YouGovs rapport om resetrender
- Moveat, en snabbväxande aktör som erbjuder matvandringar
- Utematlagning, bushcraft och jakt med Elles Utemat
- Samiska kulturupplevelser med Huuva Hideaway
Lokalt och hållbart i fokusResenärer vill ”äta gott och göra gott” samtidigt. Intresset för hyperlokala produkter och ”matarkeologi” växer, där gäster söker ännu djupare kunskap om matens historia och ursprung. Med 81% av globala resenärer som vill prova det inhemska köket och 84% som vill bidra till kulturell förståelse genom sina resor, har måltidsupplevelser en central roll i att stärka, bevara och utveckla svensk måltidskultur.
Läs mer:
- Booking.coms Travel Predictions 2024
- Visit Swedens insikter om måltidsturism och trender
- Bygg relationer med lokala leverantörer
Flerdimensionella sensoriska helhetsupplevelserEfter pandemin växer längtan att få stimulera alla sinnen genom unika och minnesvärda, korsbefruktande helhetsupplevelser för varje år som går. Flerdimensionella upplevelser som kombinerar natur, kultur och måltid samt som stimulerar flera sinnen, tillsammans med ett förstklassigt värdskap, ligger i framkant.
AI och digital transformation spelar en avgörande roll i besöksnäringen där man bland annat kan ge en försmak genom digitala upplevelser, men resenärer söker samtidigt digital balans. Teknik som AR och VR används för att skapa interaktiva upplevelser, medan mottrenden med digital detox växer parallellt. Enligt Ungdomsbarometern vill fler unga minska sin teknikanvändning och söker sig till mer analoga aktiviteter.
Läs mer:
- Danska restaurangen Alchemist använder teknologi för att skapa mångdimensionella upplevelser som stärker platsens berättelse
- Uppskattad korsbefruktningspaketering i Småland
- Trender 2025 – Enligt Unga
Storytelling och synlighet – kraftfulla nycklar till framgångFör att sticka ut i konkurrensen krävs autentiska erbjudanden, digital närvaro och att lyfta det platsunika i både fysiska och digitala möten. ”Vad finns i skyltfönstret?” är en fråga varje aktör inom besöksnäringen bör ställa sig. Genom att prioritera det lokala och platsunika – på menyn, i alla miljöer, på hyllor, hotellrummet och i sociala medier – kan företag skapa minnesvärda berättelser som resenärer vill dela vidare.
Läs mer:
Vad smakar 2025?Enligt Brandwatchs trendrapport rankas fermenterad mat, svamp och alger/seaweed högt bland de ämnen konsumenter diskuterar online i flera länder. Dessa trender kan ge en spännande inblick i framtidens smaker.
Pionjären Noma erbjuder en medlemsklubb, Taste Buds, för den som vill prenumerera på innovativa nya produkter och fördjupa sig i smakernas värld.
Läs mer:
Grossisternas roll inom hållbarhet och innovationGrossister som Martin & Servera och Grönsakshallen Sorunda (med flera hallar) har nu möjlighet att visa vägen för hur hållbarhet och lokala råvaror kan bli en ännu större del av både restaurangköken och måltidsupplevelser. Martin & Serveras kokbok Framtidens Krogklassiker inspirerar restauranger till att göra mer hållbara val. Svenska ”boquerones” på siklöja, utvecklat av Sorunda och Liura I samarbete med Axfoundation, är ett exempel på hur man kan arbeta med anatomiskt ansvar och innovera platsunika svenska råvaror till nya spännande produkter. Sverige har en unik styrka inom progressiv matkultur och hållbarhet, vilket är en viktig konkurrensfördel.
Läs mer:
- Martin & Serveras kokbok Framtidens Krogklassiker
- Svenska ”boquerones”
- Sveriges styrkepositioner inom måltidsturism
Digital transformation och AI som resurs och partnerArtificiell intelligens (AI) revolutionerar besöksnäringen. Framtidens AI-agenter kan personalisera upplevelser, effektivisera logistik och skapa helt nya affärsmodeller. Ett exempel är chatbotar som agerar personliga concierger för resenärer eller avancerade system som optimerar prissättning baserat på hållbarhetsmål. Ett annat är Consupedia – en AI-driven lösning som hållbarhetsdeklarerar livsmedel genom att analysera deras påverkan på miljö, hälsa och social rättvisa.
AI-verktyg som ChatGPT erbjuder stora möjligheter för företag att effektivisera arbetet och anpassa sig till framtidens behov. Från SEO-optimerad storytelling till affärs- och produktutveckling blir teknologin en viktig partner för att möta resenärernas krav.
Läs mer:
SlutsatsFramtiden för besöksnäringen är ljus och full av möjligheter. Genom att satsa på autenticitet, hållbarhet och innovation kan företag inte bara möta resenärernas önskemål, utan också bidra till starkare lokalsamhällen och en mer hållbar värld. Med kraften i det platsunika, samarbete, teknik, ett extra gott värdskap kan vi skapa upplevelser som inte bara inspirerar utan också förändrar. 2025 är året då tradition och innovation förenas för en bättre framtid.
Hör gärna av dig om du vill veta mer om hur du kan dra nytta av dessa trender in din verksamhet!
Bianca Brandon-Cox, Specialist inom måltidsturism och marknadsföring av måltidskoncept.
- Text: Bianca Brandon-Cox
- Foto: Bianca Brandon-Cox
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
Vrak - Museum of wrecks samarbetar med The museum of World War II i Gdansk och deltar i ett konferensevent den 25 januari.
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Under 2024 välkomnade Marinmuseum i Karlskrona 215 174 besökare och ser en positiv utveckling me...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska och minnesvärda upplevelser. Göta kanal erbjuder en helt un...
-
-
Gästbloggare
-